Hoi, Ik heb drie vragen: Mijn zoontje van bijna 8 weken krijgt volledig flesvoeding. Volgens alle richtlijnen zou hij 5 x 180/6 moeten drinken. Hij komt echter ook nog 's nachts, lijkt wakker te worden omdat hij moet poepen maar heeft dan ook gelijk honger. Hiermee komen we dus vaak op 6 x 180/6. De ene nacht is het 3 uur, de andere half 5. Om 7.00 uur maak ik hem meestal wakker voor de ochtendvoeding om in het ritme te blijven. Voor de laatste fles 's avonds maken we hem meestal ook om 22.00 uur wakker. Vraag 1: Is het erg als hij een hele voeding teveel krijgt? Zo ja, hoe kunnen we dan het beste terug naar 5 gaan? Vraag 2: We maken hem nu om 7.00 uur wakker. Toen ik dat laatst een keer niet deed, werd hij zelf pas om 10.00 uur wakker en sloeg hij de ochtendvoeding over. Wat is het advies? Wakker maken of laten slapen (vannacht had hij om 2.30 uur een voeding en werd hij uit zichzelf om 7.00 uur wakker, geen pijl op te trekken dus) Vraag 3: Als we hem 's avonds niet wakker maken rond 22.00 uur dan wordt hij zelf tussen 24.00 en 3.00 uur wakker. Dit heeft niet de voorkeur natuurlijk want we willen van de nachtvoeding af. Wat is het advies? Wel of niet wakker maken voor de laatste voeding? Alvast bedankt voor het antwoord. Groetjes Susan
Hallo Susan, Je kindje mag de eerste 6 maanden maximaal 1000 ml flesvoeding per dag hebben. Een keertje iets meer is niet erg hoor, maar een hele lange tijd te veel, kan belastender zijn voor de niertjes. Wanneer een kindje niet tevreden is op de maximale hoeveelheid, dan kun je in overleg met je CB kijken of je over kunt op een voeding voor hongerige kindjes. Er mag de eerste 4 maanden niet langer dan 10 uur tussen een voeding inzitten, of je een kindje wakker maakt is afhankelijk van het ritme. Groeten eveline