Vorige week op het cb geweest voor de 6 maanden check. Alles gaat gelukkig goed met onze dochter. Ik had het met de arts even over het eten/drinken. We zijn nu bijna 3 weken bezig met groente en fruithapjes. De eerste 2 weken heb ik alleen maar wortel, bloemkool en broccoli gegeven (zelfgemaakt). Dat ging niet van harte, maar het begint nu beter te gaan. Sinds deze week krijgt ze in de ochtend (10.00) een fruithapje en dat gaat nu ook best goed. Al met al eet ze denk ik op dit moment zo'n 2 theelepels groente en 2 theelepels fruit. Daarnaast krijgt ze nu nog 5 flessen van 180+6. Ze krijgt nog een droomvoeding om 23.00 uur. Ik wil graag van die fles af, omdat ze steeds slechter wakker wordt ervoor en ik het idee heb dat ik haar stoor in haar diepe slaap. We hebben geprobeerd om in de laatste fles ervoor een schep rijstebloem te doen maar daar werd ze enorm onrustig van. Volgens de cb arts moet ik nu gaan toewerken naar het volgende schema: 4 flessen van 210 op een dag, aangevuld met fruit in de ochtend en groente in de avond. Maar is 210cc niet enorm veel? Het is zo'n sloot...Maar 4 x 180cc lijkt me weer zo weinig, zoveel eet ze nog niet..
Flessen van 180/6 zijn groot zat, 210/7 is gewoon te groot voor de meeste kinderen. Normaal ga je na zes maanden naar drie van 180/6 of vier van 150/5. Snap het advies van je CB niet, want met vier keer 210/7 zit je 4 scheppen boven de dagelijkse max van 24 schepjes. Kijk gewoon eens wat er gebeurt als je de flessen zo houdt en de droomvoeding overslaat.
Hangt van je kindje af, I guess. 210 ging hier met groot gemak binnen, zelfs 240. Maar ik weet dat er hier dames zijn die dat absurd vinden. Dus als je je beter voelt bij 180: gewoon doen.
Als het goed is heb je nu ook voeding nr 2 daar mogen ze maar Max 800 ml 24 scheppen van. Dus waarom ze 4x210 zeggen op cb? Je zou die fles gewoon Es' moeten proberen te laten vervallen en kijken wat je kindje in de nacht doet. Vaak gaat een 5e fles vaak weg zodra er goed groente wordt gegeten, dat gaat namelijk een fles vervangen, fruit niet dat blijft een extraatje.
Voeding nr 2 is ook een andere samenstelling, mss dat je kindje daarvan meer vol gaat zitten zodat je naar 4 flessen kunt
Gisteravond mevrouw toch nog even wakker gemaakt om 23 uur omdat ze over de dag verspreidt erg slecht had gedronken (wel wat theelepeltjes banaan en bloemkool gegeten). Wat gebeurde er: ze was klaarwakker (normaal drinkt ze deze fles slapend leeg) en wilde totaal niet drinken. Na een tijdje geprobeerd te hebben legde ik haar maar terug in bed waar ze wel gewoon braaf weer ging slapen. Helaas werd ze toen om 4.00 uur krijsend wakker..Ik kon niet goed bepalen of ze echt honger had maar toch maar een klein flesje van 90cc gegeven en toen ging ze weer slapen. Maarja, toen wilde ze vanochtend weer nauwelijks drinken. Kan het zo simpel zijn dat ze met haar niet willen drinken om 23 uur aangaf dat ze nu liever niet meer wakker gemaakt wil worden? Vanavond maar eens gaan proberen, maar ik merk gewoon dat als ze overdag slecht heeft gedronken, ik heel huiverig ben. Ik weet dat we verwend zijn met een kindje dat al zo'n tijd goed doorslaapt, maar als het even kan, wil ik het toch wel graag zo houden..
Drie flessn van 180/6 of vier van 150/5? Is dat niet heel erg weinig? Die bijvoeding gaat nou niet zo denderend. Komt ze dan niet tekort?
Met 6 maanden geef je meestal 4x180/6. Naar mate je naar de 9-10 maanden gaat gaan er flessen vanaf. het is gebruikelijk om op de eerste verjaardag van de flessen af te zijn. Soms nog niet het geval (bijv. papfles 's morgens) Na 1 jaar zal ze redelijk moeten kunnen eten en is flesvoeding geen eten meer maar gewoon melk.
Zolang het nog zulke kleine hapjes zijn kun je gewoon nog even de 5x180/6 geven. Zelf deed ik er steeds een beetje van de fles af als ze meer gingen eten van het fruit en de groente. Later zaten ze dan op 3 flessen van 210/7
Merryl, Op zich vind ik het zelf geen probleem om 5x 180/6 te geven maar ik heb dus het idee dat die late fles om 23 uur averechts begint te werken. Ze drinkt deze helemaal leeg waardoor ze overdag de flessen slecht drinkt. Bovendien gaat het wakker maken voor deze fles de laatste tijd met steeds meer huilen gepaard dus ik heb het idee dat ik haar dus stoor in een diepe slaap. En daarom zou ik van die fles af willen.
Wij hadden kortgeleden het zelfde euvel! Opeens weer veel wakker s nachts en moeilijk doen met de flessen. Wij zijn toen overgegaan van 5x 190/6 naar 2x 210/7 (eerste en laatste fles) en tussendoor 2x 190/6. Hij gaat nu om 19.30 naar bed en slaapt door tot 7 uur.
Ja, op een gegeven moment krijg je het gevoel dat het wakker maken niet meer nodig is en eigenlijk voor baby ook niet fijn.. Is altijd een interessant moment, want wat gebeurd er... Tja dat weet je niet van te voren. Ik zou zeggen, gewoon doen en even kijken wat er gebeurd! Je kan allerlei situaties bedenken maar dat merk je dan wel. Het kan dat er dan weer aktie is s'nachts, maar dat hoort er nu eenmaal bij en gaat weer over. Voltanken voor de nacht is echt niet fijn! Mocht je toch niet uitkomen qua hoeveelheden, dat het niet genoeg is, kan je idd een klein flesje tussendoor geven. 210 lijkt me ook een enorme plons idd... Hier kwamen de dames, toen de droomvoeding er af ging, nog voor een slokje ergens eind van de nacht, maar dat was eigenlijk maar kort. Het trok door naar s'ochtends vroeg. Wel schoof de laatste voeding naar iets later, zo rond 20.30.
Dan zou ik proberen om haar 4x210/7 te geven. Kijken hoe ze reageert. Dat zie je na een paar keer snel genoeg.
Nou, vandaag bij het kdv heeft ze van de twee flessen van 210/7 die ze daar heeft gekregen van allebei resp. 70 en 90 cc laten staan. Ik denk dus echt dat ik haar geen plezier doe met zulke enorme flessen. Wel had ze ruim een halve banaan gegeten en vanavond weer wat hapjes broccoli. Ik heb haar nu om 19.00 uur een fles van 180/6 met een schepje rijstebloem gegeven. Ik had het willen rekken tot 19.45 uur maar ze was al sinds 15.30 uur wakker en was zo ontzettend moe dat ik alles maar naar voren heb geschoven. Vanavond ga ik het gewoon proberen: haar niet wakker maken en kijken wat ze doet. Spannend..
Nou, het was geen succes Ze werd om 3.30 uur gillend wakker. Ik heb haar een klein flesje gegeven van 90cc waarna ze weer ging slapen. Helaas werd ze toen 3 kwartier later weer wakker en ze viel nauwelijks te troosten. Weer een flesje was natuurlijk geen optie dus ik heb geprobeerd met een speentje en wiegen haar weer in slaap te krijgen. Dit lukte, voor een kwartier. Weer huilen...Toen in de wanhoop haar maar bij ons in bed genomen. Daar heeft ze misschien bij elkaar nog 1 uurtje geslapen. We zijn allemaal gebroken vandaag. Dit heeft ze echt nog nooit gedaan. Natuurlijk komt ze incidenteel voor een nachtvoeding en dan slaapt ze na een flesje weer rustig aan een stuk door tot de morgen. Kan dit ook aan de rijstebloem liggen? In de laatste fles had ik 1 schepje toegevoegd. Ik zit me nu echt af te vragen wat wijsheid is: vanavond toch weer proberen de voeding van 23 uur over te slaan, in de hoop dat ze nu wellicht een uurtje later komt dan vannacht, dus dat het opschuift? Ze heeft alleen vandaag weer heel slecht gedronken, laat van elke fles minstens 70cc staan..Ze heeft wel wat hapjes peer gegeten en straks geef ik haar wat broccoli. Maar 4 x 210cc gaat er gewoon echt niet in. Wie heeft er advies voor me?
En, hoe ging het vannacht? Het komt goed hoor uiteindelijk, is gewoon zo'n periode die er een beetje tussen in hangt... Tja, wat moet je doen...ik heb het hier toch altijd z'n beloop laten nemen. En dat ging prima. Dat de dames weer voor een nachtvoeding kwamen, dat was maar voor een korte periode. Het schoof vrij snel weer door naar de ochtend. Zoon dronk tot 8 maanden nog een nachtslokje..Dat was weer een ander verhaal. Garanties zijn er nooit!
Het ging niet..We zijn weer overgegaan op een droomvoeding om 23 uur. Maar ik ben nu aan het twijfelen of het wel aan die gemiste voeding heeft gelegen, ze is nu opeens de hele nacht aan het spoken, ook als ze de droomvoeding wel krijgt. Sprongetjes-gedrag misschien?