Bijna weer aan het werk, maar ik kolf niet genoeg

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Peetiescheetie, 20 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peetiescheetie

Peetiescheetie Actief lid

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanaf volgende week ga ik weer werken, elke week op donderdag en vrijdag. Inmiddels heb ik een voorraadje melk kunnen aanleggen in de diepvries, voornamelijk door sochtends na de voeding te kolven.
    Vandaag is de kleine (nu 10 weken oud) naar opa en oma voor een dagje proef oppassen en ik moet dus kolven. Helaas kolf ik elke keer maar 80cc, terwijl de kleine zeker wel 100 tot 120cc wil hebben. Moet ik een extra kolf moment gaan inlassen elke dag, zodat ik voor de dagen dat ik werk wel genoeg heb? Of gewoon standaard na de ochtend voeding kolven? Ik denk namelijk niet dat me dat lukt op de dagen dat ik werk omdat ik al om 7.30 uur begin. Zou het een probleem zijn dat ik het die dagen dan niet doe?
    Als ik tussen twee voedingen in kolf (een uur na een voeding), wat ik ook wel eens probeer, dan heb ik maar 40cc ofzo.

Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik het moet aanpakken, ik blijf het liefst zo lang mogelijk borstvoeding geven.

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Hoe vaak ben je van plan te kolven op een werkdag? Om de hoeveel uur drinkt jouw kindje? En welke speen gebruiken jullie? Allemaal vragen ;), maar het heeft allemaal invloed.

In principe zou 80cc voor een kind van die leeftijd voldoende moeten zijn, maar sommige kinderen willen iets meer. En is die 80cc na een voeding of beide borsten ipv een voeding?

3. Peetiescheetie

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze drinkt nog 7 a 8 keer. Op een donderdag denk ik zo'n vier keer te kolven, dan werk ik van 7.30 tot 16.45. Op vrijdag drie of vier keer, dan werk ik tot 15.00u.
    En we gebruiken de Avent natural nummer 2. En als tut speen heeft ze die van Difrax.

En de 80cc is i.p.v. en voeding, totaal van beide borsten.

4. Peetiescheetie

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    #4 Peetiescheetie, 20 apr 2015
    Laatst bewerkt: 20 apr 2015
    Oh en ze drinkt nu meestal om ongeveer 2,5 uur. Vandaag zat er toevallig 4 uur tussen smiddags want ze lag lekker te slapen na een wandeling. Ze heeft om 17.00 uur nog een fles gehad bij opa en oma maar wil nu (twee uur later) al wel weer eten, ze is erg onrustig.
    Edit; ze is toch nog in slaap gevallen bij mijn man dus het is nunu bijna drie uur na de laatste voeding.

5. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Krijgt ze 4x een flesje van 100/120 cc? Lijkt mij best veel hoor.
    Mijn dochter van 5 maanden krijgt 2x een flesje van 180cc en wil ook echt niet meer.
    Je moet wel echt bedacht zijn op het doordrink effect, borstvoedingskindjes aan de fles hebben nog wel eens de neiging om maar door te drinken tot de fles leeg is ongeacht of ze honger hebben.

Misschien toch een kleinere speen proberen? Mijn oudste heeft tot 14 maanden uit de newborn speen gedronken.

6. Peetiescheetie

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee ze krijgt 1 keer per dag en fles nu, verder alleen de borst. Daardoor weet ik niet wat haar behoefte is. Maar als ik straks ga werken en de opa's en oma's moeten de flesjes geven, heb ik dan genoeg als ik elke keer maar 80cc kolf of moet ik extra kolven na de ochtend voeding bijvoorbeeld om zo wat extra's te hebben?
    Want als 80cc inderdaad netjes is, dan hoeft dat dus niet. Ik dacht echt dat ze per keer al wel rond 120cc zou drinken uit mijn borsten.

7. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Ik vermoed dat de avent speen veel te snel voor haar gaat en dat ze daardoor nog zuigbehoefte heeft. In principe is een nummer 1 speen voldoende en hoef je zolang je bv geeft niet over te stappen. Met de nummer 2 wordt de melk er practisch ingegoten.
    De hoeveelheid die je kolft is voor dit termijn heel netjes.

Mijn dl ging pas 120ml drinken toen ze voorbij de 6 mnd was. Ze kreeg de breastflow bottle. Moeten ze echt voor werken.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kolft nu nog na een voeding of tussen voedingen door? Straks ga je echt in plaats van een voeding kolven, dat zou ook al weer meer op moeten leveren.
    Verder kolfde ik 's avonds wel eens na het douchen nog even (toen er een groter gat zat tussen de laatste avondvoeding en de eerste nachtvoeding) Kolft altijd wel lekker na het douchen (warmte en ontspanning). Levert ook weer wat extra op.

9. Peetiescheetie

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb gekolfd na de ochtend voeding om een voorraad op te bouwen, ik heb nu 7 a 8 volledige voedingen in de diepvries.
    Verder geeft mijn man elke avond en flesje, en dan kolf ik voor het flesje van de volgende dag. Dit doe ik dus i.p.v
    een voeding.

10. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik had dit probleem ook. Kolfde ca. 120 cc terwijl dl bij 3 maanden echt al 150 nodig had (ahv berekeningen en hierbij volgde ze de groeicurve). Mijn oplossing was een extra keer kolven, dan kon ik met die kolf beurt de overige voedingen aanvullen. Ik had wel het geluk dat dl tot 9 uur sliep en ik kolfde dan extra voor ik naar het werk ging (om 5.30). Dit ging goed tot dl een maand lang rond 5 uur ging komen. Toen heb ik eerst de voorraad opgemaakt en ben toen 1 flesje met fv gaan geven. Wil het niet promoten hoor maar dat zou evt ook nog een oplossing kunnen zijn als je echt niet extra kan kolven. De voeding die ze dan fv krijgt kan je wel blijven kolven en dan daarmee de rest van de voedingen aanvullen.

Verder evt speen 1 werkt goed, moeten ze net iets harder voor werken.

11. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Wat tof dat je door wil gaan!
    Mijn advies: aan je huisarts Oxytocine neusspray vragen, dan gaat 't kolven makkelijker. En een foto van je kindje mee!

12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Ik zou trouwens een borstvoexingsspeen aanraden. De calma speen van medela gebruikt dezelfde techniek als aan de borst. Melk stroomt niet zomaar maar ze moeten er wat voor doen.

13. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Als je eenmaal gewend bent aan het kolven, en je kolft ipv voeden, kolf je straks vast een stuk meer. Wat mij hielp; niet druk maken om de hoeveelheid, laat het los, dan kolf je een stuk beter. Heb je een keer niet genoeg en ben je door je voorraad heen, kun je altijd een keer een flesje kunstvoeding erbij geven (mits je kindje dit accepteert). Ik heb ook de ene keer met twee kolfmomenten genoeg voeding voor een hele opvangdag, en soms maar voor 1-2 voedingen, verschilt enorm, maar ik maak me er niet druk om. Op deze manier krijgt de kleine toch nog zolang en zoveel mogelijk borstvoeding en kost het mij geen stress. Succes!

14. Peetiescheetie

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er is in een week alweer veel veranderd. Madame heeft een rite :D
    Ze komt nu 6 keer per dag voor een voeding en de nacht slaapt ze door. Donderdag en vrijdag heb ik op mijn werk gekolfd, de ochtendsessie was in één keer 120cc ongeveer omdat ze 'snachts maar 1 borst had gedronken en ik dus de andere op het werk afkolfde. De kolfsessies daaropvolgend waren zo'n 80cc. Die kon ik dan aanvullen tot 100cc met het eerste volle flesje.
    Elke dag kolf 2 keer zodat mijn man een flesje kan geven, maar nu kolf ik sinds twee dagen maar 60cc in de avond. Dan kolf ik 'sochtends na de ochtendvoeding en vul ik het flesje bij.
    Omdat mijn dochter eind van de ochtend/begin van de middag een lange slaap maakt, heb ik vandaag een keer extra gekolfd met als resultaat 35cc. Hopelijk wordt mijn BV weer een beetje opgekrikt want ik heb het idee dat het was achteruit is gegaan omdat ze nu door slaapt.
    Ik dacht dat ik het nooit zou zeggen, maar ik hoop op een regeldag binnenkort hahaha. Ik kan haar natuurlijk vaker aanleggen maar net als nu vind ik het sneu om haar wakker te maken, ook al ligt ze nu al een dikke tweeënhalf uur te slapen (en het is bijna 4 uur na haar laatste voeding).

Deel Deze Pagina