Groente met 4 mnd??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lentekriebel, 21 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Ik kom net terug van het cb voor de '12-weken-check' en bijbehorende prikjes. We hadden ons al ingesteld op een arts die niet veel met bv op heeft, maar deze was juist heel erg pro-bv...erg fijn!

Nu begon ze erover dat we met 4 mnd moesten beginnen met bijvoeden van groenten. Toen ik zei dat dit toch pas met 6 mnd moest ivm darmpjes die nog niet ontwikkeld zouden zijn, toen zei ze dat de richtlijnen zijn veranderd ivm kans op allergieën verkleinen. Toen ik vertelde dat de lactatiekundige ons (een paar weken terug) ook had gezegd dat het pas met 6 mnd mocht, zei ze ook dat de lactatiekundige maar eens de richtlijnen weer moest bestuderen want het was echt veranderd.

Ik wil het best proberen met 4 mnd, maar ik had eigenlijk met Rapley willen beginnen en het lijkt me niet dat een kindje van 4 maand al een worteltje met z'n handje vast kan houden en naar z'n mond kan brengen...
    Kan je ook eerst met gestoomde groenten uit de blender beginnen en daarna alsnog met Rapley beginnen?

2. LiliB

LiliB Actief lid

27 mrt 2012
    351
    0
    0
    Waarom zou dat niet kunnen?
    Ik ben wel benieuwd van wie die richtlijnen konen... Ik mag donderdag weer naar het cb, ben benieuwd wat ze te vertellen hebben.

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Cb heeft elk jaar andere richtlijnen. ;)
    Luister liever naar de richtlijnen van WHO die geven duidelijk aan vanaf 6 maanden.

4. LiliB

LiliB Actief lid

27 mrt 2012
    351
    0
    0
    En ik heb even gespiekt op de site van het voedingscentrum, ook daar geven ze nog steeds aan vanaf 6mnd.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 21 jan 2014
    Laatst bewerkt: 21 jan 2014
    Moeten beginnen? Het lijkt me dat jij dat zelf toch wel mag uitmaken.

Het CB heeft de richtlijnen veranderd. Dat betekend niet dat zij het per se bij het rechte eind hebben.
    De WHO staat idd gewoon nog steeds op 6 maanden.
    En met bv is het uitgaanspunt dat ook nog.
    Je kan er tussen in gaan zitten en met 5 maanden beginnen.
    Wat jij prettig vind. Het mag wel maar het hoeft niet (melk is tot 6 maanden alles wat ze nodig hebben).

Met Rapley is het belangrijk dat je kindje redelijk goed rechtop kan zitten. Dus wellicht kan je nog even wachten tot je kindje iets ouder is.
    En dan het gewoon aanbieden en kijken wat er gebeurd:)
    Wil je wat eerder met gepureerd/geprakt beginnen, dat kan best hoor. Wij hebben het ook gecombineerd. En sommige dingen kan je niet in het handje geven dus die geef je zoiezo met een lepel (yoghurt bijvoorbeeld).

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Onzin. JIJ bepaalt als moeder wanneer jouw kind (ergens tussen 4 en 6 maanden) klaar is voor bijvoeding. De WHO zal de richtlijn niet aanpassen naar 4 maanden omdat de organisatie een wereldwijd geldend advies afgeeft en niet specifiek voor westerse landen.

Ik moet er niet aan denken om over 5 weken al te beginnen met groenten... het gaat prima op de borstvoeding

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    En ik ben benieuwd wat ze te melden hebben mbt het feit dat de WHO op 6 maanden staat...bijna jammer dat ik zelf geen kleintje meer heb:D

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Gewoon op je eigen gevoel afgaan hoor meid.

Hier zoon die met 4 maanden is begonnen met bijvoeding (klinkt zwaar maar het ging echt om een theelepeltje per keer) en een dochter die "pas" met 6 maanden er aan toe was.

9. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mn schoonzusje (is huisarts) had het er pas ook al over dat ik met 4 maanden met een groente hapje moest gaan beginnen. Euhm... dat bepaal ik zelf wel. Als ik merk dat ze eraan toe is wil ik misschien met 5 maanden gaan beginnen maar 4 maanden vindt ik nog te klein. De grens van 6 maanden is er niet voor niets lijkt me. En qua (lichamelijke) ontwikkeling zit er veel verschil in 2 maanden.
    Ik moet morgen naar het cb dus ben benieuwd wat zeggen. (Ze is nu12 weken)

10. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Zelfs als de richtlijn is veranderd is het nog dat je met 4 maanden mág beginnen. Dus het moet niet. Ik zou lekker wachten, beter voor zekerheid gaan en pas met 6 maanden beginnen.

11. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dit is wat ik erover kon vinden zo snel.

Introductie van bijvoeding | Voedingscentrum

Het gaat dus om 'tussen 4 en 6 maanden', niet om stipt vanaf 4 maanden. En om kleine beetjes en alleen als het kind er aan toe is.

12. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    zowiezo pas beginnen als je kleintje eraan toe is en niet eerder!
    wij zijn pas met 6 maanden begonnen, het boeide hem voor die tijd echt niks...
    en hoe langer je wacht hoe beter voor de darmpjes enzo...

13. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik denk kijk gewoon naar je kindje en volg je gevoel.
    Persoonlijk heb ik niet zoveel op met het cb ze roepen gewoon wat er dat jaar in de "richtlijnen" staat en veranderd dat volgend jaar dan roepen ze dat is gewoon kudde gedrag.

Zelfde vind ik met enten is nu 2 maand eerste prik nou ik vind 3 maand vroeg genoeg.

14. kleinesara

Maar zelfs dat "tussen 4 en 6 maanden" vind ik vaag. Moet je het er dan maar in gaan proppen als je kind 6 maanden is omdat het anders te laat is? Je kunt beter kijken wanneer je kind eraan toe is en ook als datv pas na 6 maanden is. Mijn oudste dochter was er pas met ruim 7 maanden aan toe. Zij had echt niet blij geworden van tussen 4 en 6 maanden beginnen, dan hadden we haar moeten dwingen.

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik persoonlijk snap nooit waarom zo'n klein kindje van 4 maanden al bijvoeding zou moeten krijgen. Ik heb nooit het gevoel gehad om dan al te moeten beginne, ze zijn zo klein en de bv of Fv is dan het belangrijkste.

Ik denk altijd dat de ouders het gewoon leuk vinden om te doen en niet kunnen wachten.

16. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat vertelde ze bij mij ook, idd ivm allergieën.
    Ook dat kindjes dan makkelijker aan nieuwe smaken zouden wennen? Dat dat na 6 maanden moeilijker zou gaan. Was het al niet van plan en vond dit ook maar een raar verhaal.

Wanneer/waardoor dachten jullie dat je kind eraan toe was? Want hij begon tijdens de controle te sabbelen op zn vingers. Dat vond zij een teken dat hij er ookwel klaar voor is. Maareh... Dat ddoet hij al sinds 2 maanden? ;)

wij wachten zeker tot 5.5 maanden. Heb wel al de staafmixer, stoombloem en 'opperdepop' in huis :D (ga deels rapley deels hapjes doen)

17. kleinesara

Dat zijn altijd van die onzin argumenten. Onze dochter begon op haar hand te sabbelen toen ze 2 weken was. Oja, toen was ze echt toe aan bijvoeding hoor! Alle baby's sabbelen op handen en vingers, dat doen ze gewoon. Van een CB zou je meer kennis mogen verwachten over de ontwikkeling van baby's. Wij gaan niet eens meer naar het CB, ze weten daar helemaal niets. De ene na de andere domme opmerking komt voorbij.

18. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Mijn zoontje sabbelt idd ook al heel lang op z'n vingers en nu helemaal nu 'ie z'n handjes een beetje weet te vinden... Ik heb dit nooit als teken gezien dat hij wat anders zou willen eten dan de borst.

Wij beginnen gewoon zelf wanneer wij denken dat goed voor hem is, ik had zelf in gedachten 5,5 maand...tenzij zoonlief eerder 'aangeeft' anders te willen. (Maar hoe geeft zo'n kleintje dat aan?) Hij kijkt al sinds ie 2 maand is heel geïnteresseerd naar ons als we aan het eten zijn, maar alles wat papa en mama doen is toch interessant?

En wat is een stoombloem en opperdepop?
    Ik heb wel een babycooker waar volgens mij ook mee gestoomd kan worden.

19. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Precies dat is dus wat ik ook dacht :)
    Een stoombloem is een metalen mandje die in vrijwel alle pannen past waar je dus mee kan stomen (6euro bij de marskramer). Gebruik m nu voor onze eigen groente, makkelijk en goed resultaat ;)
    en opperdepop is een heel leuk boek van de albert heijn met recepten voor kinderen van 6 maanden tot 4 jaar zodat ze langzaamaan met de pot kunnen mee eten. Dus op een gegeven moment ook gerechten die je zelf ook kunt eten. Gaat netjes gefaseerd met wat ze mogen hebben bij een bepaalde leeftijd.

20. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Gek dat cb zegt dat het moet ... maar het mag idd! Ligt zoals gezegd maar net aan je kindje. Die van ons zat met vier maanden zelfstandig in de kinderstoel en krijgt regelmatig een stukje groente om zelf op te sabbelen. In dit stadium is het meer smaken leren kennen, want eten dat doet ze er nog niet echt van. Af en toe krijgt ze wat gepureerd, heerlijk vindt ze het, al eet ze er misschien een theelepeltje van. Combineren van rapley en prakjes kan dus prima!

Deel Deze Pagina