Mijn dochtertje krijgt nu sinds 3 weekjes fruit. Maar ze wil er maar heel weinig van, een paar hapjes. Ze lijkt het niet echt vies te vinden, maar ze wordt er ook niet heel enthousiast van. Hoe lang moeten ze meestal wennen voordat ze meer gaan eten? En wanneer kan ik er groente bij gaan geven? En hoe lang duurde het bij jullie kindjes voordat ze het happen echt door hadden? Thirza hapt pas als ik de lepel tegen haar lip aan doe, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ze niet zo enthousiast is op het eten. Ik moet dinsdag weer naar het CB en donderdag naar het ziekenhuis, dus daar kan ik ook advies vragen. Maar ik wil jullie ervaringen ook wel lezen.
Je kindje is nog maar net bezig met eten, en nog jong, dus ze hoeft nog helemaal niet veel te eten. Groeien doet ze nu nog op borst of flesvoeding en niet op die paar hapjes vast voedsel. Hier ging ze na bijna een maand ( Dus vlak voor ze 7 maanden werd ) pas echt lekker eten en soms heeft ze nog een dag dat ze er meer mee speelt als eet. Slikken vond ze hier aan 't begin ook moeilijk, dan hoorde je ze echt "klok" en keek ze heel verbaasd. Ik ben zelf begonnen met groenten, en na een weekje ofzo fruit gaan geven. Wederom maar een paar hapjes meestal. Als ze iets echt lekker vind wat ik ze te eten geef staat het mondje echt steeds open, is het minder lekker, dan is de lepel of de slab errug interessant!
Dat komt nog wel hoor, je doet het prima! Vaak is het idd met een maand of 7/8 dat ze echt wat meer een hoeveelheid gaan eten, maar je hebt ze erbij... Mijn dochter heeft nooit veel gegeten en is altijd na een klein beetje klaar. Zo is elk kindje verschillend. Het happen kun je zelf ook een beetje oefenen, door de lepel iets voor haar mondje te houden. En.. niet afvegen in haar mondje, maar zelf proberen te laten happen. Succes en veel plezier!
Veel kindjes zijn pas met 6 maanden toe aan vaste voeding, het is dus helemaal niet raar dat Thirza (prachtige naam trouwens!) nog niet helemaal 'pro' is... Je kunt twee dingen doen: 1) een weekje stoppen (dat maakt niets uit. Ze heeft de voedingstoffen nog niet nodig) en dan weer verder gaan. 2) gewoon door gaan. Het kan zijn dat ze het morgen snapt, het kan ookn og een paar weken duren. Gewoon rustig blijven door gaan. Je kunt groenten en fruit afwisselen (ik zou niet meer gaan geven) maar hou het bij max 4 soorten ofzo. Het kan wel tot 10-15 keer duren voordat een kindje een smaak waardeert. Vanaf 6 maanden kun je haar ook proberen stukjes te geven... gewoon in de hand.. misschien dat ze dat ook heel interessant vindt.
ik begon met 6 maanden fruit te geven en hij begon gelijk goed te happen. hij wist alleen niet dat hij het moest doorslikken, dus liep alles er weer terug uit. wat hebben we daarom gelachen zeg hahaha. na een week begreep hij wel dat het eten ook doorgeslikt kon worden en het opbouwen hebben we van hem laten afhangen. als hij niet genoeg leek te krijgen dan gingen wij wat meer geven