Thuis provoceren koemelkallergie

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door miepje1983, 27 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Hoi allemaal,

Ik ben meer een lurker op dit forum, vandaar dat ik eigenlijk nooit ergens op reageer. Ik heb nu echter een vraag waarop ik het antwoord niet zo snel kan vinden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Onze zoon (9 weken) heeft al veel gehuild in zijn jonge leventje. Hij had erg veel last van krampen (gillen/schreeuwen), moeizame ontlasting, eczeem, ontevreden zijn (gebalde vuistjes/helemaal niet ontspannen). We zijn bij de chiropractor geweest en de osteopaat, helaas zonder de gewenste uitwerking. Daarna naar de huisarts en hij opperde koemelkallergie. Eerst heeft onze zoon Pepti voorgeschreven gekregen en omdat dit niet genoeg hielp Nutramigen 1. Sinds 2 weken hebben we een tevreden ventje, heerlijk ontspannen, makkelijke ontlasting, niet meer gillend, het is echt heel fijn dat het nu zo goed met hem gaat. Zijn eczeem begint ook weg te trekken.

Maar nu komt het: we moeten van de huisarts thuis provoceren om erachter te komen of hij wel echt koemelkallergie/intollerantie heeft. Ik heb geprobeerd om zonder provocatie een machtiging te krijgen (dit omdat ik er na 2 weken rust ontzettend tegenop zie om weer een gillend jongetje te hebben), helaas wil de huisarts dit echt niet.

Nu is mijn vraag hoe moet zo'n provocatie in z'n werk gaan....

De eerste dag bij elke fles 1 schep voeding vervangen door zijn oude voeding (Omneo)? Of meteen een hele fles met Omneo? Of?

Nu snap ik ook dat ik gewoon tegen de huisarts kan zeggen dat hij inderdaad last heeft van zijn oude voeding, maar ik wil niet liegen.... Ik hoef die voeding uiteraard niet vergoed te krijgen, als hij geen koemelkallergie heeft. Ik zie er alleen zo tegen op om te provoceren en stel het al een week uit....

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

2. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Geen idee, wil je alleen sterkte wensen! Ik hoef gelukkig niet te provoceren. Snap nooit zo goed dat als je duidelijk verbetering ziet je dan moet provoceren.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je ziet pas sinds twee weken verbetering? Dan is het nog veel te vroeg om te gaan provoceren, dat heeft pas nut als je kind zes weken klachtenvrij is!
    Je kunt nu wel in de ochtendfles een schep standaard doen en e kind goed in de gaten houden. Grote kans dat je dan al snel je huisarts kunt zeggen dat de klachtenterug zijn.
    Als je hem gen pijn wilt zien hebben, dan kun je eerst ook een beetje standaard op zijn wangetje smeren, bij kinderen die veel ladt hebben zie je dan vaak snel de huid rood of ruw worden, en et is minder belastend dan een verkeerde fles drinken.

4. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedankt voor jullie antwoorden!

@dirksmama, hoe bedoel je dat het pas nut heeft als onze zoon 6 weken klachtenvrij is? Ik ga zeker voordat ik een fles geef, een beetje melk doen op zijn wangetje smeren (zijn wangetje wordt net weer een beetje gaaf en normaal van kleur, niet meer rood en schilferig :( )

Zou de huisarts hier dan wel genoegen meenemen of moet ik dat zelf concluderen dat hij inderdaad allergisch is?

5. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Wij hebben het bij beide kinderen gedaan. Na twee of drie weken waren het hele andere kinderen. Na die tijd een hele fles standaard gegeven en merkte na een dag alweer klachten. Dit moet je eigenlijk ook weer twee weken doen, maar de dag na het standaard dagje waren we weer terug bij af. We kregen het toen vergoed en hadden meteen weer andere kindjes.

6. Behappy

Behappy Niet meer actief

Wat is provoceren ?:)

7. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedankt voor jullie reacties!

Provoceren is weer gewone voeding geven om een reactie uit te lokken, indien die er komt is er sprake van een koemelkallergie/intolerantie. Volgens mij is het moeilijk aan te tonen via een bloedtest.

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Als je zoontje net 2 weken op de nutramigen zit, en de huid wordt nu weer een beetje beter, dan zou ik nog even paar weken wachten met provoceren.
    Kinderen hebben 4-6 weken nodig voordat de koemelk-vrije voeding echt goed z'n werk doet en hij al die tijd klachtenvrij is/blijft.

Ons zoontje heeft zeer vermoedelijk ook koemelkallergie. In augustus heeft hij FrisoPep gekregen, werd beter. Toen kwamen de klachten langzaamaan weer terug. Toen Friso AllergyCare. Toen ging het heel goed. Maar de kinderdietiste vond de Nutramige AA toch beter. Dus sinds januari heeft hij NutramigeAA. Wel liepen al bij de kinderarts met hij ivm dysmaturiteit, zij heeft ook de voedingen voor geschreven.

Er moet bij ons zoontje nog wel geprovoceerd worden binnenkort. Dit gebeurt in het ziekenhuis d.m.v. een zgn. dubbel blinde provocatietest.

9. Behappy

Behappy Niet meer actief

Oh zo dankje !

Moet je altijd provoceren na een tijdje ? Wij zitten nu sinds 1 dag op pepti voeding omdat de ha ervan overtuigd is dat ze koemelkallergie heeft.

10. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Heb je de pepti nu eerst zelf betaald dan? Ik weet niet precies hoe het zit met jouw zorgverzekering, maar ik moet eerst provoceren van de huisarts voordat hij een machtiging wil verstrekken (en wij de voeding dus vergoed krijgen, nu moeten we € 21 per 3 dagen betalen voor 1 blikje).

Ik snap dat wel (aan de ene kant), want anders zouden sommige mensen er misschien misbruik van maken. Maar ja, ik heb uiteraard liever een tevreden baby zonder koemelkallergie op gewone voeding. Had bij ons thuis een hoop geschreeuw en gegil (en stress voor mama) gescheeld ;).

11. Behappy

Behappy Niet meer actief

Oh nee...mijn huisarts heeft gelijk geregeld dat t vergoed word.
    Hij besteld het en dan kunnen we het bij hem ophalen.

Ik moet wel morgen even bellen hoe t gaat ..maar veder niks.
    Ik merkte al verbetering na de 1e fles.

Souugt jou zoontje ook zoveel met de "gewone" voeding ?

Ik had wel gehoord dat sommige er misbruik van maken ..dan worden ze er natuurlijk strenger op...snap niet dat mensen dat doen :(

12. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Dan heb je een fijne huisarts :D, goed geregeld!

Het spugen viel wel mee, hij kreeg Omneo en daar zit johannesbroodpitmeel in, daardoor was de voeding behoorlijk dik en lastiger uit te spugen. Voordat hij Omneo kreeg, deed ie wel aan projectiel spugen.

Onze zoon had echter zo'n ontzettende buikpijn en iedereen zei tegen mij: buikkrampjes horen er bij, elke baby heeft ze en het duurt maar 3 maanden.... Alles hebben we geprobeerd tegen de buikkrampen: Omneo, cinababy, infacol, sab simplex, chiropractor, osteopaat, kruikjes, badjes, massages, fietsen met de beentjes, probiotica. Niets hielp, het werd alleen nog maar gekker, hij gilde de hele dag en ik werd er stapelgek van want hij was ontroostbaar. Zo zielig. Toen maar de huisarts en dus nutramigen voorgeschreven gekregen en een heel ander kind! Ik ben zo blij en opgelucht! Hij krijgt nu trouwens nog wel johannesbroodpitmeel door zijn voeding heen, want anders komt het wel omhoog....

Maar super fijn dat jij meteen veel verschil merkt bij je dochter! Je loopt nu niet bij een kinderarts? Wij niet, maar kan zijn dat we daar nog naartoe moeten!

13. Behappy

Behappy Niet meer actief

Nee we lopen niet bij de ka.
    Onze huisarts was helemaal.een beetne boos dat ik niet eerder was gekomen maarja...het cb zei telkens dat er niks aan de hand was ..dus daar ging ik maar vanuit.
    Maar ondertussen bleef ze wel halve.tot hele.flessen met bogen uitspugen...en was se heel onrustig.

De ha zei gelijk dat ie t voor ons ging regelen en dat we al.gauw verbetering zouden moeten merken en idd...dat merken we zeker.
    Ze heeft niet meer gespuugd.
    Ik ben wel blij dat onze huisarts zo goed mee denkt, ik ken ook iemand die een jast heeft moeten praten als brugman om eindelijk de pepti vergoed te krijgen.

Wij gwbruiken ook nutriton sinds t begin..maar ondanks dat ging t nog steeds erg slecht. Ik doe het nu ook door de pepti

14. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Ach zielig zeg voor jullie kleine meid! Gelukkig gaat het nu beter met haar, hopelijk behoort het spugen nu tot het verleden!

Bij mij op het consultatiebureau zei de arts dat maar 1 op de 1000 kinderen koemelkallergie heeft en dat onze zoon daar heus niet 1 van is! Terwijl zijn vader ook koemelkallergie had als baby.... Gelukkig zei mijn man dat ik maar eens moest ophouden met al die dingen uitproberen en maar eens naar de huisarts toe moest gaan. Gelukkig gedaan, want ik werd helemaal kierewiet!

15. Behappy

Behappy Niet meer actief

Gelijk heb je ! .
    Volgende keer ga ik ook gewoon weer naar de huisarts als er iets is.
    Laat het consultatiebureau maar meten , wegen en vaccineren....en voor de overige dingen wat ik niet vertrouw ga jij naar de huisarts.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou zeker nog even wachten met provoceren, zodat je met zekerheid kan zeggen dat zijn klachten daadwerkelijk door koemelkallergie zijn gekomen. Je kan dan het best provoceren met een standaardvoeding.

Het kan namelijk ook zijn dat zijn klachten door een sprong in zijn ontwikkeling voorbij zijn (3 maanden is een beruchte grens ivm krampjes) of dat hij gewoon sterk reageerde op de Omneo.

17. Lady7

Lady7 Niet meer actief

ik kreeg een schema van de huisarts die ik moest invullen tijdens t profoceren. dit moest 4 weken nadat we met de pepti begonnen waren.

We moesten pepti geven en dan steeds een beetje meer gewone kunstvoeding. Maar bij de eerste fles met 10 cc gewone voeding erin.. was het al huilen enzo. dit heb ik 1 dag gedaan en toen mocht ik stoppen en sindsdien geven we pepti, en geen problemen meer.

18. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga eerst maar eens wat melk op zijn wangetje smeren om te kijken of er een reactie komt, zo niet dan ga ik over 2 weken wel provoceren!

19. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Hai,

Wat een rare huisarts heb jij.
    Je moet toch op z'n minst een week of 4 de aangepaste voeding proberen? Elimineren van koemelk? En pas daarna, als je het idee hebt dat het goed aanslaat, kun je pas een keer over op provoceren.

Als je dit thuis moet doen lijkt mij dat hij dan ook een schema moet aanbieden hoe dit aan te pakken. Al zou ik zeggen: "Doe gelijk een volle fles dan weet je het zeker" het kan (vaak niet maar het kan) gevaarlijk zijn als ze er toch ineens heel heftig op reageren.

Wij moeten overigens de test in het ziekenhuis doen en hebben gelijk een machtiging van de huisarts gekregen. Ze had dan ook flink wat bloed en slijm bij de ontlasting en exceem in het gezicht (verder leek het wel goed te gaan) maar ik vind het vreemd dat jouw huisarts het nu wel adviseert maar niet machtigt.

Aan het CB heb je niet veel. Die van ons was ook uitermate verbaasd dat we een machtiging hadden gekregen, zij dachten zelf aan een ordinaire verkoudheid... Ja tr*t....daar poep je 10 bloederige luiers van vol! Grrrrr

Provocatietest is ons toegelegd door de kinderarts trouwens.

Sterkte en succes! Als je het zelf kunt betalen zou ik nog even 2 weken wachten eer je er aan begint. Maar ik kan het me voorstellen dat dit een te duur geintje is om zolang te kunnen betalen.

Anders misschien nog een second opinion ergens? Vind het namelijk wel heel apart hoe makkelijk jullie arts dit allemaal oppakt...

xxx

20. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Ik wilde jullie graag even een update geven, aangezien we hebben geprovoceerd.

We hebben een fles gemaakt met 1 schep Omneo en de rest Nutramigen. Hij is na deze fles naar bed gegaan, helaas had hij toen hij wakker werd weer eczeem en rode plekken/bulten. Dit terwijl zijn huidje zo goed als weer gaaf was. Het is echt zielig, want nu schuurt hij met zijn gezichtje weer tegen mijn kleding en zit zichzelf weer te krabben.....

Later had hij weer buikpijn/gillen/veel scheetjes laten, voor mij is dit reden genoeg om ervan overtuigd te zijn dat hij er niet tegen kan. Dit geef ik morgen door aan de huisarts, ik ga niet meer aan hele flessen Omneo beginnen. Wie weet wat er dan gebeurd?!

Als hij de machtiging niet wil verschaffen, geef ik aan dat ik naar de kinderarts wil. Laten ze in het ziekenhuis dan maar een provocatietest doen, dat wordt goed gemonitord en is naar mijn idee toch een stuk veiliger dan thuis er zomaar een paar flessen ingooien.

In ieder geval iedereen die op mijn bericht heeft gereageerd: bedankt voor je hulp en meedenken :)!

Deel Deze Pagina