hoi meiden, sinds kort ben ik borstvoeding aan het afbouwen en ga ik over op flesvoeding. ik liet altijd gekookt water afkoelen maar dat duurt erg lang. ik heb nu vanmorgen water gekookt en toen het afgekoelt was in de koelkast gezet. nu wil ik een flesje maken door het water te verwarmen in de magnetron maar ik vraag me af hoelang ik het dan in de magnetron moet doen en op hoeveel graden? en moet de poeder er van te voren in of pas erna?
Wij maken altijd een fles met koud kraanwater. Dit opwarmen in de magnetron en dan de poeder erbij. Wij warmen 210 ml water op in 30 a 40 sec op hoogste stand (900 watt geloof ik). Even uitproberen dus, maar ik denk dat je met 15 a 20 sec het water op goede temp hebt.
Dat is voor iedereen verschillend. De ene magnetron is de andere niet. Je moet het gewoon proberen dus. Als je dan toch aan het proberen bent, dan zou je misschien nog beter het volgende kunnen doen: Pak koud kraanwater en kook dat. Daarna vul je het flesje voor een gedeelte met dit kokende water en daar doe je dan de poeder bij. Als je dit geroerd hebt, dan vul je het aan met koud water uit de kraan. (Ik weet niet precies de verhoudingen, maar met 180/6 is het: ongeveer 75cc kokend water, poeder erbij en aanvullen tot 200cc)
Je kunt ook gewoon kokend water doen, aanvullen met koud water tot de gewenste hoeveelheid, dan het poeder erbij, even roeren (met een vork) en klaar is klara
Wij hebben van de kraamzorg te horen gekregen dat we de flesjes gewoon mochten maken van handwarm kraanwater. Dus direct uit de kraan en niet afgekoeld gekookt water of opwarmen in de magnetron. Mag wel natuurlijk maar dit mocht ook. Ook het CB was het ermee eens. Ik moet zeggen dat ik dat wel heel makkelijk vond. Maar heb ook al gehoord dat de richtlijnen (nu 15 maanden later) alweer veranderd zijn. Toch denk ik dat we het bij deze weer zo gaan doen. Bij de eerste ook goed gegaan denk ik dan hihihi. En idd iedere magnetron werkt anders dus blijft proberen!
Warm water zo uit de kraan wordt afgeraden door de waterleveranciers, dat zou ik echt niet doen. Niet veilig genoeg. Je hoeft geen water te koken en dan weer af te koelen, dat is alleen maar extra werk. Je kunt gewoon vers koud (!) kraanwater nemen om een fles te maken. Dat kun je tot de juiste temperatuur opwarmen in de magnetron, zo doen de meeste flessende moeders in Nederland het. Je kunt ook de helft van het water koken, in de fles doen, poeder erbij, poeder oplossen en dan aanvullen tot de juiste hoeveelheid met koud vers leidingwater. Deze methode is veiliger, omdat met water dat net van de kook is eventuele ziektekiemen in het poeder geen kans krijgen. Het is even uitproberen welke verhouding warm/koud je nodig hebt voor de juiste temperatuur voor je kind. Let je wel heel goed op je borsten bij het afbouwen? Spanning kun je het beste laten wegdrinken door je kind, of wegkolven (kun je aan je kind geven, of invriezen zodat je kind wat lenger elke dag nog moedermelk krijgt).