Hallo iedereen, Ik zoek ervaringen, begrip, geruststelling, misschien ook steun van moeders bij wie de baby's weinig drinken/dronken. Mijn dochtertje is nu bijna 5 mnd en komt steeds minder aan. Ze wil echt niet meer dan 650cc per dag. Dan moet ik blij zijn. Op slechte dagen is het gewoon 500cc max. Ze is verder vrolijk, alleen het baart mij zorgen dat ze steeds minder aankomt. Volgens de huisarts en cb is er weinig aan de hand en houdt ze 'gewoon' niet van melk. Het cb adviseerde mij zelfs te beginnen met groente, omdat ze daar energie uit kan halen. Ik wilde juist wachten tot 6 mnd.. Weet nu niet waar ik goed aan doe. Ze kunnen je zo lekker onzeker maken Ik zoek verhalen, tips, ervaringen van ouders die ook baby's hebben die weinig drinken. Het is mijn eerste, wellicht kan het erger en ben ik overbezorgd.
ik geef mijn dochter 5 flessen van 170 ml per keer, maar die drinkt ze niet allemaal op. Gemiddeld drinkt ze tussen de 100 en 160 per fles. Ze is verder erg tevreden en vraagt ook niet meer. S'nachts slaapt ze ook door en ik moet haar wakker maken voor de eerste fles, rest van de dag is ze vaak wakker. CB ziet er ook geen problemen in. Ik geef wel bij de eerste en laatste fles 4 grote theelepels rijstebloem extra in de fles. Groente en fruit geef ik af en toe een paar hapjes. Ik ben er verder ook niet ongerust over zolang ze aankomt en niet afvalt.
Ik zou je kind volgen en als zij aangeeft iets anders dan melk te willen, dat vooral doen. Die 6 maanden zijn geen harde grens ofzo, zoals de 4 maanden dat wel zijn. Elk kind ontwikkelt zich anders en meestal zijn ze ergens tussen 4 en 6 maanden klaar voor bijvoeding. Hier ook een kleine drinker, ook maar zo'n 650-700 cc per dag. Ze groeit er wel voldoende op, volgt de -1 lijn ongeveer. Caitlyn krijgt nutramigen en dat is gewoon smerig spul. We zijn nu voor de 3e keer begonnen met bijvoeding, (met 4 en met bijna 5 maanden geprobeerd en toen kreeg ze er nog erge krampen van). Dat gaat nu goed en daar smult ze echt van. Onze oudste begon echt met losse hapjes en kleine beetjes, deze smulpaap smikkelt zo een half potje leeg, (en dan begrens ik dat dus nog, omdat ik vanwege de eerdere krampen voorzichtig ben, want anders zou ze meer eten). Ze vindt de melk duidelijk niet zo lekker en wil andere dingen. Nou, dat kan dus Het is wel zo dat slechte groei in combinatie met slecht drinken, een teken kan zijn dat ze mogelijk niet zo lekker tegen melk kan. Is er al eens gedacht aan een koemelkallergie? Dat hoeft niet hoor, maar kan dus wel, dus ik wil het toch even noemen...
Oh heerlijk een topic waar ik ook af en toe mijn ei kwijt kan.... Ons meisje is vanaf dat ze zo'n 3 maanden was een hele slechte drinker; leek daarbij ook heel veel last te hebben van haar buik, was ontevreden, sliep slecht, huilde veel en keihard... Uiteindelijk heeft zijn 1,5 week in het ziekenhuis gelegen omdat we het niet vertrouwde. (Haar groei begon ook steeds verder af te nemen, curve boog af van -2 naar -2,5) Ze hebben echter geen fluit gedaan, alleen maar observeren. Kwamen met de verklaring dat het gewoon karakter was en dat ze in een zo prikkelarme omgeving gevoed moest worden.... Daar waren wij het totaal niet mee eens, want bijv. op de creche dronk ze de ene keer wel en de andere keer niet haar fles helemaal leeg... Daar heeft ze juist ontzettend veel prikkels en afleiding en dat maakt dus blijkbaar niet uit... We zijn voor second opinion naar een ander ziekenhuis geweest waar ze direct onderzoeken hebben gedaan (bloed, ontlasting en urine) maar daar kwam niets uit! Ergens heel fijn natuurlijk, want je wil geen ziek kindje, maar ergens ook frustrerend omdat er nog steeds geen reden is... Jaylinn drinkt soms maar 200 tot 300 cc melk per dag.... en daarnaast zo'n 75-100 gram fruit en 50 gram groente. Meer krijgen we er niet in!! En dat op zich kan ik nu wel loslaten, ware het niet dat ons meisje sinds de ziekenhuisopname niet meer doorslaapt. Wij hebben in de afgelopen 2 maanden ongeveer 5 of 6 nachten mogen doorslapen en lopen dus compleet op ons tandvlees.... Heel frustrerend en steeds minder begrip vanuit allerlei hoeken; "ach het gaat wel over als ze wat ouder is" of dat soort opmerkingen.... Ons dametje is ook een erg kleintje, woog bij geboorte 2580 gram, groeit dus niet heel hard (ze krijgt overigens sinds de opname geconcentreerde voeding) en is en blijft een kleintje; afgelopen donderdag woog ze 5430 gram bij 62,5 centimeter..... Ik wordt dan ook lichtelijk gestoord van al die kinderwagen gluurders die, als ze horen dat ze al 7 maanden is, "ooooh wat een kleintje; heerlijk!!"
@Jen27: ik zou eens een koemelkvrij dieet gaan proberen, als ik jullie was. Heeeeel bijzonder dat geen enkele kinderarts ooit geadviseerd heeft middels eliminatie dat uit te sluiten of vast te stellen, want het is algemeen bekend dat bloedtesten geen bal zeggen bij jonge baby's, (althans: bloedtesten zijn dan vaak vals negatief: dan is er wel een allergie, maar die is niet aantoonbaar in het bloed. Bij een positieve bloeduitslag is die uitslag wel betrouwbaar, maar er zijn maar weinig baby's bij wie uit de bloedtesten de allergie duidelijk wordt.... ).
@rozemarijke; ik snap je reactie en zie dat ik in mijn verhaal iets belangrijks ben vergeten te vertellen.... Het gaat steeds in perioden; het gaat 5 dagen goed (lees; 5 tot 600 cc flesvoeding en 100 gram fruit en groente en een danoontje) en daarna gaat het weer 1,5 tot 2 weken slecht.... Daardoor is koemelk door alle artsen uitgesloten..
Ik heb me net eens verdiept in de osteopaten,en ik zag ze ook wat aan zuig en slik problemem kunnen doen,iets voor jullie?
Goh, herkenbaar! Hier al vanaf het begin een niet zo'n goede drinker. Sowieso is 600cc de max, vaak 450/550cc maar ook 2x in de week vaak maar 300/400cc. En dan natuurlijk ook ontzettend dwarsliggen tijdens het drinken . Huilen als de speen in z'n mond komt en melk naar buiten werken. Heb gister toevallig nog een topic geopend omdat ik er moedeloos van werd!
@Diaan; in het ziekenhuis is er een pre-logopediste bij geweest voor drink- en slikgedrag; niets gevonden. We hebben een video interactie opname gehad met pedagogisch werk; ook niets uitgekomen.... @rozemarijke; ik zit nu een beetje verder te zoeken naar koemelkallergie; ik begin nu toch te twijfelen....zou het kunnen dat ze het heeft, maar dan toch die goede dagen tussendoor heeft...? @Osteopaat; ik ga volgende week gewoon maar eens een afspraak maken; baat het niet, dan schaad het niet zullen we maar zeggen...
Wat fijn, maar voor ons allen ook minder leuk, om te horen dat ik niet de enige ben! KMA is het volgens onze huisarts niet, omdat ze niet veel huilt, weinig uitslag heeft gehad gedurende deze maanden en omdat ze niet echt darmkrampen zou hebben volgens hem. Mocht het erger worden allemaal en mocht ze onder de 500cc komen per dag of minder gaan aankomen dan vroeger, ga ik wel uit mijzelf eens Friso Pep proberen denk ik.. Baat het niet dan schaadt het niet! Osteopaat zijn we geweest, heeft geholpen voor wat refluxklachten, maar verder lijkt t allemaal goed te gaan. Het gekke isdat als ze slaapt, ze slaapt gedurende haar laatste voeding, ze zonder moeite 140 wegdrinkt. Overdag valt ze soms ook in slaap tijdens de fles (zelden) en dan drinkt ze m bijna leeg! Dan drinkt ze de volgende wel weer n stuk minder maar toch. Apart is dat haha.
Ik vind het trouwens heel knap hoor Jen! Hoe je het dan toch doet met zo weinig slaap. Je moet wel en doet wel natuurlijk, maar dat mag ook eens gezegd worden . Ik irriteer me ook wel eens aan mensen die dan zeggen(als ze haar optillen): je voelt haar ribben wel goed he.. Ja oke.. Weet ik ook wel, doe er niks aan. Ga haar niet volproppen met suikers en dingen. Als ze niet wil, dan kan ik niets meer dan proberen..
@Jennifer; Thanx meid! Helaas weinig begrip op dat gebied...Vooral op mijn werk... ben er door extreme vermoeidheid tijdens de zwangerschap en daarna de problemen met de kleine meid, meer dan een jaar uit geweest....en daar wordt enorm over gelulg (achter mijn rug om uiteraard) als je dan binnenkomt 's morgens en aangeeft dat je niet veel waard bent die dag vanwege slaapgebrek; dan krijg je echt zo'n dooddoener blik van "heb je haar weer"..... zorgt voor behoorlijk irritatie... Ik moet momenteel enorm waken voor een burn-out, maar durf mezelf gewoon niet meer ziek te melden op het werk...
Ik ga zo maar weer eens een papfles met rijstebloem (vanille) maken en mijn meisje uit bed vissen en voeden....kan de grootste hoeveelheid van vandaag erin en dan hopelijk een nachtje doorslapen... Truste! P.s. echt erg fijn om hier eens te kunnen spuien....
Ik heb hetzelfde gehad met mijn dochter. Inmiddels wordt ze dinsdag alweer 6 jaar, maar weet het nog als de dag van gister.. Met 3 3/4 maand ging ze zelf over op 4 flessen. Ik maakte flessen van 150+5 (Nutrilon Omneo, omdat ze moeite had met haar ontlasting) en die dronk ze echt nòòit leeg, gèk werd ik ervan. Haar gewicht boog af in de curve, daarintegen schoot ze er met haar lengte uit. De arts maakte er niet zoveel van toendertijd. "Je hebt grote eters en kleine eters" was haar mening. Ze vertelde me ook dat sommige de energie in de breedte gebuiken, Misha gebruikte die van haar in de lengte.. Nu was Misha al van het begin af aan een rustige, tevreden baby. Al vanaf de 2e nacht moest ik mijn wekker zetten voor de nachtvoedingen (ik gaf toen nog bv), zelf melde ze zich niet. Toen ze 2 weken oud was, heb ik haar door laten slapen, omdat ik haar 's nachts simpelweg niet wakker kreeg en slapend dronk ze dus echt niet. Dus met 2 weken sliep ze nachten van 22.00 uur tot circa 7.00 uur. En dan nog dronk ze de ochtend voeding slecht Maar ze groeide wèl, hetzij dan wat sneller in lengte dan in gewicht. Verder was ze erg tevreden. We hebben alleen even problemen gehad met de ontlasting, deze was erg hard. Ze kreeg toen al flesvoeding en eenmaal overgestapt om Omneo, was dat probleem helemaal over.. Met +/- 5,5 maand ben ik pap gaan geven in de ochtend en met 6 maand fruit en groente erbij. Tussendoor hier en daar een flesje erin geworsteld Ik weet nog dat ik met een maand of 7 een invalsarts had bij het cb en die vond haar veeeeeeeeelste licht. Ik moest haar 3x!! per dag bambix gaan geven. Daarnaast nog een groentehap, brood, fruit èn 3 flessen melk.. Jaja, ik heb haar uitgenodigd om dat bij mij thuis eens te gaan proberen.. Ze wìlde gewoon niet meer, klaar! Dwingen gaat niet, dus met alles wat erin ging, was ik tevreden. Ik moet wel zeggen dat, toen ze eenmaal wat vaster voedsel kreeg, ik geruster werd, omdat ze dit dus wel beter at dan alleen melk. Haar bordje pap ging er altijd met smaak in en ook de groente en fruit liep redelijk. Ik ben met 6,5 maanden geloof ik wel overgegaan op 3 flessen (1 fles was dan bordje pap) van 150+5 en dat ging afwisselend goed/minder goed.. Nu is ze dus bijna 6 jaar en Hollands welvaren. Overigens heeft ze er nooit mager uitgezien, ondanks haar lage gewicht icm haar lengte. Haar broer is 8, maar die wordt ingehaald qua lengte Ze steekt boven alle kindjes uit in haar klas, draagt kledingmaat 128, lult 5 kwartier in een uur en eet de oren van mijn hoofd. Kortom, ze doet het prima. Altijd al gedaan, òòk in die minder eettijd toen ze nog zo ontzettend klein was Ze was mijn 2e kindje, maar desondanks heb ik me gerust veel zorgen gemaakt. Zeker ook omdat haar broer juist een kleine vreetzak was met diezelfde leeftijd, dus het vergelijkingsmateriaal gaf ook geen rust Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring, kan het je een stukje herkenning/rust geven... Succes
Bedankt voor je verhaal! Kan me erg vinden in je zorgen. Fijn om te lezen dat het gewoon goed zit nu bij jou en je kindjes. Ik wil binnenkort ook een papje proberen. Ik merk dat zij de lepel erg interessant vindt en wie weet gaat het er zo beter in. Dat is in ieder geval dan weer 1 voedingsmoment. Sorry dat ik zo kort reageer op je lange verhaal. Typ met mijn telefoon. En jeetje die inval arts! Zo ben je echt de hele dag met eten bezig, dan had ze niet eens tijd gehad om te slapen. @Jen: hoe ging dat bij jou, pap? Gaat het met vanillesmaak beter dan met Normale? Spui maar gewoon lekker alles eruit, dat helpt is bij mij de ervaring. Ook over je minder leuke momenten op het werk. Die mensen hebben of geen kinderen gekregen, of vast gemakkelijke die snel van 19 tot 7 doorsliepen. Tis helaas niet overal zo n feest. Hopelijk een goede nacht voor jullie allemaal.