Wanneer andere melkprodukten geven,bij onvoldoende bv tijdens nieuwe zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Myo, Aug 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Myo

Myo Fanatiek lid

Feb 11, 2011
    1,352
    0
    36
    Mijn dochter is 10 maanden en krijgt borstvoeding op verzoek. "Normaal" gesproken is dat zo'n 5 à 6 x per dag. De nachtvoeding is met 9 maanden komen te vervallen. Vanaf die 9 maanden is zij ook flink meer bijvoeding gaan eten en minder gaan drinken. Omdat ze zoveel minder ging drinken, het erg warm was en last kreeg van wat harde ontlasting, kreeg ze beetjes water tussendoor. Mijn borsten waren bijna continu gestuwd. Langzaam is de stuwing gaan afnemen. Nu ben ik weer zwanger en merk ik dat de toeschietreflex niet altijd even goed wil meewerken. Ook heb ik het idee, dat er minder melk geproduceerd wordt (nog minder stuwing, minder slikken baby). Ik probeer mijn dochter nog steeds 5 à 6 x per dag aan te leggen, maar soms heeft ze daar helemaal geen zin in, slaat ze het over en de laatste tijd drinkt ze ook vaak maar 1 borst per keer (dan gebruik ik mijn kolf, maar dan komt er niet veel uit, 30- 40 en heel soms in de ochtend 60 cc per borst). Ze lijkt verder tevreden, slaapt nog steeds de hele nacht door. Is dit een normale tendens passende bij haar leeftijd, of zou ze weleens te weinig melk kunnen krijgen? Wanneer is het verstandig om haar andere melkproducten bij te gaan geven zoals b.v volle yoghurt of kwark? Of moet ik haar zelfs kunstvoeding gaan geven omdat ze nog geen jaar is? Ik zou haar graag zolang mogelijk willen voeden, maar ik ben bang haar tekort te doen, nu of in de loop van de zwangerschap.

Dank alvast.

2. Myo

Myo Fanatiek lid

Feb 11, 2011
    1,352
    0
    36
    Ze heeft nu sinds gistermiddag 3x de borst volledig geweigerd. En 2x slechts 1 borst gedronken. Het gaat niet de goede kant op.

3. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Rond de 10 maanden is een bekende tijd dat er een periode van borstweigeren plaats vind.

Blijf aanbieden en geduld hebben, ze zal vanzelf de borst weer gaan aannemen.

Ook kan het zijn dat je melk nu anders van smaak is door je zwangerschap, hier zal ze ook aan moeten wennen.
    Door de hormonen die in een zwangerschap komen kan je productie minder worden. Blijf je borsten regelmatig legen. (het liefste door drinken van je kindje en anders door te kolven.)
    Een legen borst geeft een seintje om meer melk aan te maken, een volle borst geeft juist een seintje geen melk aan te maken.

Bij kolven heb je vaak minder productie dan dat je kindje uit de borst zou drinken. Dat is heel normaal.

Zolang je kindje goed blijft groeien, regelmatig plast en poept zou ik me geen zorgen maken. En hoef je geen KV bij te geven.

Extra vocht (buiten onbeperkt BV/MM) krijgt ze via het fruithapje.
    Je kan 's avonds na het eten evt. een beetje yoghurt geven.

Groetjes Saskia

Share This Page