Fles nauwelijks drinken sinds groentehapje

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Alexandra1988, 13 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alexandra1988

    Alexandra1988 Actief lid

    14 nov 2009
    187
    0
    0
    Is het normaal dat mijn zoontje de fles (180+6) nog nauwelijks wilt drinken sinds hij 's middags groente krijgt?
    Eerst kreeg hij alleen om 14 uur fruit, maar nu om 9.30 fruit en om 15.00 groente.

    's Morgens drinkt hij nauwelijk 80-100cc van de 200 (en heeft dan meestal een 9 uurtjes geslapen) je zou dan denken dat hij de fles dan wel bijna helemaal leeg zou drinken, maar nee...
    Dan om 9.30 uur fruit (eet hij meestal een heel potje)
    De fles van 12.00 uur ook nauwelijks 80-100cc
    15.00 uur groente (half tot heel potje)
    17.00 uur weer een fles, ook rond de 100cc
    Maar de fles van 21.30 uur met rijstebloem, drinkt hij wel helemaal leeg...

    Is dit normaal?
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Je baby is nog maar 4 maanden en groeit nog steeds alleen op melk. Bijvoeding mag op deze leeftij maar mag NIET een melkvoeding vervangen. Als je merkt dat de kleine minder melk drinkt door de bijvoeding, dan zou ik de bijvoeding verminderen en maar een paar hapjes aanbieden, zodat hij zijn fles wel drinkt.

    Bijvoeding met 4 maanden is vooral nuttig voor kindjes die al aan de max kunstvoeding zitten en dan nog steeds honger hebben, maar als een baby van 4 maanden haalt nog helemaal geen bouwstoffen uit vaste voeding, en is de melk nog echt de hoofdvoeding.

    Misschien kun je groente en fruit aanbieden op momenten dat hij zijn honger heeft gestild met melk.
     
  3. Alexandra1988

    Alexandra1988 Actief lid

    14 nov 2009
    187
    0
    0
    Ja, het gekke vind ik gewoon dat hij de ochtendfles ook zo slecht drinkt...
    Dan misschien toch de groente weglaten en het fruit weer naar 14 uur plaatsen?
    Toen had ik dit probleem nog niet zo met de fles vanaf 12 uur, de ochtend fles heeft hij nooit 100% gedronken...
     
  4. adi

    adi Niet meer actief

    Wat gebeurt er als je de rijstebloem 's avonds weglaat? Dat is ook weer zoiets waar je kind niks aan heeft, het zorgt alleen voor een langer vol gevoel. Misschien dat ie dan wel honger heeft 's ochtends.

    Maar het is allemaal ook afhankelijk van de groei en de behoefte van je mannetje. Met 4 maanden moet je nog steeds kijken naar ong. 150cc per kg gewicht per dag, met max 1 liter.
    Maar veel ouders gaan met 4 maanden al op 800cc zitten, veel minder zou ik niet doen, hij heeft die melk nodig.
     
  5. regi

    regi Fanatiek lid

    23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    ik vind eerlijk gezegd ook wel dat je kindje veel groente en fruit krijgt, rond de 4 maanden gaat het meer om het proeven en een beetje te wennen aan vaste voeding, maar het is niet de bedoeling dat ie een heel potje krijgt hoor, enkel wat hapjes. onze meid krijgt misschien 3 a 4 lepeltjes groente thats it.
     
  6. Alexandra1988

    Alexandra1988 Actief lid

    14 nov 2009
    187
    0
    0
    De rijstebloem ben ik gaan geven ipv forte voeding bij de laatste fles (ik gaf dan 3 schepjes standaart en 3 schepjes forte), omdat hij anders de nacht niet doorkomt.
    Als ik in de laatste fles alleen standaart geef, wordt hij tegen 4/5 uur weer wakker voor een voeding.
    (Toen ik 's avonds forte bij de fles deed, dronk hij de fles 's morgens wel beter dan nu)

    Hij krijgt in principe 4 flessen van 200ml melk, dus een 800cc per dag (maar drinkt dit momenteel dus niet op)

    Ik denk dat ik inderdaad de rijstebloem 's avonds weer ga weglaten en weer 3 forte/3standaart ga hanteren.
    Eens kijken of hij dan zowiezo de ochtendfles weer beter drinkt.
     
  7. Alexandra1988

    Alexandra1988 Actief lid

    14 nov 2009
    187
    0
    0
    Hij krijgt al vanaf 3,5 maand fruit (in overleg met het CB!)
    In het begin at hij maar een paar lepeltjes, maar al snel at hij het hele potje fruit leeg (ook dit weer mocht van het CB).
    De groente krijgt hij nu sinds 1 week, heeft 2 keer het hele potje leeggegeten en daarna nog maar ongeveer het halve potje per keer.
     
  8. regi

    regi Fanatiek lid

    23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    ja als ik hier door blijf lepelen eet ze het ook op, maar of het goed is is wat anders. en overleg met cb zegt mij niet zoveel ik vind nl niet dat ze altijd goede adviezen geven. maar jij bent de moeder ik val je er ook niet op aan. maar als hij dan zijn melk niet drinkt lijkt het me niet handig.
     
  9. Alexandra1988

    Alexandra1988 Actief lid

    14 nov 2009
    187
    0
    0
    Het CB geeft inderdaad niet altijd goede adviezen, dat ben ik helemaal met je eens!
    Maarja, het is mijn eerste kindje, dus je probeert toch ergens info te krijgen als je het zelf niet weet...

    Ik ga zowiezo weer terug naar zijn oude schema (toen dronk hij de flessen een stuk beter) ook niet de volle 200cc helemaal op, maar dan zat hij iedere keer toch tussen de 150 en 190cc in (dat lijkt er toch meer op he!) Zowiezo voorlopig even geen groente maar als volgt:

    7.00: 180+6 (standaart voeding)
    12.00: 180+6 (standaart voeding)
    14.00: fruithapje
    17.00: 180+6 (standaart voeding)
    21.30/22.00: 180 + 3standaart en 3forte

    En nog iets anders, ik ben vrij vroeg (3,5 maand) moeten overstappen van 5 naar 4 flessen, omdat als er maar 4 uurtjes tussen de fles zat, hij de fles ook slecht dronk en toen ik op 4 voedingen overging (5 uurtjes tussen iedere fles) dronk hij ze weer prima!
     
  10. regi

    regi Fanatiek lid

    23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    ja dat ligt denk ik ook aan zijn leeftijd. als ik jou was zou ik het fruithapje ook maar ff laten schieten totdat hij al zijn flessen goed drinkt. en ik zou toch die 4 uur aanhouden als hij ze niet leeg drinkt heeft hij gewoon voldoende maar zodra je er fruit bij gaat geven gaat tie nog minder drinken.
    onze meid drinkt alle flessen leeg van 180-6 x5 en dan krijgt ze zo nu en dan een paar hapjes groente ook niet elke dag.
     
  11. Alexandra1988

    Alexandra1988 Actief lid

    14 nov 2009
    187
    0
    0
    Voordat ik fruit gaf, dronk hij de fles al heel slecht (bij 5 voedingen per dag ongeveer 100cc per keer).
    Op 4 voedingen ben ik overgegaan nog voordat hij fruit kreeg.
    Dus terug naar 5 voedingen doe ik liever niet.
    En fruit om 14 uur ging prima, dus ga even weer terug naar mijn oude schema.

    Waar het mij vooral om ging, is dat ik het raar vond dat hij zo weinig fles dronk, dus rijstebloem en groente laat ik vervallen, maar de rest houd ik gewoon weer aan, want toen ging het prima!

    Bedankt voor de reacties!
     
  12. regi

    regi Fanatiek lid

    23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    misschien kun je dan iets minder fruit geven i.p.v. een heel potje.
    succes i.i.g.
     
  13. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    verplaatst naar 'flesvoeding'
     
  14. sandraske

    sandraske VIP lid

    23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Klopt niet helemaal, het aantal maanden is niet zo heel belangrijk, als je kindje boven 6500 gram is, gaat de 150cc regel niet helemaal meer op, kindjes gaan in principe vanaf dit gewicht minder snel groeien en hebben minder voeding nodig.. Hoeft natuurlijk ook weer niet altijd zo te zijn..

    (dit volgens het CB en de Nutricia voedingslijn)
     
  15. adi

    adi Niet meer actief

    Klopt, daarom had ik erbij gezet dat veel babys vanaf 4 maanden op 800cc gaan zitten. Minder zou ik niet geven tot 6 maanden.
     
  16. sandraske

    sandraske VIP lid

    23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

    ;) hier ook 800 cc voeding plus 10 cc extra water bij de fles voor de stoelgang..
     
  17. Alexandra1988

    Alexandra1988 Actief lid

    14 nov 2009
    187
    0
    0
    Ben vandaag dus over gegaan op het oude schema en ik moet zeggen, hij drinkt de fles al een stuk beter...
    Hij heeft altijd maar zelden zijn fles leeggedronken, maar het gaat nu alweer iets de betere kant op.
    Drink nu rond de 140/160cc ipv 80cc per keer!

    Wel begint hij sinds 3 avonden rondom 20.30uur luidkeels te schreeuwen en dan geef ik hem de fles (ipv 22 uur), dan zit hij nog even in de wipper, leg hem dan in bed, hij vertelt nog even en dut dan lekker in....
    En slaapt dan lekker door tot half 8/8 uur :D (heerlijk)
     

Deel Deze Pagina