Ik ben nou lekker op dreef met vragen. Ik las dat bij het eerste gebruik de flesjes uitgekookt moeten worden en mijn kolf.Dat heb ik braaf gedaan. Daarna hoeven de flessen alleen afgewassen worden en heet water naspoelen na gebruik? Mag vaatwasser ook? Wanneer kook je de flessen weer uit? Of je kolf? Als ik vaker wil kolven op 1 dag kan ik toch de trechter enzo gewoon met heet water wassen? Einde van de dag toch uitkoken?
Dit heb ik van het borstvoedingsforum: "De kolf schoonhouden: - Na elk gebruik afspoelen met koud water, daarna eventueel nog met heet water - 1x per dag alle onderdelen loshalen. Afwassen in een sopje of vaatwasser - daarna eventueel nog uitkoken in pan met ruim koud water en 5 minuten doorkoken - of in een (magnetron)sterilisator. Bij gebruik van een vaatwasser boven de 65 graden, is apart uitkoken/steriliseren niet nodig. Wanneer de melk dezelfde of de volgende dag al gebruikt wordt, is dagelijks afwassen en 1x per week uitkoken voldoende. Wil je de melk langer dan 48 uur in de koelkast bewaren, kolf je voor een zieke/premature baby of bij spruw: dagelijks uitkoken/steriliseren. Als je je flesjes ook gebruikt voor kunstvoeding: dagelijks uitkoken/steriliseren."
ik ben nog al een pietlut met bv hoor. ik kook voor ieder gebruik de kolf uit al kolf ik momenteel 3 keer per dag. de flessen ook iedere gebruik uitkoken
Ik kook de boel (kolf + flesjes) 1x per 24 uur uit. Als ik het langer niet gebruik dan leg ik het uitgekookt weg en voor ik het weer ga gebruiken kook ik het uit. Bewaren van de uitgekookte spullen doe ik in de koelkast. Na het uitkoken even uit laten lekken op een schone theedoek/hydrofiel luier. En daarna in een schone theedoek/hydrofiel luier in de koelkast. Als ik gekolfd heb, dan spoel ik de kolf eerst af met koud water daarna met heet water. Doe je het eerst met heet water dan gaan de eiwitten stollen en krijg je de boel denk ik niet meer schoon.
Speentjes worden hier elke dag uitgekookt, flesjes gaan na elk gebruik de vaatwasser in en de kolf spoel ik af na elk gebruik met eerst koud en dan warm water en ook de kolf gaat elke avond/nacht de vaatwasser in.