mijn zoontje is nu bijna 5 weken en weegt 4,7 kg. Nu zit ik echt te tobben over de hoeveelheid flesvoeding. Voor mijn gevoel is het een hongerlap, dit was al in de kraamweek zo. Nu zit er bijna nooit meer dan 3 uur tussen de voedingen (alleen s nachts laat hij er soms 5 of 6 uur tussen) want meneer geeft aan honger te hebben (maakt dan typische “varkentjes” geluidjes, sabbelt veel op zijn handjes, smakken etc) hij krijgt 120cc per keer, en vaak dus 7 flessen in 24uur! Wat ik al een behoorlijk veel vind voor die leeftijd en volgens het cb krijgt hij dus te veel (vorige week was hij in 1 week tijd 350gr aangekomen, was teveel volgens cb) het advies was indikken (wat ik nog steeds een beetje raar vind) Nu had hij de afgelopen dagen, voordat we gingen indikken, verborgen reflux achtige klachten (wegslikken, daarna huilen, hoesten. Hees klinken etc) dus dachten we dat hij teveel voeding kreeg. Daarom zijn we terug gegaan naar 7 a 8 keer 90. Alleen heeft meneer daarna nog reuze honger en is niet tevreden. Voor het indikken hebben we nu een andere fles speen. Eerst had hij de s difrax op een dr Browns fles (lang verhaal waarom) maar daar kreeg hij niks uit. Dus de m speen gehaald. Dit gaat nu veel te snel! Moet echt 3 pauzes nemen anders heeft hij de fles binnen 8 minuten op. Maar met de s speen deed hij er 40min over..... denk dat hij mede ontevreden is omdat de fles nu sneller gaat.... Wat is wijsheid?? Mijn God, dan is het je tweede kindje en werk je al 15 jaar in de kinderopvang maar snap je er niks van!
8 minuten is inderdaad te snel, maar rekken door pauzes te nemen helpt eigenlijk niet om aan de zorgbehoefte te voldoen. Dus dat is nog steeds geen oplossing. Kan je niet de Dr Brown speen gebruiken? @Averlhach heeft een handig schema van welke spenen groter of kleiner dan anderen zijn, misschien kan je daarmee de juiste maat vinden.
Ik zou proberen te zorgen dat je minstens 15 minuten, maar liever 20 minuten over de fles doet. En dan over de flesjes van 90. Dat je dan vaak een fles geeft is helemaal niet erg, juist alleen maar goed voor die kleintjes. Verder heb ik geen ervaring met flesvoeding.
Wauw 2x getagd in 5 minuten De advies drinktijd is 15 minuten en dan tel je deze zonder (!) pauzes. Idealer is 20 minuten. Kwa spenen is het zo; Lvl 1 dr brown Speen s difrax Lvl 2 dr brown Speen m difrax Lvl 3 dr brown Speen l difrax. Jou wil ik dus adviseren om de lvl 2 speen van dr brown te proberen. Anders zou de dental speen van difrax ook kunnen werken, maar daar is de snelheid lastig van te zeggen. Daarnaast je kindje zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk, zonder lucht in de speen. Dan heb je geen hulp van de zwaartekracht. En het is idd niet erg om elke 3 uur een voeding te geven. En elk kindje is ander, op een kdv komen ze binnen met een gebruiksaanwijzing gevonden door de ouders. Jij moet die zelf zoeken.
Dank je wel voor de tip! Ik had vanmiddag al voor de zekerheid een LV 2 speen gehaald van de dr Browns en dat gaan we bij de volgende fles proberen. Bij mijn oudste ook hetzelfde probleem gehad.... had zoveel spenen en flessen geprobeerd dat ik een keukenkast vol had staan
Herkenbaar, ze moeten in de baby boxen eigenlijk gewoon een mix van alle spenen doen dat scheelt menig tripje naar de winkel. 150ml per kilo gewicht delen door t aantal voedingen. Indikken met jhbpm zou ik niet aan beginnen, niet om die reden in elk geval. Hier begint t maagzuur op te duiken en moet dat gewoon tijdig geblust worden. Haar flesjes destijds hebben we daar ook op afgestemd zodat we niet te hoog kwamen en wel elke keer op tijd konden zijn voor dat maagzuur. Dus mijn raad: kijk wanneer die klachten beginnen na je laatste voeding en zorg dat je qua aantal flesjes zodanig zit dat je die af kan vangen. Volgorde was hier, mekkeren, hikken, terugslikken. Nou mekkerde ze wel vaker dus als t niet 'de tijd' was (met reguliere omstandigheden een marge van ong. kwartier voor of na, bij tandjes etc half uurtje voor of na) gaven we dr dr speen. We merkten dat we er redelijkerwijs de klok op gelijk konden zetten. Maar hier dronk ze op een gegeven moment ook 210-220 ml per kilo (vanwege dr reflux bleek achteraf) en moesten we keihard terug naar 150 per kilo, ze was toen 6 weken oud, dat was even vervelend (twee voedingen) maar toen was t ook klaar. Ze schakelen vrij vlot om van sloten per keer naar verdeeld beetjes. Wij zijn dat toen ook gelijk op frisolac dat gaan doen omdat ze mega krampen had en we vermoedden dat t door de hoeveelheid lactose was (bleek inderdaad ook t geval).
Bedankt voor je tip en ervaring. Helaas kan ik er geen touw aan vast knopen wanneer de klachten komen. Is er verschillend namelijk. Soms een uur na de voeding, soms 2,5 maar ook vaker niet. We gaan nu eerst naar kleinere flessen beter verdeeld. Denk dat dat veel baat heeft al
Volgens onze logopedist en dietiste zijn vaker kleinere beetjes beter. M is 5,5m en krijgt nog steeds 6 voedingen. Wij gebruiken de dr brown fles en volgens de logopedist is dat een van de betere! Wel lastig idd met indikken maar van alle flessen die wij geprobeerd hebben was dit idd de beste optie. De andere gingen te snel en dan verslikte hij zich of stopte met drinken.
Kleine update: hij heeft zojuist 20 min over de fles gedaan (90cc dus) en lijkt tot nu toe tevreden ermee.... Fingers crossed!
Zeker de eerste dag of paar dagen kan even wennen zijn en extra onrust geven. Bij een wijziging moet een kindje wennen en sommige dingen kosten bij het ene kindje meer tijd dan bij het andere kindje. Doorgaans hoor je bii veel wijzigingen 2 weken per wijziging de tijd te nemen. Pas na die 2 weken zie je echt het resultaat. Nu is dit iets waar je geen 2 weken de tijd nodig hebt, maar sommige kindjes moeten wel echt wennen. Veranderingen geven soms onrust, ookal zijn deze veranderingen beter voor het kindje. Het is even aankijken hoeveel onrust het geeft en of het acceptabel blijft. Geef niet te snel op, soms zijn er sprongetjes oid wat ook onrust geeft zonder dat je daar echt invloed op hebt.
We zijn per direct gestopt met het indikken. Hij reageerde daar zo sterk op namelijk. We blijven wel de kleinere flessen geven. Ik gebruik nu de prematuren speen van de dr Browns en hierdoor doet hij 20 tot 25 min over de fles en is zeer tevreden. De reflux klachten lijken nu ook een stuk minder