Hallo, Ik heb eigenlijk twee vraagjes: sinds een tijdje spuugt Rick bijna elke dag wel een keer. Er komt dan best wel een golf uit. Lang niet alles wat hij heeft gegeten hoor, maar toch wel een mondje of soms twee. Hoe kan dat? Eerst deed hij dat bijna nooit. Kan het komen omdat hij teveel krijgt? En de tweede vraag: Welk schema hebben jullie ongeveer bij 7 maanden. De laatste keer dat ik bij het consultatiebureau was zeiden ze dat ik nog niet met brood moest beginnen, maar eerst wat meer vast voedsel moest introduceren. Maar ik heb het idee dat alle kindjes hier van Rick's leeftijd al wel brood krijgen.. Rick's schema is nu als volgt: 8.00 uur een bord pap (150+5 schepjes nutrilon forte met ongeveer 5 à 6 eetlepels bambix) 10.30 uur een potje fruit van 200 gram (of zelfgemaakt zelfde hoeveelheid) 11.30 uur fles 180+6 nutrilon forte 14.30 uur halve lige (maar die laat ik vaak ook weg) 15.30 uur fles 180+6 18.15 uur potje/bordje groente van 200 gram (6maanden of 8maanden potje) 20.00 uur fles 180+6 met 3 lepels nutrix De tijden kunnen trouwens per dag best verschillen want hij is soms om 7.00 uur al wakker en soms pas om 8.30 uur..
Het ligt er een beetje aan hoe groot je ventje is maar volgens mij kan je die fles van 1530 laten vallen. Hier adviseren ze: 08:00 - fles 180/6 met bambix 10:00 - 200 fruit hap 12:00 boterham met 150/5 fles 15:00 - tussendoortje, sap met soepstengel, broodkorst of iets dergelijks 17:00 - warme maaltijd met 90/3 fles 20:00 - fles 180/6 eventueel met bambix (lijkt me wat veel maar ja..) Ze zeggen dat je ongeveer 600 ml aan opvolgmelk moet aanbieden ongeveer, dus 3 flessen waarvan 1 pap eventueel. Pap hoeft trouwens niet als je brood geeft. Maar bij mij gaat het zo: 08:00 - fles 180/6 (geen pap) 12:00 - 1 boterham met smeerkaas en fles 180/6 ( ga nu naar 150/5) 15:00 - 200 gr. fruit en 60 cc flesje met water/thee/sap 16:30 - 175 gr. groente en 30 gr. yoghurt (ga ik langzaam opbouwen) 18:30 - Fles 180/6 Nutrilon Goede Nacht (of de pap versie) Fleur is sochtends niet zo hongerig als ik haar uit bed haal rond 10:15 dus wacht ik tot de boterham. Dus dan is fruit smiddags gewoon het tussendoortje. Af en toe hier inderdaad ook een beetje teruggeven en dat zal dan wel door de fruit en groente komen. Zit ook redelijk dicht op elkaar in de middag. ben nu bezig de groente naar later te plaatsen. Ze begint ook een ander slaapschema aan te geven waardoor dat wel gaat lukken. Je schema ziet er goed uit hoor maar ik zou lekker een boterham gaan geven (vinden ze heerlijk!) om 11:30 met een beetje fles en dan de groentehap naar 17:00 uur of iets eerder brengen met of 100 cc melk of een beetje yoghurt. Hier wordt yoghurt na 9 maanden pas aangeraden maar F. vind het heerlijk en ze wilde altijd eerste dat flesje voor het warme eten dus die heb ik gewoon afgeschaft pmdat je altijd vaste voeding voor de fles moet geven. Nu vind ze het prima. Gewoon kijken naar je kindje en je moedergevoel volgen. Fleur is 500 gr. aangekomen in 1 maand dus dan denk ik . Ze moeten ook groeien maar ik kijk dan wel naar wat ze binnen krijgt ten opzichte van hoeveel ze beweegt en ze kan echt een luie donder zijn lekker op haar rug liggen tutten dus hier minder in de lunchfles denk ik Succes, M
Wat betreft het spugen kan ik je helaas niet helpen.. Het schema van mijn zoontje met 7 maanden: ontbijt: papfles 200 ml lunch: halve boterham + fles 200 ml tussendoortje: fruithapje (100 gram) avondeten: groenten (150 gram) en yoghurt na voor het slapen gaan: fles 200 ml
Als ik zo kijk eet hij best wel veel. Op deze leeftijd is 500cc zuivel al voldoende. Die middagfles zou je in elk geval kunnen weglaten of in elk geal minderen. Waarom geef je nog forte?
hier het volgende schema al vanaf 7 maanden: 8.00 Fles 180/6 12.00 Fruitpotje + diksap 14.00 Broodje zonder korst + fles 150/5 17.00/18.00 Groentepot + toetje 20.00 Fles (papspeen)180/6 3 nutrix = tijden ongeveer, en tussendoor soms eem liga!
Als ik zo naar je voeding schema kijk zit er niet veel verschil in met toen mijn dochter 7 maanden was, alleen die fles van half 4 is denk ik overbodig.. dat kan dan net te veel worden, en dat verdraagt het maagje dan niet.... En mag ik vragen waarom je forte geeft? (is dat voor hongerige babys?) Ik gaf eerst A&R tegen spugen.... maar met 6 maanden moest ik daar van het consultatie bureau van stoppen... toen ben ik over gestapt op nutrilion standaard 2.. en dat gaat tot nu toe heel goed, met 10 maand stap ik over op nutrilion 3.
Schema hier: 08.30 fles 180+6 + 3 bambix 12.00 broodje zonder korst met boter en smeerkaas + 80cc heel erg verdunde diksap 13.30+/- fles 180+6 16.00 zelfgemaakt fruithap 17.30 zelfgemaakte warme hap + yoghurt/kwark 20.30 fles 180+6+ 3 nutrix
Bij ons is het schema als volgt: 7.15 fles 180 cc (6 schepjes) 10.30 fruithapje 12.30 halve boterham + fles 150cc (5 schepjes) 15.00 evt restant fruithapje van 's ochtends 17.30 groentehapje met soms wat yoghurt na 19.30 fles 210 (6 schepjes)
ik geef nog de forte eigenlijk omdat ik gewoon zo overgestapt ben naar de nr. 2. Ik vond het eigenlijk gewoon logisch om bij hetzelfde type te blijven.. heb ook nooit eerder gehoord dat je zou moeten overstappen naar de standaard. Maar zo te zien geven jullie dus allemaal al brood. Ik vind het dan wel raar dat het CB zei nog te wachten met brood geven. Ook omdat ik Rick al sinds 4 maanden fruit en groente geef. Dus hij hoefde niet echt te wennen aan groente en fruit nog. Maar zoals ik hier dus zie geven jullie dus de fles van 15.00 uur niet. Nadeel vind ik dan wel dat hij niet echt met ons kan meeëten. Ik geef hem meestal pas rond 18.15 tot 18.30 uur zijn groente. Maar dat red hij denk ik niet zonder de fles. We eten altijd laat omdat mijn man laat thuis is uit zn werk. En het komt zo ook goed uit op de dagen dat ik werk. Anders moet m'n schoonmoeder hem nog groente geven en het KDV ook..
Je hoef natuurlijk niet perse zonder die 15 uur fles te gaan, maar misschien kun je met de andere dingen wat schuiven zodat je beter uitkomt. Misschien kun je om 15 uur een kleine fles of een tussendoortje geven? Forte geeft natuurlijk een vol gevoel, het kan best zijn dat dat spugen daarmee samenhangt. Eigenlijk is na 6 maanden Forte helemaal niet meer zo nodig hoor. Het bestaat eigenlijk alleen omdat er anders geen bekendheid aan het soort fortevoeding gegeven kan worden.
Je hoef natuurlijk niet perse zonder die 15 uur fles te gaan, maar misschien kun je met de andere dingen wat schuiven zodat je beter uitkomt. Misschien kun je om 15 uur een kleine fles of een tussendoortje geven? Forte geeft natuurlijk een vol gevoel, het kan best zijn dat dat spugen daarmee samenhangt. Eigenlijk is na 6 maanden Forte helemaal niet meer zo nodig hoor. Het bestaat eigenlijk alleen omdat er anders geen bekendheid aan het soort fortevoeding gegeven kan worden.
hoi hoi, mijn schema: 7.30 fles 180/6 9.30 fruithapje half potje of bv een gepureerde peer 12.00 boterham met smeerkaas of boter zonder korstjes en wat sap 13.30 fles 180/6 15.30 bv een liga of een rijstewafel 17.30 groentehap 200 gram 19.00 fles 180/6 + 3 schepjes bambix merk wel dat de periode tussen de fles van half 2 en 7 uur wel erg lang is voor hem... Dit schema hebben we nu 2 weekjes. succes.
ons dochtertje is 7 maanden en dit is ons schema : 8.00 fles 180/6 tussendoortje zoals liga, rijstwafel, soepstengel met een beetje drinken 12.00 boterham en de kostjes met fles 180/6 of ipv boterham bambix 15.00-15.30 fruit ( 1 stuk of groot potje) 17.30 warm eten ( 150 -200 gr) 19.30 - 20.00 fles 180/6 we hebben het fruit naar de middag verschoven omdat inderdaad de tijd te lang is s´middags zonder iets te eten.
Meiden allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu sinds een paar dagen aan het proberen met brood en een fles minder. Het lijkt goed te gaan. Het ziet er nu ongeveer zo uit: 7.00 uur pap (180+6+bambix) 10.00 uur fruit 200 gram 12.30 uur hele boterham (zonder korstjes) + fles 180+6 15.30 uur liga + beetje water of heel erg verdunde diksap 18.00 uur groente 200 gram +klein beetje magere yoghurt 20.00 uur fles 200+6+3 lepels nutrix De eerste nacht en afgelopen nacht ging het goed. Zondag op maandag werd hij toch nog wakker rond 23.30 uur we hebben een klein flesje gegeven omdat hij klaarwakker was. Maar ik hoop dat het zo wel door blijft gaan, het lijkt op zich wel een goed schema zo! Ik hou het met 3 flessen toch nog wel bij de Forte voorlopig, want ik ben bang dat hij anders toch echt wel te snel weer honger heeft.. Oh en hij spuugt nu dus ook niet meer, kwam denk ik dus toch omdat hij te vol zat. Brood gaat trouwens supergoed hij kan het ook zelf eten! Dan leg ik een stukje op het blad van de kinderstoel en pakt hij het en stopt het in z'n mond en eet het op. Of ik voer hem. Maar hij hoeft er helemaal niet van te kokhalzen!