Toch even twijfel..

Discussie in 'Voeding' gestart door grasspriet84, 26 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    ha meiden,

Zoals de titel al zegt: ik twijfel over het zoutgehalte dat mijn zoontje binnen krijgt.

Zijn schema is ong zo:
    7:30 Bambix
    9:00/9:30 fruit
    12:00/12:30 twee boterhammen met beleg en boter
    15:00 fruit
    17:30 warme hap (aardappels groente en vlees zonder zout.)
    19:15 yoghurt
    19:30/19:45 naar bed.

Het beleg op brood is verschillend: kaas, ham, boterhamworst ed. Een boterham (als hij een tweede wil) dan zit er thuis jam van zonnatura op.

Volgens mij zit ik thuis aardig goed. Alleen mijn ouders passen regelmatig op ivm mijn werk. Ik ben erachter gekomen dat zij hem het volgende geven:
    Ochtend pap of boterham (prima)
    T fruit (potje)
    Middag: twee boterhammen met pindakaas en chocopasta (niet zo prima)
    T: twee nijntjekoekjes en fruit
    Warme hap als hii bij mijn ouders eet: aardappels (met zout) groente, vlees en toetje (chocoladevla dat soort dingen)

Als dit incidenteel (een keer per week ofzo) vind ik dit niet erg, maar aangezien mijn ouders drie keer per week oppassen vind ik dit teveel. Niet alleen het zout maar ook de suiker.
    Vandaag werd me medegedeeld hoe lekker ZL de zelfgemaakte soep wel niet vond. Dit maakt mijn moeder van bouillon en dit is natuurlijk ook zout.

Ik wil echt geen zeikerd zijn want ii ben ze zo dankbaar voor alles wat ze doen. Alleen lijkt mij dat het zout en zoet teveel is. Ook vrees ik dat ZL straks gaat wennen aan (veel) suiker en zout en het andere eten niet meer 'lekker' vindt...

Is dit echt zo? Of maak ik me teveel zorgen?

2. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Voor een kindje vanaf een jaar wordt maximaal 3 gram zout per dag aangeraden. Zo kan je zelf een beetje berekenen hoeveel hij binnen krijgt en of het veel is.
    Tot een jaar was het 1 gram zout per dag.
    Een boterham bevat al ongeveer 0,4 gram.
    Dus met alleen z'n brood (zonder beleg) zit je al op 1,2 gram.
    Bij rapley houden ze aan dat producten die meer dan 1,5 gram per 100 gram zout bevatten teveel zout is. Bij 0,3 is het weinig. Maar daar tussenin is een eigen keus.

Suiker is een ander verhaal, dat geef ik vrijwel niet. Ik vind het niet nodig dat zoon koekjes krijgt met suiker terwijl hij ook blij is met een cracker, maiswafel of een stuk fruit of rauwkost.

Ik zou alternatieven aandragen die ze kunnen geven, waarschijnlijk denken ze dat babykoekjes gewoon goed zijn, want tja, die zijn toch voor baby's.
    En als toetje kan hij gewoon wat (Griekse) yoghurt krijgen.

4. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Dank voor je reactie!

Dus zonder beleg zit hij al bijna op de helft van wat wordt aangeraden. De rest is een beetje raden, want als mijn ouders zout tijdens het koken op de aardappels doen, is dat op gevoel. Hii krijgt van mij op een boterham een plakje jong belegen kaas. Dit haal ik bij de kaasboer dus ik zal op internet even opzoeken hoeveel zout hierin zit.

Van mij krijgt ZL vrijwel nooit koekjes, behalve op een verjaardag als het wordt aangeboden. Heb al aangedragen dat ze hem beter fruit of een stukje eierkoek kunnen geven. Alleen heb ik het idee dat er 'stiekem' toch een koekje wordt gegeven, want mijn vader verspreekt zich mog wel eens.

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Misschien dat je alternatieve koekjes kunt aanbieden. Goodies en de kleine keuken hebben koekjes waar vrijwel geen suiker in zit. Dan kunnen ze toch koekjes geven, maar hoef je je minder druk te maken over wat erin zit.
    Ook hebben die merken andere tussendoortjes die verantwoord zijn.
    Mijn schoonmoeder heeft altijd de groentewolkjes van de kleine keuken, is alleen maar gepofte groente, maar zij heeft het idee dat ze haar kleinzoon lekker aan het verwennen is met een soort chipjes. Zoon is er gek op, dus ik ben er blij mee.

6. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Daar ga ik eens naar kijken. Dank je!

Had al wel eens van die speciale koekjes geprobeerd uit de supermarkt, maar die vindt hij echt niet lekker. Heb ze zelf geproefd en ze waren ook gortdroog. Dus dat snapte ik wel haha

Deel Deze Pagina