Beste Linda, Ilse, vorige week woensdag ( 26 mei) ben ik moeder geworden van een flinke zoon Fedde. Hij woog 4194 gram. Op dag 6 zat hij weer op geboortegwicht en weegt nu ongeveer 4250 gram. Het is mijn tweede kindje. Bij mijn eerste veel problemen gehad met de borstvoeding. Het was vanaf het begin al pijnlijk, kloven, bloed, borstontstekingen gewoon drama. ( zie dit topic; http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/73828-pijn.html) Jesse had een verkort tongriempje waar we na 8 maanden uiteindelijk wat aan hebben laten doen. Tijdens de bv vond de LK het niet nodig omdat het niet heel kort is. Fedde heeft ook een tongriempje die je goed jan zien maar die zit halverwege zijn tong en hij kan zijn tong uitsteken dus dat lijkt me het probleem niet. Linda is toen nog bij mij geweest als lactatiekundige. Toen advies gekregen te kolven, tepelhoedjes gebruiken en langzaam weer paar minuutjes opbouwen aan de borst. Uiteindelijk heeft Jesse toen 3 weken volledig bv gehad en zijn we gaan combineren en met 5 weken volledig over gegaan op flesvoeding. Ik heb me dit keer voorgenomen zodra het pijn doet te stoppen met borstvoeding omdat ik niet weer wil dat het de kraamperiode verpest. Vanaf het allereerste moment met aanhappen deed het weer zo'n vreselijke pijn. Ondanks de goede begeleiding in het ziekenhuis. Ik heb ook zulke gevoelige tepels ( ook als ik niet zwanger ben ) Ik dacht oke ik kijk het nog een dag aan en anders stop ik. Thuis gekomen een kraamhulop gevraagd die echt goed is met de begeleiding in bv. Die heb ik ook gehad. Fedde wordt echt heel goed aangelegd neemt ook echt een grote hap altijd alles is zoals het hoort maar toch enorm pijnlijk. Ook had ik na een dag alweer kloven die er nu nog steeds zitten. Toch was mijn nieuwe streven het iig 10 dagen vol te houden ivm colostrum en dat hij dan iig een goede start heeft gehad. Maar nu zit ik bijna op dag 10 en wil ondanks de pijn hem de bv niet onthouden ( hoe bedoel je moedergevoelens) Ik voed 1 borst per keer om mijn andere borst wat langer rust te geven. Rechts is nog wel te doen dat is wel even jodelen en tanden op elkaar maar na een minuut neemt de pijn af. Ik heb Fedde een paar keer gewogen en hij haalt er zo'n 110 gram uit per voeding. Alleen links is minder. Hij doet er langer over om de borst leeg te krijgen en haalt er zo'n 70 gram uit. Toch is hij er meestal wel tevreden mee. Vanmorgen wilde ik weer links voeden en het deed echt zo'n pijn. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen en het deed de hele voeding gewoon echt pijn. Dit ga ik zo niet volhouden. Nu wil ik links gaan kolven en langzaam aan kunstvoeding gaan introduceren zodat ik misschien nog wel de 4 tot 6 weken bv kan volhouden in combinatie met kunstvoeding. Als ik nu links ga kolven hoeveel moet ik dan kolven? Gewoon 80 cc per keer ( als dat lukt dan) of moet ik de hele borst gewoon leeg gaan kolven om ook een voorraad aan te leggen? Ik ben bang dat ik de produktie teveel verhoog als ik meer ga kolven ( overproduktie heb ik de vorige keer gehad waardoor ook die BO en dat wil ik nu voorkomen). En welke voeding kan ik het beste als eerste vervangen door kunstvoeding? Ik denk niet de laatste voeding of wel? Eventueel die in de namiddag? En het is toch zo dat als je kv en bv combineert je kindje toch nog wel alle antistoffen krijgt of niet? Sorry voor mijn lange verhaal maar dan weet je een beetje wat de achtergrond is. Ik wil echt het beste voor mijn kindje maar op deze manier is het gewoon niet vol te houden voor mij. Zeker niet als mijn man over een week weer aan het werk gaat en ik nog een peuter van 2,5 heb rondlopen die ziet dat mama elke keer pijn heeft als de baby bij mama drinkt....
Hoi hoi, Wat kan het soms toch een naar drama zijn die hele borstveoeding. En dan steeds die tweestrijd van het wel graag willen, maar het gewoon bijna niet kunnen opbrengen. Knap dat je het de vorige keer toch nog die 3 weken volledig hebt gegeven. En nu ben je toch ook weer mooi op weg. Wat je kunt doen is de zere borst afkolven: gewoon op een voor je borst vriendelijk standje. je kunt stoppen met kolven als de borst soepel voelt. het gaat dus niet perse om de hoeveelheid die je eruit haalt, maar meer of de borst soepel is aan het eind. Als je opbouwend wilt kolven ga je wat langer door of kolf je juist wat vaker zodat je extra stimuleert. Wil je juist afbouwend kolven dan stop je zodra de melkstroom afneemt, daarna even goed masseren en voelen en zonodig nog eens kort nakolven. Als je een voeding wilt vervangen door kunstvoeding, kies dan niet de laatste voeding, want dan wordt de nachtpauze wel erg lang, maar neem inderdaad bijvoorbeeld de voeding in de namiddag. Zolang je baby nog borstvoeding krijgt ook al is het half/half heeft hij profijt van de beschermende werking ervan. En meid, als het niet meer gaat houdt het gewoon op. Meer dan dit kun je niet doen toch? Succes! Linda
Linda bedankt voor je lieve reactie! INderdaad soms houd het op maar ik wil het wel zo lang mogelijk vol houden op een redelijke manier. Vanmorgen was mijn linkerborst zo pijnlijk dat ik zelfs mijn oudste zoontje niet kon knuffelen. Heb toen inderdaad die borst gekolfd ( 40 cc..) en de andere borst gegeven. Ik wil nu iig de linkerborst een paar dagen kolven en niet live voeden. De rechter voed ik nu om de 6 uur. Dus de ene keer live voeden de andere keer afgekolfde melk voeden evt aangevuld met kunstvoeding. Ik heb de voeding van 10 uur vanmorgen 90 cc kunstvoeding gegeven omdat ik nog niet genoeg had. Ik probeer nu de voeding van 13.00 en 15. uur sowieso weer mamamelk te geven en dan misschien om 20. 00 nog een flesje kunstvoeding en dan de laatste gewoon uit de borst.. als dat zo een paar dagen te doen is ben ik tevreden.. we gaan het maar van dag tot dag bekijken nu.. Hij is nu wel erg tevreden vannacht om 23.00 voeding 4. uur en 7 uur.