onrustig drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Beccaatje, 9 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    hallo,

's morgens drinkt mijn zoon rustig aan de borst. Af en toe verslikt hij zich en daar kan hij best boos om worden.

's avonds / 's nachts drinkt hij niet rustig, maar na een paar ferme slokken lijkt hij haast 'woest' met de borst bezig te zijn. Vaak laat hij dan ook ineens los om het op een enthousiast huilen te zetten. Ik moet 'm dan eerst heel rustig krijgen voordat ik 'm weer goed kan aanleggen.

Tijdens een voeding moet ik 'm zeker 1 keer, soms vaker, even laten boeren.

Wat is dit en hoe verhelp ik het?
    Verder kan hij 's nachts hooguit 3 uur op een voeding doen, terwijl hij overdag - vooral 's morgens - zeker wel 4 uur op een voeding doet. Kan het zijn dat ik 's avonds / 's nachts minder bv heb? Ik dacht nu maar overdag bij te kolven en 'm dat 's nachts aanvullend te geven, maar voor de lange termijn is dat natuurlijk geen oplossing.

Ik ben benieuwd naar je antwoorden!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Uit de informatie die in je bericht staat maak ik op dat de voedingen erg onrustig verlopen, je zoontje zich regelmatig verslikt.

Kan je iets zeggen over hoe je toeschietreflex is? het klinkt alsof die heel sterkt is. Kan je iets zeggen over het gewicht van je zoontje, geboorte en nu.

Het beeld wat je beschrijft over de slaaptijden is heel herkenbaar. Heel veel kindjes slapen in de ochtend langer. 's nachts maak je de meeste voeding. 's ochtends drinken kindjes zich goed vol en slapen vervolgens een stuk achter elkaar.

Ik begrijp uit de balk onder je bericht dat je zoontje 2 weken en 5 dagen is.
    De eerste 4-6 weken hanteren wij de volgende regel voor wat betreft borstvoeden. Voedt op verzoek met een minimum van 8-12 voedingen per 24 uur. Per 24 mag hij 1 maal 6 uur slapen. (Als je het minimum aantal voedingen hanteert dan zijn de andere voedingen bij gevolg om de 2,5- 3 uur.)
    Wij (ouders) hopen altijd dat die 6 uur slaap in de nacht is maar heel weinig kindjes trekken zich wat aan van het ons bekende dag/nacht ritme. Dat komt wel maar geef dat even tijd.

Ik zou niet gaan kolven. Je voeding is prima, zowel 's ochtends als 's avonds.

Groet,
    Ilse

3. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Je mag hem 1 maal per dag wat langer laten slapen. Als je hem wilt wekken is dat natuurlijk niet erg. Soms kan je daarmee het ritme wat verchuiven maar niet elk kind gaat daar even makkelijk in mee.

Ik lees dat je hem vanncht 1 borst hebt gegeven, hebt gekolfd en nog wat extra hebt gegeven (kort samengevat) Het is goed om per voeding 2 borsten aan te bieden. Laat 1 kant helemaal leegdrinken. Veel kindjes vallen dan in slaap. Na 20 min worden ze weer wakker (boertje, luier wisselen) dan de ander borst als toetje. heeft hij veel honger dan drinkt hij die kant ook helemaal leeg, is hij eerder vol dan stopt hij eerder. Volgende voeding begin je met de toetjes kant.

Ik ben toch wel benieuwd naar zij gewicht nu. Als je zelf gaat wegen is dat een goede leidraad hoe het met hem gaat. In 1 week moet hij zeker zijn aangekomen.

Omdat hij en een hoger geboortegewicht had is het goed om hem aan te leggen wanneer hij daar om vraagt (voedingssignalen) zijn lijfje reageert op het dalen van de bloedsuikers (vragen om voeding)kindjes met een hoger geboortegewicht hebben over het algemeen wat meer voedingsmomenten nodig.

Het verslikken wat je bechrijft. Je kunt nog eens secuur kijken naar het aanleggen. Je kan ook eerst zelf een TSR opwekken en dan aanleggen. de melkstroom is dan minder sterk waardoor hij rustiger kan drinken. Als hij minder lucht in zijnmaagje heeft verloopt de voeding rustiger en kan hij langer doordrinken. (Hoe langer hij drinkt, hoe leger de borst, hoe vetter de melk).

Nu wordt het al wel een randgebied om nog via de mail verder tekunnen gaan. Persoonlijk zou ik in zo'n situatie toch de voeding willen zien. Vaak maakt net de manier van aanleggen al uit. Ook zijn gewicht op dit moment zou ik willen zien.

hopelijk kan je er wat mee,

Ilse

Deel Deze Pagina