Hoi, Ik weet even niet meer wat ik het beste kan doen, dus stel ik mijn vraag hier. Mijn dochter is al snel door gaan slapen (ong 5 weken). Eerst kwam ze nog wel op 6u 's ochtends voor de 1ste voeding en sinds een week komt ze pas om 9u.. ik liet haar ook lekker doorslapen, omdat ik dacht dat ze het wel niet meer nodig zou hebben als ze zelf niet wakker werd. Haar laatste voeding had ze dan om 12u gehad. Nu heeft ze dus 5 voedingen (bv) per dag.Dat ging een week goed en sinds een paar dagen is ze 's avonds niet meer tevreden. Een uurtje nadag ze haar voeding heeft gehad begint ze heel hard te huilen en te happen. Ik voed haar dan weer.. Op het cb vonden ze het heel vreemd dat ze al zo lang doorslaapt en denken ze dat ze te weinig binnen krijgt en daarom gaat clusteren. Maar waarom zou ze dat dan niet overdag doen vraag ik me af? Dan zou ze toch ook al hongerig moeten zyn. Omdat ze onder het gemiddelde qua gewicht(5175, by geboorte 3210) zit heb ik haar vandaag toch weer om 6u wakker gemaakt en daarna weer om de 3u gevoed. Wil haar weer 6 voedingen gaan geven. Ik merkte wel dat ze heel slaperig was en er een uur om deed om de borst leeg te drinken. Ze is heel moe en niet zo actief als normaal Ik weet nou niet wat ik het beste kan doen? toch om 6u blijven wakker maken?en dan 6voedingen geven, waarvan de laatste om 21u? of elke keer gaan kolven en gewoon meer geven, zodat ze toch vol zit en dan maar 5x voeden? en hoelang mag ze eigenlijk doorslapen? is van 21u tot 6u te lang? Tot nu toe kreeg ze 140/150cc als ik gekolfd had en daar nam ze genoegen mee. Hoop dat je me kan helpen, weet nu niet zo goed wat ik moet doen. 6x voeden/ kolven en dan meer geven/ Hoop dat het duidelijk is. Bedankt
Hallo, Meid, ik lees je onzekerheid in je bericht. Als ik probeer de feitjes op een rij te zetten zie ik het gewicht. Als ik in de tijdsbalk onderaan kijk maak ik op dat ongeveer 14 weken is. klopt dat? Als je dan kijkt naar de gewichtstoename dan zit ze binnen de marges. Gemiddeld komen baby's de eerste 3 mnd 90-200 gram per week aan. Kijk naar haar gedrag. is ze vrolijk en alert al ze wakker is? Heeft ze voldoende zware plasluiers (>4 per dag). Wordt ze zelf wakker voor de voeding? Dan is het wel OK. Ik kan niet zeggen of 5 voedingen te weinig is, Daarvoor wil ik altijd wel eerst een kindje zien. Het gedrag wat je beschrijft is overigens wel heel gewoon babygedrag. Heel veel kindjes hebben in de avond (vanaf een uurtje of 5 tot.....) een huiluurtje. Het heet uurtje maar in de praktijk duurt het altijd langer. Meestal begint het wanneer het gaat schemeren. In die tijd lijkt niets goed. Liggen ze aan de borst dan zijn de met een paar minuten klaar, leg je haar weg dan is dat niet goed, op schoot is soms goed, dan maar weer aan de borst, of toch maar niet, afijn. Zo rommel je heel wat uurtjes en niets lijkt goed. In tussen snackt mevrouw aardig wat melk weg. Normaal om de zoveel uur een goede voeding maar nu in 3 uur steeds een klein beetje. Samen genoeg voor een hele voeding. Niets vreemd, gewoon babygedrag. Maar lastig is het wel. Wat ook nog mee speelt in deze periode (rond 3 maanden) is dat veel kindje rond 3 maanden een regeldag hebben. Door ineens veel te vragen stellen ze zelf de melkproductie bij. Omdat kindjes van 3 maanden overdag steeds meer indrukken opdoen zie je ook soms het voedingspatroon verschuiven. Soms worden extra voedingen ingelast in de avond/nacht omdat dan iedereen thuis is, het rustiger is en er minder afleiding is. Meer mama honger zeg maar. Het komt ook vaak voor dat rond deze tijd kindjes die eerder doorsliepen nu weer wakker worden. De indrukken van overdag worden steeds meer 's nachts verwerkt. (soort van dromen) dat maakt dat ze lichter en onrustiger slapen. Dan helpt een slokje meestal wel om weer in slaap te komen...... Uiteindelijk ontstaat er wel weer een ritme. Als je het zelf fijn vind kan je een extra voeding inlassen. Soms kan je dat al doen door extra goed op voedingssignalen te letten. Huilen is het laatste voedingssignaal. Wanneer kindjes net wakker beginnen te worden zijn ze klaar voor de voeding. Tussen dit eerste en laatste voedingssignaal zit soms wel 15-20 minuten. als je die tijd pakt schuiven alle voedingen een beetje op en kom je makkelijk op een extra voedingsmoment. Hoop dat je wat aan de info hebt. Veel losse stukjes maar misschien genoeg om voor jou meer zekerheid te geven. Ik zou me in elk geval geen zorgen maken. Succes Ilse
Hoi, Bedankt voor je antwoord. Ze is trouwens 12weken nu.. De vragen waar ik nog steeds mee zit zyn; hoeveel cc zou ze nu moeten krijgen? En hoelang mag ze ('s nachts) achter elkaar doorslapen? Dat is my nog steeds niet duidelijk.
Hallo, Er is niet echt te zeggen hoeveel ml per dag moet worden gedronken. Dat is ook een beetje kind afhankelijk. Als richtlijn kan je de volgende rekenformule gebruiken. 150 ml x lichaamsgewicht in KG = totaal aantal ml per 24 uur. Deel dat door het aantal voedingen wat je geeft en je hebt bij benadering hoeveel voeding je moet geven. Er wordt ook wel 170 ml gebruikt in plaats van 150. Dit is een richtlijn. Sommige kindjes drinken meer, andere minder. Belangrijkste is goed kijken naar je kindje. Is ze vrolijk en alert, heeft ze voldoende plas (en poep) luiers en groeit ze dan is het goed. Als je op vraag voedt dan zit je de eerste 3 maanden op ongeveer 8 voedingen per 24 uur waarbij er 1 keer maximaal 6 uur mag worden doorgeslapen. We hopen allemaal dat dat in de nacht is maar vaak is dat niet zo. Dit stukje is trouwens aardig om eens door te lezen over de nachtvoedingen. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - De nacht doorslapen Ik hoop dat je vragen voldoende zijn beantwoord, anders lees ik het wel. Ilse