fles of borstvoeding.

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Hope87, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zally

Zally Bekend lid

3 okt 2012
    602
    1
    0
    Heb wel het hele topic gelezen en wat een discussie soms iedereen weet denk ik wel dat bv goed is.

Bij mijn dochter niet gedaan kwam niet op gang en kind had een mega hersenschudding dus was misselijk en wilde helemaal niet drinken. Heeft btw wel de eerste voeding gehad aan de borst en daarna door hele slechte begeleiding mislukt. Er is bijvoorbeeld nooit tegen mij gezegd dat je kan kolven om de productie op gang te krijgen. Kind wilde namelijk pas na 4 dagen echt drinken en toen lukte het niet meer. Jammer dat ik toen niet het besef had wat ik nu wel heb.

Nu zwanger van de 2 de wil ik het wel gaan proberen omdat het een logisch gevolg is van zw schap en bevalling ik heb wel zoiets van ik ga het doen maar wil het niet dan ga ik ook niet lang doormodderen dus dan laagdrempelig over op kv.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb alleen de openingspost gelezen.

Maar ik heb voor borstvoeding gekozen omdat dat voor mij gewoon logisch was, het was eigenlijk niet eens een vraag waar ik voor ging kiezen. Daarbij komt dat het makkelijker is met nachtvoedingen, je het altijd bij de hand hebt, het goed is voor de hechting, etc. etc.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zo te zien geen lactatiekundige bij geweest en verloskundige met weinig verstand van bv...jammer, had HEEL anders af kunnen lopen...

4. Venice

Venice Actief lid

15 nov 2011
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is voor mij ook zo. Je kindje heeft 9 maanden in je buik gezeten en is al die tijd door jezelf gevoed, waarom dan ook niet na de geboorte? De overgang van buik naar los van mama is al zo groot.
    Het geeft een kindje troost en werkt kalmerend.
    Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er een reden is waarom het niet lukt, zelfs met hulp van een lactatiekundige. Ikzelf heb vanwege gezondheidsproblemen ook gedeeltelijk moeten afbouwen maar ben heel blij dat ik nog borstvoeding kan geven!
    iedereen moet het zelf weten maar ik zou twijfelaars willen zeggen: geef het een kans.

5. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    jammer dat je alweer je oordeel klaar hebt terwijl je de exacte situatie niet kent..............

6. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    Hope87,
    Belangrijk is je eigen keuze. Ik geef nu 3 maanden borstvoeding en vind het super. Het is het beste voor het meisje, supermakkelijk (nu) en een intiem moment met je kind.
    Maar... ondanks dat ik genoeg productie heb, een makkelijk kind en iedereen roept "Bij jou gaat het zo makkelijk, dus is het niet zo gek dat je het volhoudt." Zeg ik: " Nee, borstvoeding is een kwestie van willen en doorzetten." Ik heb ook dagen met tranen in mijn ogen gezeten omdat het of zeer deed of ik onzeker was. Maar dat zou bij een flesvoedingmama niet anders zijn. Het is vallen en opstaan met een kind.
    Inmiddels ben ik ook weer 4 dagen per week aan het werk en kolf ik 3x per dag. Het is voor mij een rustmoment in de dag en vind het dan ook geen probleem.
    Betreft de fles en zo kan papa of andere familieleden ook een band opbouwen met het kind. Dat is hier geen probleem geweest. Vanaf 6 weken kreeg ze elke dag een fles afgekolfde melk door iemand anders dan mijzelf gegeven. En band opbouwen kan ook heel goed door spelen, luier verwisselen, badderen etc. Bij het voeden is er geen aandacht voor iets anders dan de borst of fles, dus ik ben van mening dat dat niet helpt bij het opbouwen van een band met andere mensen dan mama/papa.

Belangrijk is:
    - Lees je goed in! Tip: het boek; Borstvoeding.
    - Ga er vanaf het begin makkelijk mee om: Ik gaf vanaf het begin bij directe familie borstvoeding waar ze bij waren. En als er visite was had ik een grote hydrofiel die ik tussen mijn bh bandjes stak en zo zag je ook niets en kon ik ook bij visite voeden.
    - S avonds willen ze nog weleens clusteren en veel drinken; installeer je op de bank met alles binnen bereik en accepteer dat het zo is. Anders frusteer je alleen jezelf.
    - Zorg dat man/vriendlief achter je keuze staat.

Kort gezegd: elke keuze is goed, jij maakt je eigen keuze en ieder ander heeft die te accepteren. En of je nou fv of bv geeft, commentaar krijg je toch. Succes!

7. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Pff wat een discussie weer. Nou ik ga kv geven omdat ik gewoon geen goed gevoel heb bij bv. Genoeg nare verhalen gehoord in mijn omgeving. Ook lijkt kv me juist makkelijker en voor manlief ook fijn. DIT IS MIJN KEUZE/MENING en ik zal er echt geen slechtere moeder door zijn!!

Heb ook gewoon respect voor mensen die bv geven, maar het is gewoon niks voor mij.

8. Jet

Jet Actief lid

3 nov 2010
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal nooit vergeten dat ik in de rij stond bij de Albert Heijn en dat ik een pak Nutrilon op de band zette. Wildvreemde mevrouw achter me vroeg aan me waarom ik geen borstvoeding gaf? Ik kan me er echt zo kwaad over maken waarom je je altijd zo moet verantwoorden over het geven van KV..Wat hier al eerder genoemd wordt; vaak is er echt wel iets aan vooraf gegaan. En niet eens een keuze wel of niet willen. Of dat we luie moeders zijn die de makkelijkste weg kiezen.Ik kan niet onder woorden brengen hoe schuldig ik me tegenover mijn dochtertje voelde dat ze de eerste dagen zo'n honger had gehad omdat ik niet genoeg voeding had. Laat staan de lange weg van het kolven, aanleggen, bijvoeden, doodmoe waren we allemaal, terwijl er geen druppel meer of minder uit kwam. Het lijkt wel of de "leden van de borstvoedingskerk" (zo noem ik ze altijd maar met een knipoog ;)) denken dat het gerechtvaardigd is een moeder die KV geeft te veroordelen.

Onthoud een ding; alleen dat waar jij je het prettigst bij voelt is uiteindelijk het beste voor jouw kindje!

Er zijn hele generaties groot geworden op de fles. Bijzonder dat de meeste onderzoeken over korte termijn gaan...op lange termijn is nooit gebleken dat BV nog steeds "gezondere kinderen" voort brengt. Dingen als dat kinderen die BV krijgen minder ziek en vatbaar zijn zet ik ook mijn vraagtekens bij. Bij mijn dochtertje op het KDV lopen ze allemaal te kuchen en met een snottebel, je maakt mij niet wijs dat al deze kinderen de fles hebben gekregen, ik durf je zo te zeggen dat het merendeel hiervan echt wel BV heeft gehad.

De eerste 15 maanden is mijn "Kunstvoedings Kind" nooit ziek geweest. Pas sinds ze op het KDV komt, komt ze thuis met dit soort dingen. Dit is geen pleidooi voor Kunstvoeding, maar voor het recht dat je als ouder hebt dat te kiezen wat gezien de situatie het beste is. En het fatsoen dat andere mensen maar moeten opbrengen die keuze te accepteren. Mijn advies; kijk hoe het loopt, lees je goed in over beide manieren van voeden. Maar laat je nooit aan het wankelen maken door wat anderen denken en vinden, want het is jouw baby'tje!

9. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Dat zegt ze toch niet? Je weet niet hoe het anders had kunnen lopen. De natuur doet namelijk niet altijd zijn werk even goed.

10. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    helemaal mee eens

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat gaaf zeg dat je bij de tweede voor nieuwe kansen gaat!
    Bij een lage productie kan de Borstvoeding Hulp Set van Medela helpen om kindje zoveel mogelijk via de borst te laten drinken, ook kv.
    Op deze pagina staat een plaatje en een download gebruiksaanwijzing.

12. unexpectedmom

unexpectedmom Fanatiek lid

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben je mooi klaar mee met zo iemand! Kon je wel een ander vragen? Maar ja daar had je zoontje natuurlijk niks meer aan. Jammer hoor.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kan me voorstellen dat je tegen zelf voeden opziet als je je nu al zo rot voelt. Soms voelt voor jezelf kiezen gewoon beter.

Het is wel jammer dat je verkeerde informatie hebt gekregen van je therapeut, de bekkenklachten tijdens een zwangerschap worden veroorzaakt door zwangerschapshormonen. Die spelen verder geen rol tijdens de borstvoedingsperiode. Je kunt daarom prima bv geven (als je dat zou willen).
    Hier kun je meer lezen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/48690-borstvoeding-en-bekkeninstabiliteit.html

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zeg niet DAT het anders gegaan zou zijn, ik zeg dat het anders HAD kunnen zijn.
    Nederland is erg slecht ontwikkeld op het gebied van begeleiding van borstvoeding, veel zorgverleners weten er in vergelijking met hun collega's in andere landen gewoon heel weinig van af.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Raar mens daar bij de kassa van AH om zoiets te zeggen.
    Ik moet eerlijk zijn, ik krijg een knoop in mijn buik als ik iemand met een baby en een pak kv in de super zie. Niet uit veroordeling, maar omdat ik het zielig vind voor moeder en kind, ze missen toch iets wat voor ons heel speciaal was. Maar geen haar op mijn hoofd dat ik er iets over zou zeggen zeg!

Maar goed, wat jij zegt over generaties groot geworden op kunstvoeding klopt natuurlijk niet he...kunstvoeding in de vorm die we nu kennen bestaat pas ongeveer 100 jaar, dus we hebben het hooguit over 4 generaties, borstvoeding geven gebeurt al sinds het ontstaan van de mens (of je nou aan evolutie of aan schepping doet maakt niet uit), dat zijn toch echt een factor x meer generaties.

En er zijn wel degelijk longitudinale studies over de effecten van babyvoeding. Anders zouden we nu niet met uitslagen komen over bijvoorbeeld het voorkomen van hart- en vaatziekten, overgewicht enosteoporose op en na middelbare leeftijd...

Feit is gewoon dat kinderen ook op kv groot worden, het is geen vergif, het is gewoon eten.

17. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Mens, hou toch eens op! Denk je niet dat ik bij mijn dochter al niet alles geprobeerd heb!

Sorry hoor, je bedoelt het misschien goed... maar ik zit niet op voorhand op advies te wachten. Ik heb al een prima LK en daar red ik me wel mee

18. Hope87

Hope87 Bekend lid

7 apr 2012
    910
    2
    16
    Goed, we zijn volledig afgedwaald en offtopic bezig. en zie door alle reacties de antwoorden waarop ik hoopte te krijgen niet meer.
    :(

19. Jet

Jet Actief lid

3 nov 2010
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Dirksmama: Wat je zegt over die generaties, dat is ook precies wat ik zeg. Er zijn hele generaties groot geworden op de fles, ik zeg niet van onze oorsprong af aan. En die 4 generaties waar jij het dan over hebt, die zijn alleen maar ouder geworden en dat worden we nog steeds. Dat komt niet door Kunstvoeding maar ook niet door Borstvoeding. Oftewel; kinderen die KV krijgen vallen niet om, van BV word je ook niet per definitie ouder. Aan het eind van de streep maakt het dus niets uit. Ik vind gewoon dat het hele borstvoeding begrip zwaar overtrokken wordt. Een door een groep moeders gedeelde mening die min of meer opgedrongen wordt soms, laat iedereen toch! Een klap in het gezicht van mensen die het niet gegeven hebben om welke reden dan ook. En je hoeft het ook niet zielig voor ons te vinden..ik heb een prima band met m'n kind hoor. Ps; ik ga niet verder in op onderzoeken en studies. Er bestaan zoveel verschillende wat dat betreft, dat ik denk dat wanneer jij alleen wilt lezen dat BV de voorkeur boven KV geniet (wat ik overigens niet ontken) dat dat ook het enige is wat je zult lezen.

20. Jet

Jet Actief lid

3 nov 2010
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ps dit is inderdaad op off topic sorry

Deel Deze Pagina