2 vragen: oefenen fles + speengebruik

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Kara, 12 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Beste Saskia/Mirjam,

Ik heb twee vragen aan jullie, waar ik graag advies over zou krijgen!
    Even achtergrond info: ik geef volledige bv, dit gaat goed, ik lek nog redelijk wat, dus eerder teveel dan te weinig melkproductie. ik kolf iedere dag na de ochtendvoeding ongeveer 3 minuten per borst om een klein voorraadje op te bouwen, dit gaat ook goed.
    Dan mijn vragen.

1) we willen graag dat onze dochter ook uit het flesje leert drinken zodat ik ook eens weg kan, en mijn man haar ook kan voeden. we zijn hiermee sinds een week aan het oefenen. maar ze pakt de fles nog niet echt. ze maakt een paar zuigbewegingen maar duwt de fles er dan weer uit. is het zo dat we gewoon moeten blijven oefenen? is het normaal dat het een aantal pogingen kan duren eer ze ook echt uit de fles gaat drinken? of heeft het zin een andere fles/speen te proberen? we hebben nu de calma van medela. we variƫren al in momenten van aanbieden van de fles (tussen voedingen door/ vlak na voeding), maar dit lijkt weinig uit te maken. hoe lang moeten we hiermee doorgaan? en wanneer moeten we hier anders proberen?

2) uit principe wilde we geen speen gaan gebruiken, maar toen we het erover hadden wisten we eigenlijk niet zo goed waarom niet. zeker toen we lazen dat een speen/pink eigenlijk geen verschil maakt (behalve dat een pink aan mijn hand vastzit natuurlijk ;)). we hebben nu een paar keer een speen aangeboden en dit lijkt haar wel te kalmeren. de bv loopt goed dus ik ben niet zo bang voor zuigverwarring, en zodra ik zou merken dat de bv terugloopt zal ik de speen natuurlijk weghalen. maar zijn er nog andere bezwaren bij dit termijn? en is het ok om met de speen in slaap te vallen? (nu valt ze vaak in slaap aan de borst, wat ik ook prima vind, maar 'men' zegt wel eens dat ik daar mee moet oppassen?).

Alvast enorm bedankt!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Fijn dat de BV zo goed gaat.

1:
    - De drinketechniek aan de fles is anders als aan de borst.
    Je dochter moet dit echt leren. Heb geduld. Wat ze laat zien is heel gewoon. Het duurt even voor ze "de smaak" te pakken heeft aan de fles.
    Tips:
    - Geef op de plek waar je ook BV geeft.
    - Laat iemand anders de fles geven dan jij. (zij ruikt jou geur en zal liever de borst willen)
    - Oefen elke keer een paar minuutjes. Dwing niet. Oefenen gaat niet om hoeveelheid melk binnen krijgen, maar de techniek aanleren.
    - Gebruik het liefste verse moedermelk, deze smaak is bekend.
    - Je zou een andere fles kunnen proberen. De Breastflow is ook een BV-vriendelijke fles.
    - Oefen wanneer ze net wakker is op aan het doezelen is.
    - Hoelang het gaat duren is niet te zeggen. Soms pikken ze het snel op, soms duurt het langer. Blijf rustig elka dag kort oefenen en vaak zie je dat ze het ineens door hebben.

2:
    Waarom geen speen? Een speen kan de vroege hongersignalen temperen/wegnemen, waardoor je niet goed ziet, wanneer je kindje weer toe is aan een voeding.
    Aan de borst in slaap vallen is niks op tegen, ook niet het sabbelen. Het enige is dat je alert moet blijven op evt. beschadigingen aan de tepel.

Als lactatiekundige hebben we ons i.p. te houden aan de WHO-code. Hier staan 10 vuistregels in over borstvoeden, waaronder geen speen (nr.9). Wij mogen om die reden geen speen adviseren.
    Of je dus een speen geeft is geheel aanjezelf. Als je een speen gaat gebruiken, moet je alert op de hongersignalen blijven.

Groetjes Saskia

3. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Beste Saskia,

Enorm bedankt! We gaan -met geduld- verder oefenen met de fles. Fijn om te horen dat het dus wel even kan duren en het met name de techniek is die ze zich eigen moet maken. Ik was al bang dat ik alle mogelijke flessen/spenen zou moeten gaan uitproberen, maar we zetten nog even door met de calma.
    En de speen bewaren we alleen voor 'noodsituaties' (onderweg naar huis met honger bijvoorbeeld), zodat we alert blijven op de hongersignalen.

nogmaals bedankt!

Deel Deze Pagina