Hoi allemaal, ik heb al heel veel oude posts hier gelezen over 1001 vragen die ik de afgelopen maanden had over mijn zwangerschap en de eerste tijd met de baby's, maar nu even zelf een vraag. Onze meisjes tweeling is nu 14 weken (gecorrigeerd 9wkn). Ze wegen (schat ik) 4,6 en 5,0 kg. (woe gaan we weer wegen op consultatiebureau). Heb t/m 12 weken volledig borstvoeding gegeven (v.a. 10 wkn 6x per dag). Toen ben ik 2 kunstvoeding flessen gaan introduceren. Sinds anderhalve week krijgen ze nu dit: 6.00 borstvoeding 9.30 gekolfde melk met de fles (150/160 ml) 13.00 borstvoeding 16.30 flesvoeding 150/5 20.00 borstvoeding 23.30 flesvoeding 150/5 (en ik kolf dan voor de volgende dagvoeding van 9.30) Inmiddels slapen ze wat langer overdag en krijgen ze dus al vier weken lang 6 voedingen per dag. Ik 'moet' ze nu vaker wakker maken voor de voeding. Aangezien het er twee zijn, houd ik een behoorlijk strak schema aan, anders trekken we het hier niet Vandaar dat ik ze dan wakker maak voor de voeding. Eerst was dat niet nodig want dan kwamen ze zelf op de juiste tijd (soms tuurlijk wat vroeger, maar nooit heel erg ver van het schema af). Omdat ze dus nu langer slapen, wil ik proberen naar vijf voedingen te gaan. Maar hoe? Ik weet namelijk niet hoeveel ze uit de borst drinken en de andere topics over 'van 6 naar 5 voedingen' gaan over volledige flesvoeding. Dan kan je goed meten wat ze binnen krijgen, maar dat weet ik dus maar voor de helft. Ik wil eigenlijk de flessen erin houden. Dan dus 3 x flesvoeding en 2 x borstvoeding (weet niet of ik dan ook nog kolf, ik hoop eigenlijk dat ik daar dan mee kan stoppen, maar we moeten maar zien hoe dat de productie beïnvloed). Vijf voedingen zou dan: 7, 11, 15, 19 en 23 zijn. Toch? Maar moet ik dan een fles gaan ophogen? Die ik nu om 23.30 geef en die dan naar 23.00 doen en kijken hoe lang ze daar op kunnen? En als ze dan om 5 ofzo komen? Kleine fles van 60/2 geven oid? Of gewoon de borstvoeding die nu om 20.00 als laatste voeding aanhouden en kijken hoe laat ze dan komen? En dan een nachtfles weer doen. Maar ik ben net zo blij dat die midden-in-de-nacht-fles eraf is! Anyway: wie heeft er advies?! Alvast dank!
Jeetje, wat goed dat je ze aan de borst hebt Als je nog borstvoeding wil blijven geven, is 3 voedingen op een dag wel het minimale op deze leeftijd. Of 2 voedingen en 1 kolfmoment. Drinken ze allebei 2 borsten? Of 1 borst per kind? Je kan er voor kiezen om de fles van 23.00 op te hogen. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van voltanken. Ga zelf ook niet graag slapen met een volle buik. Hier heb ik op een gegeven moment de laatste voeding er af gehaald (was al een droomvoeding) en toen afwachten wat er gebeurd. Wel probeerde ik iets later te voeden,rond 20.30, al was het maar een half uurtje er bij. Ze kwamen een tijdje wat vroeger in de nacht, maar het schoof dan weer op richting de ochtend. Het is even zoeken maar het wijst zichzelf wel! Logisch dat jij een schema wil, het lijkt me superdruk met 2 baby's! Maar in beide gevallen (ophogen of laatste voeding er af) is het even afwachten wat ze doen. En dan aan de hand daarvan je schema indelen. Als je het kolfmoment gaat afbouwen, doe dan wel voorzichtig qua harde plekken e.d.
Wat goed dat je je 2 kleintjes aan de borst hebt zeg! Wauw..! Verder geen advies, alleen een complimentje!
Dank allebei voor het compliment! Ben er erg blij mee dat het gelukt is om ze na een zware bevalling met uiteindelijk een keizersnee aan de borst te krijgen Elke dag heeft ieder een 'eigen' borst. De volgende dag krijgen ze dan de hele dag de andere. Goede tip dat drie keer wel minimaal is. Dan zou ik dus 2 keer borstvoeding en 1 keer kolven kunnen proberen als we straks op 5 voedingen zitten. Hmm, voltanken vind ik ook niet zo lekker klinken. Heb gisteren voor het eerst de fles in droomtoestand gegeven. Om te kijken of ze dat pikten, dat ging prima. Hoe zit dat dat met de hoeveelheid voeding. Krijgen ze dan niet ineens veel minder voeding? Als ik dus niks ophoog, maar er een voeding af haal. Dat zou dan een borstvoeding zijn. Dan krijgen ze dus met vijf voedingen: 2x flesvoeding (150/5), 1x gekolfde melk (160ml) en 2x borstvoeding. Regelen ze dan zelf dat ze genoeg borstvoeding binnen krijgen op de borstvoeding momenten?!
Het is gelukt! Ik vind het zelf altijd leuk om te weten hoe het is afgelopen met een vraag, dus laat ik even weten hoe het is gegaan Vorige week op consultatiebureau ook nog om tips gevraagd en zij zei dat de 23.30 voeding best naar 180/6 kon. Dus wat gedaan: - wo/do > fles van 23.30 naar 23.00. Toen kwamen ze do om 5.30 en heb ik borstvoeding gegeven, maar omdat de voeding daarna dan om 11.00 zou zijn (in nieuwe 5 voeding schema), redden ze dat natuurlijk niet. Dus om 9.30 60/2 gegeven en toen om 11.00 160mm gekolfde moedermelk. Toen kwamen ze keurig iets voor 15.00. Daarna wel huilen om 18.00, dus niet tot 19.00 gerekt (vind een uur rekken wel erg lang), maar wel tot 18.30 en toen kwamen ze weer om 22.45. - vr > Kwamen om 5.30 toen 60/2 gegeven en toen kwamen ze precies stipt om 7.00 voor de borstvoeding. Daarna: 11.00, 15.00, 18.30 en 23.00. Wel voor voeding van 15.00 en die van 18.30 vrij huilerig omdat ze aan nieuwe schema moesten wennen natuurlijk. - za > Kwamen ze om 6.30! En daarna rest van de dag op de nieuwe tijden! - zo > vannacht natuurlijk ook nog de omstelling naar wintertijd, maar ik geloof dat dit voor ons mooi twee in één is opgelost. Ze kwamen om 6.00 (dus 5.00 nieuwe wintertijd!). Dus toen weer 60/2 gegeven en ze sliepen tot 7.00 (nieuwe wintertijd). Net kwamen ze 10.45, dus dat was ook helemaal goed! Nu dus zo: - tussen 6.00 en 7.00 > borstvoeding - 11.00 > gekolfde melk (N: 180ml en E: 200ml) - 15.00 > borstvoeding - 19.00 > flesvoeding 180/6 - 23.00 > flesvoeding 180/6 En mijn productie lijkt het ook goed te trekken, dus ook dat is erg fijn! Ben heel blij met hoe het gegaan is. Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik gewoon een beslissing moest nemen: zo gaan we het nu doen ipv tien scenario's uitdenken over hoe en wat en als dit dan wat dan...
Eigenlijk kun je het beste een fles pas groter maken als je kind aangeeft dat een fles niet genoeg is. Dus liever eerst kijken of 150/5 al genoeg blijft! Mogen ze 's nachts gewoon bij je drinken als ze dat willen? Nachtvoedingen zijn nl. heel goed voor je productie!
Ook als ze de flessen die ik aanbied allemaal leeg drinken? Ik had berekend dat ze dit wel ongeveer moeten krijgen omdat het dan vergelijkbaar is met hoeveel ze kregen met 6 voedingen. E drinkt alles op, N laat soms wat staan (20/30 ofzo). 's Nachts slapen ze door na de late voeding van 23.00 tot meestal een uur of zes en we gaan nu richting zeven (als ze straks aan de wintertijd gewend zijn tenminste... pff, ik had helaas te vroeg gejuicht vanochtend, het was de hele dag feest hier om en om vanaf 13.00... nu is het stil ). Maar volgens mij gaat het wel goed met de productie hoor! Kolfflessen zitten prima vol 's avonds en overdag de twee borstvoedingen drinken ze heel goed, zijn niet onrustig daarna en kunnen er 4 uur op slapen.
Hey wat goed om te lezen, want ik was al benieuwd! Tis me wat met 2 baby's....fijn dat het zo goed gaat! ))
Respect voor je dat je de borst geeft. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Ik ben vrij snel naar 5 voedingen gegaan. Om 6.30 , 11.00, 15, 00 18, 00 en 22.30. Met een uurtje speling ertussen. De ene keer komen ze eerder dan de andere keer. Scheelt wel he, die zesde fles eraf. Ik hield me eerst ook aan een strak schema en alletwee tegelijk. Maar nu zijn ze vaak al wakker en tevreden, voordat ik de flessen maak.Ik zet ze om en om in de wipstoel, dan een flesje in de mond en die zet ik dan 'vast' met wikkeldoeken. Ik heb er nog een rondlopen dus dan kan ik niet alle flessen persoonlijk liefkijkend in de ogen geven, helaas. Ze zeggen niet voorniets dan tweelingmoeders makkelijk en echte managers zijn Succes!
Ja dat managen is een echte must voor tweelingmoeders haha Die van jou zijn net twee maandjes ouder zie ik, leuk hé twee tegelijk, ik vind het zwaar, maar ook echt heerlijk! Zie wel uit naar het moment dat ze zelf de fles kunnen vasthouden haha! Overigens loopt het hier nu super met de vijf voedingen: 7.00 11.00 15.00 18.30 en 22.30. Gisteren voor het eerste 22.30 geprobeerd ipv 23.00 en ze sliepen heerlijk tot 7.00