Wat vraagjes over voeding enzo...

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Judy77, 21 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Hallo!

    Morgen komt de dame van het cb nog een keer langs omdat mijn borstvoeding niet lekker liep. Nu heb ik een aantal vragen, maar vorige week raakte ik al in discussie met die dame, aangezien zij maar niet leek te begrijpen dat mijn dochter prematuur is en dus een iets andere gebruiksaanwijzing heeft....om die reden wilde ik graag mijn vragen ook even hier deponeren, zodat ik even een soort van second opinion heb...mag dat?

    1. Mirthe is nu zes weken oud, maar acht weken te vroeg geboren, dus eigenlijk min2 weken. Ze is nu twee weken geleden uit het ziekenhuis gekomen, waar ze 7 voedingen van 60 cc kreeg. Volgens de cb verpleegkundige moet ik 25 cc per kilo aanhouden, dus dat zou ongeveen 75 cc zijn nu, in zeven voedingen. Klopt dit? Ze drinkt aan de borst, plast goed, poept goed, dus ik denk niet dat ik me al te druk moet maken, maar toch even, voor de momenten dat ze een flesje kolfmelk krijgt?

    2. Overdag gaat het prima, ze drinkt lekker, maar komt ongeveer om de twee en een half uur, wat soms dus resulteert in 8 voedingen. In het ziekenhuis kreeg ze zeven voedingen tussen 5.00 en 23.30
    Dat ritme is er nu dus compleet uit, terwijl ze in het ziekenhuis netjes doorsliep tussen de laatste en eerste voeding.
    Nu wordt ze bijna altijd na de voeding van ongeveer 23.30 om 1.30 wakker. Ze drinkt dan uit de borst en blijft spoken tot 3.30. Ze huilt, vraagt om meer en ligt een beetje te krioelen (beetje kramp denk ik, maar niet tot huilens toe). Afgelopen nacht hebben we haar om 3.30 uiteindelijk een flesje gegeven, ik heb namelijk nog wat diepvries vanuit het ziekenhuis. Ze dronk zo die 90 cc die daarin zat leeg en sliep als een roos! Pas drie en een half uur later werd ze weer wakker om vervolgens overdag weer de slapende prinses uit te hangen.

    Het is erg vermoeiend steeds deze escepades snachts, word er soms zelfs een beetje moedeloos van. Is het een idee om haar om 23.30 en één a twee opvolgende voedingen flesvoeding te geven? Ik produceer niet genoeg om na de voeding nog eens te kolven.... Het lijkt er overduidelijk op dat ze 's avonds gewoon niet genoeg uit mijn borst krijgt, dat merkten we in het ziekenhuis als ik daar bleef slapen ook altijd, 's ochtends drinkt ze geweldig, maar 's avonds/ 's nachts niet... (wel uit het flesje) ze lijkt dan te snel te moe, slaapt even en wordt een paar minuten later (5 a 10) weer wakker met trek..

    3. En dan nog welke voeding. Ik had een pas intensief hypoallergeen gekocht (nummer 1) aangezien ik zelf astmatische bronchitis heb. Nu zag ik alleen in de winkel ook preventief hypoallergeen liggen. Is daar verschil in of kan ik t.z.t deze intenstief gebruiken? Zeker omdat zij nog zo jong is...

    4. En dan nog een allerlaatste vraag (sorry hoor): Mirthe ademt erg onregelmatig en lijkt zelfs soms twee/drie seconde even niet te ademen. Is dit normaal (bij prematuur)? Ze is niet blauw, niet extra sloom en piept/kreunt niet meer dan ze altijd al heeft gedaan...

    Nou dit was het, hopelijk willen jullie mij even helpen, zodat ik morgen ook een beetje onderbouwd ben als het cb komt!

    Alvast dank,
    Groetjes
    Judith
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hallo,

    Ik begrijp uit je verhaal dat je bv geeft. Je zegt dat je na een voeding niet genoeg hebt om te kolven, maar als je de melkproduktie wilt ophogen moet je juist kolven na een voeding. Je gaat dan om meer melk vragen dus zal het aanbod ook groter gaan worden. De hoeveelheid die ze mag drinken is geen vaststaand iets. Je geeft bv dus je weet niet hoeveel ze exact drinkt. Belangrijk is dat ze goed groeit en genoeg plast. Als ze toch om de 2 a 2,5 uur komt dan leg haar maar weer rustig aan. (ook hiermee verhoog je uiteindelijk de melkproduktie).

    Als je flesjes geeft (moedermelk / hypo-allergeen) en ze komt na 60cc ook weer vlot dan zou de de hoeveelheid wat op mogen hogen naar zo'n 80cc. Hierbij wordt idd gekeken naar leeftijd en gewicht. Daarbij ook denkend dat jullie kleintje te vroeg geboren is.

    Omdat jijzelf bronchitis hebt is mijn tip om een voorraad moedermelk op te gaan bouwen door steeds weer na een voeding na te kolven. Zoals ik al eerder zei het vraag en aanbod systeem.

    Welke flesvoeding het beste is durf ik niet te zeggen. Ik weet niet wat het verschil is tussen de intensieve en de preventieve.

    Wat betreft de ademhaling. Alle baby's ademen vrij onregelmatig. Dit is onschuldig.

    Ilja
     
  3. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    dankjewel......

    inmiddels is ze aan het spoken zoals ze eigenlijk snachts doet......en alles wat ze uit mijn borst drinkt, spuugt ze weer uit.....en gaat ze weer huilen dat ze wil drinken. wat moet ik daar nou mee? wordt een beetje moedeloos..
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wat doe je nu steeds? Aanleggen als ze gespuugt heeft of.....

    Ilja
     
  5. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    uiteindelijk wel, want ze blijft erom vragen, maar ze is zo moe dat ze steeds vijf minuten drinken, spugen en vijf minuten later weer wil drinken...
     
  6. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
  7. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Probeer haar eens na een voeding niet weer direct aan te leggen. Ook niet als ze spuugt. Misschien begint ze wel te huilen, maar vaak huilen ze zichzelf in slaap. Ze kan ook oververmoeid zijn.

    Ilja
     
  8. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    oké, dank je wel! Ze heeft eeen uurtje geslapen en nu net weer een borst gedronken en slaapt weer...

    maar ze slaapt erg onrustig, hopelijk gaat het snel beter...
     

Deel Deze Pagina