Mijn dochtertje Fenna is zes weken oud. Ik geef haar borstvoeding, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Het aanleggen gaat niet goed. Ik ben al bij een lactatiekundige geweest, maar dat heeft maar een beetje geholpen. Ik kolf nu dus bijna alle voedingen. Omdat ik over zes weken weer ga werken, en ik nog een dochtertje van 2,5 heb rond lopen was ik van plan om de borstvoeding te gaan afbouwen. Vorige week heb ik Nutrilon Standaard 1 gehaald, want dit dronk mijn oudste ook prima. 2 uur na de fles begon Fenna heel erg te spugen. Het spoot eruit, zo zielig . Normaal spuugt ze niet, ze geeft zelfs geen mondjes terug. De rest van de dag is ze er naar van geweest. ze wilde niet drinken en heeft meer geslapen dan anders. Ik heb haar dit dus niet meer gegeven. Afgelopen donderdag ben ik met haar bij het CB geweest, en de arts gaf het advies om dan hypo-allergeen te geven. Als ze hier ook van ging spugen, dan zouden ze gaan kijken of ze koemelk-allergie heeft. Dus heb ik Nutrilon hypo-allergeen gehaald, en haar vanochtend een flesje gegeven. En twee uur later kwam het er weer met kracht uit (het zit gewoon op de muur naast haar bedje). Ze kan er dus gewoon echt niet tegen. Fenna heeft verder geen tekenen van een koemelk-allergie. Geen eczeem, geen obstipatie, geen diarree, enzovoort. Ik drink ook gewoon melk, en van mijn borstvoeding heeft ze ook geen last. Kan het ook zijn dat ze overgevoelig is voor Nutrilon? En zou het dan misschien helpen om op een ander merk over te stappen? Heeft iemand hier ervaring mee? ps ik ga maandag met haar naar het spreekuur op het cb. Ik wil wel dat ze gaan kijken of ze een koemelk-allergie heeft, en voorlopig blijf ik dus nog even doorgaan met kolven. Als het moet kolf ik totdat ze groot genoeg is voor sojamelk of zoiets. Groetjes Susanne
ik vind ten eerste die opmerking van de CB-arts echt dom. Als zij KMA zou hebben zou ze toch ook reageren op jouw melk als jij koemelkproducten drinkt? Maar dat had je zelf ook bedacht Daarnaast denk ik niet dat zij overgevoelig is voor 'Nutrilon' op zich. Alle baby-kunstvoeding heeft dezelfde samenstelling, deze is wettelijk bepaald en wat dat betreft maakt het niet uit welke merk je koopt. Het kan zijn dat ze slecht reageert op kv aan zich.
Ben het eens met Adi, wat een domme opmerking van het CB. Misschien dat je langs de kinderarts kunt? Gewoon om te overleggen. Weet je hoe lang ze over een flesje doet? Want over het algemeen drinken kindjes sneller uit de fles dan uit de borst, en misschien dat dat de oorzaak is dat het er weer uit komt? Dan zou een andere fles of speen een oplossing kunnen zijn. En zo niet, dan kun je ook een verdikkingsmiddel gebruiken (JBPM, of Nutriton dacht ik). Maar dat zou ik dus eerst even overleggen met een kinderarts, aangezien het CB niet al te intelligent overkomt. Succes!
Ze doet ongeveer 20/25 minuten over een flesje van 150 ml, dus dat is het niet (dat vroeg de arts ook al ). Ze krijgt ook borstvoeding uit een flesje, en is het dus gewend om uit een fles te drinken. Wat betreft het verdikkingsmiddel: borstvoeding is toch net zo dun of nog dunner? Dat komt er niet uit, dus dat zal het toch bijna niet kunnen zijn? Ik ben benieuwd wat de wijkverpleegster te zeggen heeft. Die geeft soms compleet andere adviezen dan de arts
Ja, als ze bv uit een flesje wel goed blijft 'zitten' dan zal het niet aan de fles liggen. Wel vreemd, want volgens mij is bv inderdaad dunner dan kv. Ik hoop dat de wijkverpleegster nog suggesties heeft!
koemelkallergie heeft echter niet altijd klachten.. Ikzelf heb koemelkallergie vanaf mijn geboorte (in de genen) en dat weet ik pas sinds een paar maanden. Mijn ouders hebben dat nooit heftig gemerkt, alleen heb ik al jaren last van buikpijn en af en toe verstopping of diarree. koemelkallergie kan dus wel en hoeft niet altijd klachten te geven.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn hoor. Maar een klein deel van alle kinderen met een KEA reageert ook op de koemelkproducten die de moeder drinkt. Het kan dus heel goed zo zijn dat een kind goed ziek wordt van kunstvoeding, terwijl het totaal geen last heeft van de zuivel die mama drinkt. Vervelende is dat na die kunstvoeding nu de allergie wel getriggerd is, wat KAN betekenen (hoeft niet) dat een kindje nu ook wat gevoeliger wordt voor de zuivel die mama drinkt. Waarom gooi je er niet gewoon nog een consult bij een lactatiekundige tegen aan? Zoek een goede, eentje die echt IBCLC bij haar naam mag hebben. Tussen de 6 en 10 weken heb je een gevoelige periode waarin kinderen die aanvankelijk niet aan de borst konden drinken de borst uiteindelijk toch pakken. Mijn kinderen konden eerst niet zonder tepelhoedje drinken (dat kan, als je het met hulp van een lactatiekundige inzet nog wel eens het verschil tussen wel of niet aan de borst drinken uitmaken), en konden pas met 10 en 12 weken zelfstandig uit de borst drinken. Als je kind zo belabberd reageert op kunstvoeding zou ik persoonlijk niet eens meer aan kunstvoeding als alternatief denken, maar gewoon alles op alles gooien voor de moedermelk.
Ik baal ook dat ik niet met hypo-allergene kunstvoeding begonnen ben ipv standaard. Ik ben er domweg vanuit gegaan dat ze geen last zou hebben van allergiën, omdat mijn man, mijn oudste dochter en ik dat ook niet hebben. De borstvoeding gaat gelukkig al beter. Ik voed haar nu zo goed als alle voedingen aan de borst. Mijn tepels zijn nog wel gevoelig, maar echt pijn doet het niet meer. Alleen het aanzuigen, maar dat komt ook omdat ik redelijk vlakke tepels heb. En dirksmama, je hebt gelijk. Nu ik weet dat ze zeer waarschijnlijk een KMA heeft, is kunstvoeding voor mij geen optie meer. Ik hoop maar dat ze niet gaat reageren op de zuivel die ik binnen krijg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen glas melk meer heb durven drinken, maar ik heb het toch nodig. Ik ga dus wel weer zuivel drinken/eten, en zodra ik merk dat ze hier ook op gaat reageren, stap ik naar een diëtiste. Ik moet 19 mei met haar naar de kinderarts voor een echo voor haar VSD, dan zal ik het ook gelijk met hem bespreken. O ja, de wijkverpleegster zei dat Nutrilon hypo-allergeen al geen zin meer had als ik eenmaal Nutrilon standaard had gebruikt. En bedankt CB-arts!! Zij raadde mij Friso HA Intensief of Nutrilon Pepti aan. Maar goed, ik blijf bv geven, dus dat ga ik niet eens uitproberen. Bedankt voor jullie reacties!!
Je zou voor de zekerheid je zelf voorlopig kunnen beperken tot aangezuurde zuivel, zoals yoghurt, kwark en karnemelk. De eiwitten daarin zijn al wat kleiner, wat de kans op een allergische reactie kleiner maakt. Echt nodig is zuivel niet voor je zelf hoor (koeien drinken ook geen melk) of in elk geval niet in heel grote hoeveelheden.