Fles weigeren

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Hannekje, Jun 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hannekje

Hannekje Lid

Jun 26, 2012
    52
    0
    0
    Ik werk op een kinderdagverblijf!!
    Veenendaal
    Hallo,

Ik heb een dochtertje van 16 weken! Wij zijn met 5 weken begonnen met 1 keer in de week een fles! Dit ging perfect! Nu ben i weer aan het werk en weigert ze de fles! Het is huilen en brullen! En na ongeveer 20 min of langer drinkt ze hem al huilend leeg! Nu heb ik gister een Madela fles gekocht zodat ze echt zelf moet zuigen voordat er wat uit komt?, dit lijkt ietsje beter te gaan! Hebben jullie nog tips?

2. Hannekje

Hannekje Lid

Jun 26, 2012
    52
    0
    0
    Ik werk op een kinderdagverblijf!!
    Veenendaal
    En zou ik eventueel in nood voor mijn werk de fles in mogen dikke met iets en dan met lepen geven?

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Hannekje,

Gefeliciteerd met je dochtertje! En ja, wat is het moederschap bijzonder! En het komt met bijzondere uitdagingen, in jullie geval het weigeren van de fles.

Wie geeft de fles wanneer jij er niet bent? Is dat in een dagverblijf of in een thuissituatie? Wat kan helpen is dat de fles lopend wordt gegeven, terwijl je kindje op de arm is maar naar buiten kijkt bijvoorbeeld. Ook kan het helpen om eerst met de speen een paar keer rond de lipjes te draaien. Zodra ze dan haar mondje opendoet het flesje geven.
    Soms werkt het om de fles in een warme doek te wikkelen, of in een doek die jij 's nachts bij je in bed hebt gehad. (hydrofiele luier bijvoorbeeld)

Probeer anders vaker kleine beetjes als ze dat accepteert. Soms lukt het heel hardnekkige weigeraars om als snel uit een tuitbekertje of kopje te slobberen.

Veel vertrouwen, geduld, dat is altijd goed. Probeer anders of je je dagen zo kunt indelen dat je 1 dag weg bent, en 1 dag thuis, of halve dagen voor een aantal dagen, zodat jullie samen nog tijd hebben om dit onder de knie te krijgen.

Succes!

Heidi

4. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    wanneer het moedermelk is wat je in de fles geeft kun je dit niet echt indikken: moedermelk bindt namelijk niet. Wanneer ze van een lepeltje wel zou kunnen slobberen, kun je een kopje proberen. Dit plaats je tegen de lippen en laat de melk de lippen raken. Met haar tong kan ze dan de voeding op'lepelen'.

Tip: wel even de handjes in een omslagdoek, zodat het kopje niet kan worden weggeduwd ;)

5. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wanneer het nu niet wil lukken na zeg, een dag of 10 oefenen, kun je een soort hulpset maken, zodat ze haar voeding via zuigen aan een vinger bijvoorbeeld binnen krijgt. Laat dat dan even weten, dan leg ik het uit.

Groetjes!
    Heidi

Share This Page