Het volgende eet-issue

Discussie in 'Voeding' gestart door sennavt, 15 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een aantal maanden geleden veranderde dl van een grote eter in een meisje wat maar een paar hapjes van haar avondeten wilde. Lange tijd heb ik me geen zorgen gemaakt maar sinds een week of 2 begin ik toch te denken dat dit niet de goede kant op gaat.

Haar avondeten ging even beter sinds ze zelf mag eten en wij haar niet meer helpen. Duurt dan allemaal wat langer maar goed ze at tenminste weer. Maar dat is inmiddels weer minder geworden. Niet heel erg, ware het niet dat ze ineens haar toetje ook niet meer wilde.

Eerst wilde ze die, ongeacht of ze veel of weinig avondeten op had, altijd. Nu slaat ze het uit m'n handen, duwt het weg of draait haar hoofd boos van me weg.

Dit is al een aantal weken bezig en als klapper op de vuurpijl is brood ook een probleem geworden. Want wat gebeurt er.. Ze eet het beleg van haar brood en gooit de boterham doodleuk terug op haar bord. En weigert die op te eten. Dan denk je.. Nemen we smeerbaar beleg, maar helaas. Ook dat plukt ze van haar boterham!

Naast brood ook beschuit, toast, crackers en andere varianten geprobeerd. Maar ook dat gaat hetzelfde. Pap, yoghurt e.d wil ze niet, heeft ze ook nooit gewild. Dus die optie valt weg. Zelfde geld overigens voor het avondeten en toetje, ik probeer zo gevarieerd mogelijk te eten en ook op toetjesgebied heb ik al een aantal dingen geprobeerd. Het ligt dus denk ik ook niet aan wat ze krijgt maar het eten an sich.

Ondertussen eet ze zoals je kunt lezen zeer minimaal, en ook al vind ik dat heel erg ik wil haar niks extra's gaan aanbieden. Fruit en b.v een liga krijgt ze natuurlijk wel tussendoor maar ik wil haar geen brood gaan aanbieden als vervanger voor de avondmaaltijd (om maar wat te noemen).

Ze is een heel slank meisje en ik ben bang dat ze hier door af gaat vallen wat ze m.i echt niet kan gebruiken! Het CB heb ik al gecontacteerd maar die geven aan dat dit heel normaal is, ik me vooral niet druk moet maken en haar niet moet dwingen. Dat snap ik wel en doe ik ook echt niet (dwingen) maar voelde me totaal niet serieus genomen toen ik aangaf dat dl al niet zo'n stevige meid is en ik me om die reden zorgen maak.

Is er dan écht niks wat ik nog kan proberen om haar te laten eten? Dit lijkt me namelijk allerminst goed en ik ben bang dat dit geen fase (meer) is.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Fruit zeker blijven geven...ik zou geen liga doen maar op die tijd een volkoren cracker met beleg of een bordje met rauwkost waar je ook wat volkoren soepstengels bij legt bv.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hier is het ook momenteel kommer en kwel. Haar toetje gaat er nog wel in hier, zij het soms met moeite ... Brood smijt ze gewoon op de grond, en als ze hagelslag heeft (haggel volgens haar :p) dan snoept ze hageltje voor hageltje het van haar brood, en het brood blijft vaak liggen.

Avondeten gaat ook iets beter als ze het zelf mag doen, en pasta (ongeacht welke) gaat er nog wel in als koek, maar de rest is moeilijk. Nu moet ik eerlijk bekennen dat wij wat nieuwe smaken aan het introduceren zijn, dus daar kan het ook wel een beetje aan liggen, maar mijn kliko is wel veranderd in een miereneter ...

Fruit is eigenlijk het enige wat ze goed blijft eten. Aardbeien, manderijnen, appel, peer, framboos... af en toe een knijpfruitje ... en zolang ze dat blijft eten, maak ik me (nog) geen zorgen.

4. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fruit blijf ik ook zeker geven, al eet ze dat ook wisselend.

Een cracker wil ze helaas niet, evenals beschuit en toast. Die liga krijgt ze omdat dat (naast een theebiscuitje) het enige is wat ze wil eten, geef ik haar iets wat meer vult dan eet ze nóg slechter haar avondeten. Rauwkost heb ik eigenlijk nooit geprobeerd, misschien wil ze dat wel idd.

Ik ga het straks meteen proberen, alles wat ze nu eet is meegenomen natuurlijk. Ook die soepstengels zijn een goed idee!

5. tuc

tuc Niet meer actief

Dan zou ik de soepstengels ipv de liga doen. In liga zit nl veel suiker en dat vult enorm dus ze heeft dan ook weinig reden om andere dingen te eten.

6. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou dat ook al zijn bij een half ligakoekje? Het zijn namelijk van die koeken die je in tweeën kan breken, daar krijgt ze dan dus een halve van. Dit ging overigens i.c.m het avondeten altijd prima.

Het kan sowieso natuurlijk geen kwaad om een alternatief te vinden voor de liga, tot nu toe zijn mijn pogingen niet in dank afgenomen dus steeds maar terug naar die liga. Als de soepstengels bevallen dan heb ik in ieder geval een goed alternatief gevonden!

En zoals jij verteld, Strijkkraal, doet dl hier dat ook. Ze peutert de boterham open en snoept alle hagelslagjes eraf. Zelf degene die op haar bord gevallen zijn smikkelt ze op. En hoe vaak ik ook zeg dat ze ook de boterham op moet eten, alles peutert ze eraf.

Maar alleen fruit is toch te weinig op een dag of vergis ik me dan? Zeker aangezien ze al niet zo'n stevige is. Het fruit wat ze eet is ook beperkt maar de dingen die ze lekker vind eet ze prima. Gisteren heeft ze toevallig voor het eerst een aardbei gegeten, en hoewel het er maar 1 was een hele overwinning. Tot nu toe wilde ze het nooit proberen of een keer aan likken en dan trok ze een vies gezicht.

Het is ook zo spontaan gegaan, van de 1 op de andere dag werd het eten een probleem :(

7. tuc

tuc Niet meer actief

Of dat met een halve liga al kan geen idee...maar zeker bij een slechte eter zou ik die zo snel mogelijk willen vervangen door iets met voedingsstoffen. Nu krijgt ze alleen loze suikers binnen.

Er zijn zoveel gezondere alternatieven dat ik mij niet voor kan stellen dat ze die allemaal niet wil.

Alleen fruit is natuurlijk weinig en niet wenselijk...maar ze houdt er niet direct iets aan over.

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    En snoeptomaatjes of snoepworteltjes? Die gaan er hier ook goed in gelukkig.

Soepstengels krijgt ze hier ook wel hoor, hoewel ze tegenwoordig niet heel hard meer naar binnen gaan. Momenteel wil ze graag ontbijtkoek, daar krijgt ze dan een plakje van.

Deel Deze Pagina