fles of borstvoeding.

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Hope87, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Butchke

Butchke Niet meer actief

Dat ga ik niet ontkennen, maar wat op de pakken staat is achterhaald. Kraamzorg adviseert al 3 jaar dat je gewoon koud kraanwater mag gebruiken ter opwarming.
    Vaatwasser en magnetronsterilisator doen het schoonmaakwerk. 'S nachts hoef ik niet in de kou de trap af, kwestie van gekookt water in thermosfles en alle andere benodigdheden op de badkamer zetten. Binnen 20 tot 30 seconden lig ik met de kleine in ons bed. Met het geluk dat ze na 6 weken reeds hele nachten doorsliep. Dat hoor je maar zelden van kindjes die borstvoeding krijgen.

Maar goed, ieder zijn ding. Ben het ook absoluut eens met sommige voordelen die worden genoemd mbt borstvoeding. Ik zie er echter ook heel veel nadelen aan.

2. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met alle respect voor je keuze voor de fles hoor, maar ik vind het grappig dat je dit zegt. Want dat is juist bij de fles niet zo. Je geeft iedere keer datgene wat een gemiddeld kindje (in de leeftijd van bijv 0-3 maanden) nodig heeft, dus dat zijn steeds gemiddelden, zowel in voedingsstoffen, als in hoeveelheid.
    Terwijl de borstvoeding juist wel is afgestemd precies op jou kindje. Want die drinkt iedere keer vanzelf precies wat ie nodig heeft, en de voeding zelf past zich qua voedingsstoffen elke keer aan, aan je kindje.

3. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het vooral ook een kwestie van wennen is, en dan wordt t een 'way-of-life zoals iemand anders al zei. En de ene went aan flesjes schoonhouden en klaarmaken, en de ander went aan voeden en kolven. Ieder maakt die keuze voor zich inderdaad, ik zelf ben erg voorstander van de borst. Gun iedereen die unieke ervaring van een babietje aan de borst, heerlijk, ik mis het iedere keer weer. En het blijft toch het gezondste.

Wat betreft doorslapen, hoor ik vaker, maar is niet mijn ervaring. Denk dat dat eerder per kind verschilt. Mijn zoontje sliep met 5 weken door op de borst, mijn dochter pas na 4 maanden. En andere kindjes is het misschien andersom. Op zich ligt flesvoeding wel zwaarder op de maag, maar of je dat nou een voordeel moet noemen.........

Heb ook wel ns gehoord dat moeders een laatste voeding afgekolfde melk met rijstebloem of iets anders 'zwaars' gaven om te laten doorslapen. Of laatste voeding een flesvoeding. Is ook nog allemaal een optie als je echt n zware baan hebt of zoiets. En zo vind iedereen voor zichzelf wel wat het beste werkt. Wil alleen zeggen; ook met de borst kun je nog heel veel kanten op.

4. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Bij flesvoeding krijgt het kindje de juiste vitamines en mineralen. Bij borstvoeding is dat zeker niet altijd zo. Je eet niet dagelijks dezelfde dingen toch.

5. Butchke

Butchke Niet meer actief

Ik hoor idd ook wel steeds vaker in mijn omgeving dat een kind wat borstvoeding krijgt, of voedjngstoffen tekort komt of te weinig binnen krijgt.

6. Vanwege de band met je kindje.. deed hier zoveel voor de binding.. ik kon me van tevoren niet voorstellen hoe fantastisch het zou zijn als je baby zo tevreden is aan de borst. Als hij heeft gedronken is hij helemaal voldaan en maakt van die schattige geluidjes dan ben ik trots op mijn lichaam (en da's iets wat ik niet gauw ben eigenlijk).

Wat betreft de voedingsstoffen, daar zijn vele discussies over met het aanvullen van vitamine K en D via druppels kan je kindje alleen een tekort krijgen als je zelf een ernstig tekort ergens aan hebt.
    Het is zo bijzonder dat je lichaam er ondanks wisselend eten voor zorgt dat er in de borstvoeding alles zit wat je kindje nodig heeft. In flesvoeding zijn het toch meer stoffen, kunstmatig. Geen probleem natuurlijk het gaat erom dat je kindje gewoon alles binnenkrijgt wat het nodig heeft maar voor mij persoonlijk is flesvoeding daarin een alternatief.

7. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Vraag me nu eigenlijk af hoe dat dan zit met alle schadelijke stoffen in eten. Een hoop e nummers zijn niet goed en kunnen zelfs de kans op kanker of andere ziektes vergroten. Hoe zit dat dan met de berekeningen dat kindjes met borstvoeding zoveel minder kans hebben op bepaalde dingen. Lijkt me dat de kindjes die vreselijke e nummers ook binnen krijgen.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Pas in geval van hongersnood gaat je bv achteruit, als je gewoon te eten hebt, komt je kind echt niets te kort (vegetariers en veganisten moeten natuurlijk wel bepaalde vitamines en mineralen aanvullen, zoals vit B12 en calcium). Ik slik zelf een multivitamine voor tijdens de bv-periode.

9. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL

Dat is echt onzin. Tenzij je leeft op een dieet van patat en cola of zo. De baby krijgt gewoon wat hij nodig heeft, dat zijn ook maar kleine hoeveelheden. Dat heeft de natuur allemaal prima geregeld; je lichaam weet precies wat het doen moet. Zelfs als je tot 5 sigaretten per dag rookt raadt het rivm nog borstvoeding boven flesvoeding aan. Kun je nagaan.
    Als je gewoon normaal/ gezond eet, net zoals in je zwangerschap, dan wegen de gezondheidsvoordelen van de borst bij lange na niet op tegen de kunstmatige voedingsstoffen van flesvoeding. Dat blijkt ook wel uit allerlei onderzoeken; minder wiegendood, minder astma, allergieën, kanker, reuma, minder kans op ik weet niet hoeveel ziektes als je de borst geeft. Hoe kan dat dan?

Kijk ik snap dat je niet ziet wat de baby binnen krijgt. Maar als de baby goed groeit, niet hongerig is en voldoende plast, dan is het toch prima? Je moet ook wel n beetje vertrouwen hebben in moeder natuur.

10. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Jij kunt het onzin vinden, maar ik denk toch echt dat het anders zit. Uiteraard is het nodig dat je gezond eet, maar je hebt niet altijd de juiste stoffen in je lijf.

11. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Dat is iets wat je vaak hoort wanneer mensen stoppen met bv;'Ik had niet genoeg, ze had om het uur honger, de ze groeide na 4 maanden ineens minder goed...' In werkelijkheid heeft maar iets van 1% van de vrouwen daadwerkelijk te weinig bv of de bv is niet voedzaam genoeg. Om het uur homger hebben geeft regeldagen aan; volkomen normaal! Aanleggen, aanleggen, aanleggen. En kindjes op bv groeien anders dan kindjes op kv, de WHO heeft speciale borstvoedingscurves, op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding kun je die invullen.

12. Butchke

Butchke Niet meer actief

Idd Merryl, dat vraag ik me dus ook af.
    Het zijn weiliswaar kansberekeningen,de dingen die shahrazed opsomt, maar ikzelf ben het levende bewijs dat veel van die positieve effecten niet voor mijn gezondheid van toepassing zijn, ondanks dat mijn moeder een jaar lang borstvoeding heeft gegeven.

En nogmaals ieder zijn ding, en aan alles kleven voor en nadelen.
    Alleen vind ik persoonlijk dat de positieve dingen mbt borstvoeding ten onrechte opgehemeld worden, en de negatieve vaak achterwege gelaten.

13. Within

Within Niet meer actief

Ik ga flesvoeding geven.. Simpele rede; ik slik medicatie die tijdens zwangerschap mag, maar met borstvoeding word afgeraden.

14. Butchke

Butchke Niet meer actief

Nee hoor die vlieger gaat niet op..... ook vriendinnen die ondanks alles geprobeerd hebben borstvoeding vol te houden met als gevolg kinderen die zeer ontevreden waren, slecht bijkomen of zelfs te veel afvielen en snel virussen oppikten.
    Dus ik geloof niet zo in die percentages van jou

15. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Wat sommige dingen betreft zijn die onderzoeken onzin. Kijk naar wiegendood, dat heeft niet met voeding te maken, maar met warmte en roken. Denk ook dat het een manier is om het aan te prijzen.

16. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Wat zijn dan de negatieve kanten van bv die achterwege worden gelaten?

En bv verkleint de kans op veel dingen, dat betekent niet dat de kans gelijk wordt aan nul ;)

17. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Mijn kinderen hebben beide de fles gehad en zijn nooit ziek. Mijn dochter van 3,5 heeft een paar weken geleden voor het eerst van haar leven ( reflux gehad maar dat is anders) gespuugd. Mijn zoontje van bijna 2 is 1 keer ziek geweest.

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Mijn opa van 98 is kerngezond en rookt al sinds zijn veertiende, dus roken is vast gezond.

Oftewel; ik ga niet tegen drogredeneringen in.

Prima als je voor kv kiest, prima als je voor bv kiest, maar zeggen dat bv niet genoeg voedingsstoffen bevat oid, dat is gewoon onzin.

19. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het officiële antwoord:

Met het geven van borstvoeding kan een moeder enkele milieucontaminanten (zoals vetoplosbare dioxinen en PCB's) overbrengen op haar kind. Blootstelling aan relatief hoge concentraties dioxinen en pcb's hangt samen met een slechtere score in tests voor neurologische en cognitieve ontwikkeling. De effecten zijn echter niet groot en worden klinisch als weinig relevant beschouwd (Vreugdenhil, 2003). In Nederland nemen de concentraties dioxinen in moedermelk de laatste jaren af (LaKind, 2007). Het nadelige effect van mogelijk aanwezige milieucontaminanten in moedermelk weegt niet op tegen de gezondheidsvoordelen van borstvoeding (Kramers & Van Leeuwen, 2004).
    Wat zijn de mogelijke gezondheidsgevolgen van borstvoeding? - Nationaal Kompas Volksgezondheid

En vergeet ook niet waar flesvoeding vandaan komt; uit de fabriek. Als er ergens veel chemisch en kunstmatig spul in zit, is het wel in flesvoeding. Moet je voor de grap eens op een pak Nutrilon kijken wat er aan ingrediënten in zit.

20. Butchke

Butchke Niet meer actief

Alle kanten van het feit als het niet goed op gang komt. Het gerommel om toch maar door te zetten, tepelkloven, borstontstekingen, de dingen die ik eerder noemde zoals het genoeg binnenkrijgen van voeding en voedingsstoffen, het constant moeten wegen van je kindje, het afkolven zodat iemand anders een flesje kan geven, in het openbaar voeden (ik zou dat als zeer onprettig ervaren en niet rustgevend) etc etc

Deel Deze Pagina