Sorry maar ik hoop dat dit een misverstand is van je tandarts! Melk naar bed is echt heeeeel erg schadelijk! On topic: waarom dan geen water naast het bed? Kan me voorstellen dat je kind af en toe wat wilt drinken (heb ik zelf namelijk ook..). Water is niet schadelijk, dan hoef je het drinken ook niet helemaal af te leren.
Verbaasd mij ook idd! Alle 3 mijn kids vragen snachts nooit om drinken. Heb ze vanaf het begin aangeleerd geen drinken mee naar boven. Het is denk ik net wat ze gewend zijn. Over flesjes gesproken, dat is idd voor baby's. Hier vanaf 1 jaar geen fles meer, maar antilekbeker. Met +- 2.5 jaar dronken ze hier allemaal zelfstandig uit beker.
Hier een dochter van 2.5 en krijgt nog elke avond een warme fles melk mee naar bed. En zo lang zij dat wil vind ik het prima. S nachts wil ze ook vaak nog wat te drinken ook prima. Dan wel water. Maar ik ben en zal daar nooit moeilijk in worden als ze tien zijn. Zullen ze echt wel geen fles meer drinken en tot die tijd is het voor haar een momentje van rust voor het slapen gaan. Er zijn toch ook nog kinderen die de bv krijgen voor dat ze gaan slapen. Zie het verschil niet. Lekker knus voorlezen knuffelen zingen flesje er bij en ze is zo in de zevende hemel.
Het verschil tussen fv en bv is al uitgelegd door Cygnet zelfs met een duidelijke link naar tandarts info. Daarnaast zijn er nog wel meer nadelen dan 'alleen' tandbederf'. Denk bijvoorbeeld aan mondstand en spraakontwikkeling. Logopedie omdat je kind te lang de fles (of speen) heeft gekregen. Wat ik vaak zie is de ouders meer moeite hebben met afscheid nemen van de fles dan het kind. Knuffelen en voorlezen kan ook prima zonder fles hoor! Hier dronk F met 14 maanden uit een gewone beker, geen probleem. En vanaf een jaar gewoon melk bij het eten, 2 keer per dag een vast drinkmoment met sap en als ze nog meer dorst heeft water. Maar even on-topic: wat heb je nu uiteindelijk gedaan TS?
Met het risico een beerput open te trekken: er zit een groot verschil tussen FV en BV! En ook op de manier waar het in de mond komt. BV kan je gewoon geven (ook trouwens beter niet onbeperkt in de nacht ivm de tanden) maar fv zeker niet. Goeie gewoontes aanleren begint vroeg
Niks mis met haar spraak ontwikkeling hoor haha. Is de grootste klets van het huis. zingt alle kinderliedjes mee en geen spraak of kaak problemen zelfs rechte tanden. Zal je nog wat vertellen heb 15 jaar lang geduimd en mijn tanden staan nog rechter dan recht zonder beugel. Zoon nooit speen nooit duimen nooit fles na zijn 8 maanden alle tanden staan schots en scheef. Mij zegt het helemaal niks meer. Dan maar lekker tutten nog. Groot worden moeten ze al zo snel. Laat ze nog zo lang het duurt.
S nachts krijgt ze water. Maar je niet druk maken om mijn kroost hoor daar word goed genoeg voor gezorgd.
Oh daar ga ik vanuit maar je deed wel een aanname die niet klopt dus dan help ik je graag even verder Dus: na het tandenpoetsen alleen water!
Mijn dochter heeft een bidonnetje met water op haar nachtkastje staan. Als ze wakker wordt met een droge mond door het mondademen neemt ze een slokje en gaat weer slapen. BV is behoorlijk zoet en daarom slecht voor de tanden en FV is ook door de lactose slecht voor de tanden. Niet meer doen dus. Kinderen hebben vanaf 1 toch helemaal geen melkflessen meer nodig? Ik las hier een reactie van een kind van 2 wat nog 2 flesjes melk krijgt 's nachts. Da's pure gewenning. Die van mij kreeg alleen 's ochtends nog een papfles en voor de rest at ze gewoon met ons mee. Overdag is om te eten en 's nachts om te slapen.
Mijn zoontje gaat savonds altijd in bad en dan poets ik zijn tanden. Boven heb ik een beker water staan en voordat hij naar bed gaat en we hebben een verhaaltje voor gelezen mag hij een paar slokjes water en klaar. Dan gaat hij slapen. Op deze leeftijd nog een fles naast het bed vindt ik niet kunnen.
Hmm mja.. Ik was het ook nooit van plan.. Maar als je dan ipv 6x nog maar 3x per nacht eruit hoeft... Dan is dat het wel waard hoor. Overigens enkel water. Dat is helemaal geen slechte gewoonte dan. @arja: volgens onze longarts is 's nachts enkel door je mond ademen niet goed... Net als snurken trouwens. Niet dat je het kunt afleren trouwens... Maar als ze ooit veel verkouden blijkt... Is dat wel iets waar een arts wat mee kan bij het vaststellen wat er mis is. (onze dochter doet het ook trouwens.. En zolang dat het enige is ga ik er heus niet mee naar een arts.. Maar ik heb astma en dat is erfelijk dus wellicht dat het er ooit nog weleens van komt)
Hier is t gelukt met een slaaptrainer. Zodra het figuurtje slaapt krijgt ie geen fles en andersom wel. Ik zette de tijd eerst op hoe laat hij ongeveer altijd kwam en dan steeds later zetten, tot hij uiteindelijk snapt dat hij alleen smorgens en uit bed een fles krijgt. Ik vond t afbouwen ook moeilijk maar zo is t gelukt. Succes!
@baby80 klinkt goed... Hier inmiddels gewoon een normaal glas water op de kast. Indien nodig vult ze hem zelf bij (meestal 's ochtends bij het opstaan dus..)