Laatste kolfbeurt er af?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Riannev, Jan 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Riannev

Riannev Actief lid

Jan 19, 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kolf nog één keer op een etmaal.

Hoe kom ik van die laatste keer kolven af?
    Ik weet het; het klinkt als een luxe probleem want ik heb meer dan genoeg melk. Nu ik nog één keer kolf haal ik gemiddeld zo'n 210ml er af (beiden kanten leeg). Maar; door omstandigheden heb ik na heel veel twijfelen besloten toch te gaan stoppen met de BV. Alleen; mijn lijf heeft elke keer dus nog heel veel melk.

Ik heb elke keer kolfbeurten geminderd en dit ging goed maar hoe kom ik nou van die laatste keer af zonder borstontsteking? (ik ben bang dat als ik niet leeg kolf eens in het etmaal dat ik dan een ontsteking krijg?)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    er is maar 1 manier om daar achter te komen: je kolfbeurt overslaan of steeds langer tijd er tussen laten.
    Wanneer je je kolfbeurt overslaat, let dan goed op wat je lichaam doet. Een beetje stuwing mag best: dit geeft ook het sein aan je lichaam dat het mag stoppen met produceren. Bij harde schijven en echt ongemak kolf je spanning af.

Je kunt evt. wat koelen of combineren met salie. (thee of tinctuur) Salie staat bekend om haar remmende werking op de melkproductie

Veel succes

3. Riannev

Riannev Actief lid

Jan 19, 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL

Dank je!
    Inmiddels heb ik zaterdagavond voor het eerst niet meer gekolfd en tot nu toe gaat het goed (ik voel geen harde plekken oid).
    Ik vraag me wel af; blijft er nu niet melk achter in de borst wat toch nog voor een ontsteking kan zorgen?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wat je voelt wanneer je stuwing hebt is melk die al soort van toeschiet en dan 'op voorraad' ligt. Dit is niet het grootste deel van de melk die je aanmaakt. Wat er gebeurt wanneer je gaat voeden is dat eerst de melkklieren gestimuleerd worden: vervolgens schiet de melk toe. Na het toeschieten wordt het merendeel van je melk ter plekke aangemaakt. (synthese) deze melk ligt dus niet opgeslagen in de borst.

Wanneer je een voeding uitstelt of overslaat zul je mogelijk (afhankelijk van productie en leeftijd kindje) meer of minder stuwing ervaren doordat je borsten mogelijk nog toeschieten rond de voedingsmomenten. Deze melk verzamelt zich dus inderdaad. Hierom geven we het advies om bij teveel druk de spanning af te kolven, zodat de druk er af is. De stuwing zorgt er anderzijds wel voor dat je lichaam snapt dat je geen melk meer hoeft te maken.

Snap je?

Houd het in de gaten!

Share This Page