9mnd en curve buigt af

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Tymyr, Nov 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tymyr

Tymyr Lid

Nov 16, 2012
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lk,

Vandaag ben ik met mijn dochter naar het cb geweest. Ben altijd erg tevreden over ons cb want erg bv-vriendelijk op soms een beetje vreemde aannames na.

Vandaag een andere arts omdat er wijzigingen hadden plaats gevonden en meteen wordt ik onzeker gemaakt.

Mijn meisje is altijd al een kleintje geweest, net onder de middellijn maar nu buigt haar curve ook nog eens naar beneden. Ik kreeg een hele preek dat bv geven allemaal heel leuk en aardig is maar dat ze echt grotere hoeveelheden moet gaan eten want ze is echt te klein. Ik moet over 3 wk terugkomen en dan dreigt een doorverwijzing naar een kinderarts.
    Thuis meteen haar gewicht ingevuld dop groeicurve online en idd ze buigt af, ze zit nog net in het groene gebied.
    Ik ben met 6 mnd begonnen met bijvoeden en dat gaat erg moeizaam. Zowel rapley als gepureerd geprobeerd en beide geen succes waarna ik nu voor haar de keus heb gemaakt en haar voer maar op een goede dag gaat er nog steeds maar weinig in. Nu dacht ik dat het vooral BIJvoeding is omdat de bv nog het belangrijkste is. Wil de fruit of groente dus een dag niet zo dan troost ik haar door haar zich lekker te laten voltanken. Ik merk wel dat als ze goed eet ze prompt doorslaapt en anders nog minstens 1 keer komt, maarja dat neem ik maar voor lief. Maar cb-arts vindt nu dus dat ze wel behoorlijke hoeveelheden moet eten en dat ik niet als ze onvoldoende eet maar de borst moet geven maar keer op keer het hapje moet aanbieden met als achterliggende gedachte "als ze maar honger heeft, eet ze wel"

O ja ik weet niet of dit de zaak nog complexer maakt maar ik ben net gestopt met kolven op het werk maar ik heb een vriezer vol om haar toch op werkdagen bv mee te kunnen geven.

Alvast heel erg bedankt.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Vervelend dat je zo onzeker wordt gemaakt door de CB-arts.

Omdat er een tijd komt dat moedermelk alleen niet langer volstaat om te voorzien in alle voedingsbehoeften van je baby. Betekent dit niet, zoals sommige slecht ingelichte mensen beweren, dat moedermelk na zes maanden geen voedingswaarde meer heeft!
    Een baby die op tijd geboren wordt, zal rond de leeftijd van zes tot negen maanden behoefte hebben aan extra ijzer.
    De calorieën die door moedermelk worden geleverd, volstaan misschien niet langer bij een baby van acht à negen maanden oud, hoewel sommige baby's tot na de leeftijd van een jaar nog goed groeien op moedermelk alleen.

Je ziet vaker bij deze leeftijd dat de groeicurve iets afbuigt.
    Dit komt omdat ze veel actiever gaan worden zoals tijgeren of kruipen en dus mentaal ook meer te verwerken krijgen.
    Houd het in de gaten, maar maak je er niet al te veel zorgen om.

Heb je al geprobeerd om het fruit en de groente zelf klaar te maken, waardoor je pure smaken hebt?
    En geef je kindje vast voedsel wanneer jullie ook eten. Zet je kindje ook aan de eettafel. Zien eten, doet eten.
    Dwing vooral niet! heb geduld en maak er een fijne ervaring van.

Groetjes Saskia

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

jammer dat je onzeker bent geworden van je bezoekje aan het cb.
    Goed dat je haar gegevens ook hebt ingevuld op de BV curve, dat geeft een meer betrouwbaar beeld.
    Inderdaad, bijvoeding, de naam zegt het eigenlijk al, is in dit stadium bijvoeding, de meeste voedingsstoffen en energie haalt ze uit de borstvoeding!
    Bijvoeding biedt je aan en dat dring je niet op ( dat had je zelf ook al gemerkt!). Eten moet ook leuk blijven, jij biedt het aan, als ze niet wil, houdt het op. Natuurlijk moet je wel blijven proberen, maar sommige kinderen zijn er later aan toe dan anderen.

Zaak is wel dat ze dan voldoende BV krijgt om te groeien. Voedt haar op verzoek. dat doe je al volgens mij, laat haar de borst goed leegdrinken zodat ze ook de vettere achtermelk krijgt. Misschien is het toch handig om 1 keer te kolven op je werk, niet voor je vriezervoorraad, maar om je productie op peil te houden! Omdat BV nog zo belangrijk is voor je dochter is het wel slim om te zorgen dat je gene productie-dip krijgt, dus vandaar dit advies. s Nachts een keer voeden kan ook heel handig zijn, kinderen drinken in die half-slaap meer dan je denkt!
    Je hoeft haar niet wakker te maken, maar als ze zich meldt zeker aanleggen.
    Ik hoop dat je hier iets mee kunt, en dat ze weer wat meer gaat groeien!
    Bij meer vragen hoor ik het graag.

Mirjam

Share This Page