fles of borstvoeding.

Discussion in 'De babyuitzet' started by Hope87, Nov 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Gemak. Echt, borstvoeding is buiten de niet na te maken samenstelling om zo verschrikkelijk makkelijk (als het zonder problemen gaat). Het kan altijd en overal.
    Maar pas op! Het is erg verslavend. :D

2. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik reageer niet op de discussie.

Ik heb er eigenlijk niet over nagedacht. Kindje is in mijn buik ontstaan en gegroeid, uit mij geboren en dus is het voor mij logisch dat ik hem voedde met de voeding die mijn lijf speciaal voor hem maakte. Dat het ook nog eens (geen discussie) de gezondste start is (omdat het gewoon is zoals het 'bedacht' is) en uiteindelijk een heel fijn moment is om te delen met je kindje is mooi meegenomen voor mij. Overigens ben ik niet anti KV, voor mij is het alleen nooit een optie geweest zoals BV kennelijk voor anderen nooit een optie zijn.

Ik zou als ik jou was je gevoel volgen. Van borst naar fles is nog wel te doen, andersom eigenlijk niet.

3. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

Aug 11, 2011
    1,291
    57
    48
    Ik gaf eerst borstvoeding omdat ik wist dat bv het allerbeste voor mijn zoontje was. Nu geef ik bv omdat mijn zoontje het zo ontzettend fijn vind. Voor hem is het echt zijn rust en zijn troost. En inmiddels geef ik alweer bijna een jaar borstvoeding.

4. Dobbertje21

Dobbertje21 Actief lid

Nov 20, 2011
    193
    0
    0
    Ik studeer voor pedagogisch medewerker in de kinde
    Friesland
    Dat is bij mij ook zo. Mijn moeder gaf mij, mijn zus en broertje allemaal borstvoeding en wij hebben allemaal astma en last van eczeem (gehad).. daarintegen hebben mijn stiefbroertjes (andere moeder, andere vader) beiden flesvoeding gekregen en hebben nergens last van..
    Zegt misschien niks maar is voor mij geen duidelijke reden om dan wel borstvoeding te geven.

Dit ga ik dan ook niet doen. Ik houd wel onder voorbehoud dat ik na de bevalling door hormonen enz. ineens een ingeving krijg en toch BV wil gaan geven. Maar mijzelf kennende houd ik het gewoon bij fv.
    Reden:
    - Ik heb het gevoel niet bij borstvoeding.
    - mijn vriend kan ook vanaf dag 1 flesjes geven en dat vind ik belangrijk voor de binding vader-zoon.
    - niet alleen ik hoef er maanden lang snachts uit voor voeding, maar verdelen dit mooi om en om.
    - ik weet dat door bv je sneller je extra kilotjes kwijt raakt, maar dit vind ik geen goede reden om alleen daarom bv te geven. eerder egoistisch. Dat lichaam komt later wel.

Maar daarnaast wel respect voor de moeders die het wel doen. met elke nacht moeten voeden, het vraagt veel van je lichaam, kolven, kloven en ga zo maar door.

Soms denk ik wel eens dat ik een slechte moeder ben (zal zijn) omdat ik niet zoiets natuurlijks als borstvoeding wil geven aan mijn eigen kind. Maar ik weet dat als ik het juiste gevoel er niet bij heb, het toch niet gaat werken. Ik dan stressig word en dat dat helamaal niet goed is voor het kind.

Als laatste iedereen succes met keuzes maken hierin. En geloof in jezelf. Niet luisteren naar wat anderen te vertellen hebben het is jou kind en jou lichaam. Waar jij je goed bij voelt. Het heeft even geduurd voordat ik het zo zag maar je voelt je er een stuk beter door.

5. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik heb nooit kloven gehad en kolven is een keuze die pas na een paar weken komt eventueel natuurlijk. KOlven is nooit mijn hobby geweest maar vind het ook niet erg. Altijd alles gegegeten alleen even rekenen met alcohol en dat vind ik een kleine moeite.
    NAchtvoedingen vond ik soms zwaar als hij niet meteen ging slapen maar je maakt zelf slaaphormoon aan tijdens een voedingdus ik tukte zo weer in. En ik kon altijd makkelijk een troost bieden, was lui maar ook heel makkelijk ;)
    Mijn man heeft veel met mijn zoontje geknuffeld en daar had een fles geen toegevoegde warde gehad. 's avonds lag mijn zoontje of bij mij aan de borst of bij papa op de blote huid te slapen. Toen mijn man eindelijk ee fles kon geven met 4 weken (gekolfde voeding) viel het hem erg tegen. Hij vond er niets aan en uiteindelijk heeft hij dat ook maar weinig gedaan ;)

Grappig Dobbertje. Ik heb juist resprect voor de FV-mama's als ik in het FV forum lees over help mijn kind drinkt teveel, of te weinig, of heeft krampjes, of te snel honger, drinkt te snel, te weinig, te vaak, welke fles welke speen etc. Dan vind ik het alleen maar fijn dat ik zo weinig hoefde na te denken :D

Het is wat dat betreft net wat bij je past. Iemand anders kan je dat niet vertellen, daar moet je zelf achter komen. Ik geloof er niet in dat dit je een goede of een slechte moeder maakt. Als moeder maak je altijd keuzes voor je kind en je weegt af wat voor hem/haar en voor jullie als gezin het beste zal werken. Die keuze zal dus verschillen onderling. Dat ik een andere afweging maak dan een ander persoon zegt niet over onze moeder-kwaliteiten maar over dat we verschillende personen zijn, met verschilelnde gezinnen en verschillende kinderen. Nou daar lijkt me niets geks aan.

6. Hope87

Hope87 Bekend lid

Apr 7, 2012
    910
    2
    16
    Dames, bedankt voor de antwoorden ik heb gelukkig nog heel even om er over na te denken, en voor mij voelt het ook dat ik het graag wil, (zo'n gevoel - wat ik eerder in de berichten heb voorbij zien komen) ik neem alle antwoorden even mee in het bedenken wat ik ga doen. want ik vind het toch ik weet niet... ook zo'n tegenhangend gevoel heb ik.

ik moet zo ie zo kijken als het al lukt natuurlijk :)
    dus Bedankt!

7. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Waar komt het tegen gevoel vandaan? Wat zijn de punten waar je over twijfeld?
    Wat iemand al eerder zei is wel een belangrijk punt; van borst naar fles ben je zo maar van fles naar borst gaat niet meer.

8. mamavanamber

mamavanamber Actief lid

Nov 29, 2008
    154
    0
    0
    ik verbaas me altijd over dit soort discussies

ik vind het best als iemand voor kv kiest. maar ga niet beweren dat dat de beste keuze is. lariekoek natuurlijk.

ook 'ik voel het niet' bij je eerste zwangerschap vind ik niet zo'n sterk argument. ik voelde het bij de eerste van te voren ook niet zo. toch gedaan omdat het nou eenmaal het beste is, en uiteindelijk 14 maanden gevoed. reken maar dat ik 'het voelde' ;)

mijn man ziet het niet zitten vind ik helemaal apart. mijn man ziet het prima zitten. wil mij in alles ondersteunen en mag, zodra de kleine goed aan de borst drinkt mag hij best een afgekolfd flesje geven. daarnaast hoop ik niet dat hij zijn binding haalt uit het geven van een fles. hij mag het kindje snachts uit het wiegje plukken, een schone luier geven. ik maak me over de hechting geen zorgen.

zeg gewoon dat je flesvoeding makkelijk vind, geen zin hebt om veel moeite aan bv te besteden, of het je onzeker maakt. nogmaals, ik vind het allemaal prima.maar kom niet aan met het is gezonder of e-nummers.
    als je dat kunt verdedigen kan je zo de politiek in, lullen ook alles recht wat krom is ;);)

9. Butchke

Butchke Niet meer actief

Ik had me voorgenomen niet meer te reageren, maar de laatste reactie slaat natuurlijk nergens op en bovendien wordt er een opmerking gemaakt wat gewoon niet waar is, kwestie van alle reacties goed lezen. Door zulke reacties praat je vrouwen die misschien onzeker zijn nog meer onzekerheid aan. Ipv juist onderbouwde adviezen en ervaringen te delen waar vrouwen die twijfelen, wel wat aan hebben.

Denk daar maar ns over na;)

Veel plezier hier en ik wens de topicstarter heel veel succes met haar keuze.
    Laat je niet ompraten, doen wat je eigen gevoel je ingeeft.

10. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    TS, ik had bij mijn eerste zwangerschap 'het gevoel' ook niet zo. Zelf ben ik heel gezond groot geworden op flesvoeding en man ook, dus ik had van nature geen voorkeur. Eigenlijk nooit echt over nagedacht, tot de verloskundige vroeg wat ik wilde. Omdat ik geen idee had van de verschillen heb ik een bv-info-avond bijgewoond en toen dacht ik dat ik het in elk geval wel eens kon proberen. De redenen:
    - het is de best passende voeding voor een pasgeboren baby, niks wat een fabriek maakt kan zo goed aan de behoeftes van zo'n nieuw lijfje voldoen. Bovendien geef je de antistoffen die je zelf hebt, door aan je baby, waardoor hij in het begin in elk geval wat meer bescherming heeft tegen rondwarende virussen etc.
    - het gemak, altijd aanwezig, altijd op temperatuur, altijd voldoende en als er meer nodig is, maakt je lichaam vanzelf meer
    - de intimiteit
    - de instant-troostmogelijkheid bij onbegrepen babyverdriet. Mijn jongste wou geen speen, maar een slokje troost ging er altijd wel in als hij weer eens een huildag had. Heerlijk om iets te kunnen doen op dat soort hopeloze momenten.
    - tja, die borsten zitten er niet alleen voor de sier, dus blijkbaar is het de bedoeling van de natuur om ze hiervoor te gebruiken. En het is lekker goedkoop (lees: gratis) ook nog.

Ik was van plan om het in elk geval de eerste weken te doen, uiteindelijk heeft de oudste 15 maanden bv gekregen en de jongste 2,5 jaar. Ik vond het zelf erg leuk om te doen, en vooral mijn jongste heeft er zelf ook heel erg van genoten.

En wat iemand ook al schreef, van borst naar fles kan altijd nog, van fles naar borst is vrijwel onmogelijk, dus ermee beginnen is de makkelijkste optie wat dat betreft. En dan kun je altijd nog zien hoe het loopt voor jou.

11. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik had bij borstvoeding geen prettig gevoel, het is dan wel iets natuurlijk maar bij het idee al kreeg ik de bibbers..

Fv is hier heel goed gegaan, en manlief kon hem ook lekker zijn flesje geven..

Wat ik wel even als kanttekening er bij wil zeggen is dat als mijn zoon erg prematuur of andere gezondheids problemen had gehad en het was voor hem beter om borstvoeding te krijgen dan had ik dat zeker wel gedaan. Maar met mijn gezonde 8ponder was dit niet aan de orde..

12. Maart2013

Maart2013 Actief lid

Aug 25, 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hard, maar wel wat ik ook dacht bij het lezen van sommige reacties.
    Het is fijn dat er kv is voor als bv niet mogelijk is of niet lukt, maar voor mij is er geen twijfel dat bv de voorkeur heeft. En dat is ook wetenschappelijk bewezen.Ik zie het ook als een recht wat mijn kind heeft. Zo werkt het lichaam en zo is het ook bedoeld. Kv is een chemisch bewerkt alternatief om bv na te bootsen maar is niet van dezelfde unieke kwaliteit, dit geven de producenten zelf toe.

Heeft het niet ook gewoon te maken met deze cultuur en samenleving die het liefst alle vrouwen fulltime aan het werk ziet? En dan is kv natuurlijk een uitkomst.

13. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Bij de eerste ben ik bv gaan geven omdat mijn man dit graag wilde. Had er zelf niet zoveel mee.. Met 4 weken zijn we begonnen met flesjes kunstvoeding te geven, en zo heel langzaam afgebouwd. Laatste voeding die ik mijn dochter heb gegeven was met 6mnd en 1 week.

Achteraf heb ik veel spijt gehad dat ik haar niet langer heb gevoed.

Nu bij zoon dus vol overtuigd gekozen voor bv, al krijgt hij ook af en toe een flesje kv. Wil voor mezelf namelijk graag dat hij dat ook leert drinken, hij heeft duidelijk voorkeur voor verse mamamelk :p. Hij mag net zo lang bij me drinken tot hij niet meer wil, al zie ik 2,5 jaar bijvoorbeeld nog niet helemaal zitten. Een jaar wil ik het graag volhouden deze keer.

Bijkomende voordelen hier: kost niks, kan altijd en overal.

14. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Sorry maar wie ben jij om te oordelen of mijn keuze voor FV was op basis van dat ik dat makkelijier vind en ik geen zin heb om moeite te stoppen in BV. Belachelijk insinuatie die ook nog eens nergens op slaat.

Nee, ik had er geen gevoel voor dat er een kindje uit mijn borsten zou drinken en daar heb ik mijn redenen voor. Dat gevoel had ik ook niet nadat onze dochter geboren was, ook toen had ik niet de drang or gevoel dat er iemand aan mijn borst moest drinken.
    Nu heb ik dat gevoel wel en wil ik het graag proberen, maar voelt het nog steeds niet goed op het moment dat ons tweede kindje aan de borst drinkt dan gaan we gewoon weer over op FV.
    En niet omdat ik geen zin heb om er moeite in te stoppen dat BV zou lukken... Mijn redenen zijn mijn redenen en daar hoef ik niemand verantwoording voor af te leggen.
    En js, mijn man ziet het niet zitten. Waarom niet? Omdat hij er geen behoefte aan heeft dat andere mensen buiten ons gezin om mijn borsten te zien krijgen. En die mening respecteer ik. Hij respecteert namelijk ook mijn gevoel erin dat ik het wel wil proberen en betreft openbaar voeden kom ik hem in tegemoet.

Bovendien is mijn dochter een gezonde dame die nagenoeg nooit ziek is, geen allergiën heeft, ecxeem of andere dingen. Ze is goed gegroeid op FV en doet het niks minder als de BV kindertjes in mijn omgeving.
    Wel had ze nu een mama die lekker in haar vel zat toen ze net geboren was omdat mama haar gevoeo gevolgd heeft en niet kortzichtige meningen zich op heeft laten dringen door mensen zoals jou!!

15. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hier bv gegeven aan alledrie mijn kids. 1ste 11 maanden, 2de een jaar en 1 week, en de derde 1 jaar en 10 dagen.

Waarom ik er voor koos:

- vanwege de antistoffen, wat niet wil zeggen dat je kindje bijv. geen astma kan krijgen, maar door borstvoeding is het in mindere mate vaak aanwezig dan.
    - altijd aanwezig, meteen op de juiste temp en bv veranderd vanzelf mee wanneer je kindje ouder wordt, geen geluer met flesjes enzo.
    - moeder-kind band
    - verder gewoon omdat het me erg fijn leek.

Begin was niet zo heel gezellig, de eerste 6 weken zijn doorbikkelen. Ik heb tepelkloven gehad en 3x een borstonsteking bij de eerste (had erg veel melk en kind dronk het niet allemaal weg). De eerste spuugde enorm waardoor ik me onzeker voelde.

MAAR toen dat eenmaal weg was was het op en top genieten! Ik ben zo blij dat ik doorgezet heb toen.

Ik kom hier vaak tegen dat mensen kv willen geven o.a. voor de binding tussen vader en kind. Ik vind dit grote onzin, net alsof hij geen band zou krijgen als hij zijn kind in bad doet, lekker met hem kroelt of hem of haar de luier verschoont. En ook met bv kan papa na een tijdje een flesje geven.

Maar goed, kijk wat je zelf wil, je kan het altijd proberen. Is het niks dan kan je alsnog besluiten om ermee te stoppen.

Welke keuze je ook maakt, het is jouw keuze dus altijd goed! Laat je geen schuldgevoel aanpraten omdat je voor de fles koos bijv. of als je kritiek krijgt omdat je borstvoeding wil gaan proberen.

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Dit.

17. sheep82

sheep82 Actief lid

Jun 12, 2012
    152
    0
    0
    Borstvoeding. Het is er, dus gebruik van gemaakt.

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Mooi verwoord, Nummer 10!

19. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    1,623
    0
    0
    Maar dit komt toch niet door de bv? Mijn moeder had gewoon echt geen voeding en ik had ernstige dauworm. Bv is geen garantie op een gezond leven maar eczeem en astma zijn nou eenmaal erfelijk en wie weet als je geen bv had gehad, was de eczeem en astma erger geweest.

Voor de duidelijkheid ik oordeel niet over je keuze hoor maar wilde het toch even gezegd hebben

20. ona81

ona81 Bekend lid

Aug 19, 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Ik heb het als zeer als zeer intiem ervaren!

Ja het begin is best zwaar en ja zomaar weggaan vind iknoersoonlijk ook niet handig, maar dat is maar een klein poosje van je leven denk ik dan maar.
    Wat zijn nou die paar werken / maanden?
    Zoals onderschrift heb ik 15 maanden met heel veel plezier gegeven!

Maar uk wil wel.meegeven dat je moet doen waar je zelf achter staat. Ik zeg altijd dat iedere week BV meegenomen is!

Share This Page