Kokhalzen bij vast voedsel

Discussion in 'Voeding' started by Fluss1984, Dec 22, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

Jun 2, 2015
    3,393
    1,595
    113
    Noord-Brabant
    Mijn dochtertje is nu iets meer dan 6 maanden. We zijn bij 4 maanden begonnen met hapjes groenten en fruit, wat best goed gaat alleen nog niet in grote hoeveelheden (1-2 eetlepels per keer). Ik gaf haar ook al vaak iets "eetbaars" in de hand om op te sabbelen, zoals een partje appel/wortel of een boontje, en daar sabbelt ze dan eindeloos aan. Nu ben ik vorige week ook begonnen met broodkorstje, soepstengel, rijstwafel en ze gaat eraan sabbelen maar als er dan een (zacht geworden) stukje loskomt gaat ze kokhalzen. Dit doet ze ook als er iets dikkere voeding of een zacht stukje boterham op haar tong ligt. Ik heb al geprobeerd om het eten meer in haar wangzak te duwen, maar terwijl ze erop sabbelt/kauwt komt het toch weer op haar tong en gaat ze weer kokhalzen.
    Herkent iemand dit? Kan ik er iets aan doen?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,941
    113
    Female
    Wat je kindje doet is volkomen normaal. Het zou eerder een ding zijn als ze het niet zou doen!
    De kokhalsreflex zorgt er voor dat vaste voeding niet zomaar in de keel kan komen.

Gewoon blijven oefenen, dan zal je merken dat het steeds beter gaat. Zeker niet in de wangzak stoppen. Dat is niet nodig. Leren eten heeft wat tijd nodig👍

3. tuc

tuc Niet meer actief

Kokhalsreflex is idd normaal en ook goed om te laten ontwikkelen. Niks in de wangzak duwen, ergens in dopen of andere rare dingen die ik wel eens op dit forum lees.
    Laat je kindje lekker zelf ontdekken. En pak grote stukken die ze goed in het handje kan houden.

Ik adviseer je trouwens om helemaal te stoppen met fijngemaakt eten omdat dat heel verwarrend kan zijn, alleen maar stukken aanbieden. En nee dan eet ze in het begin weinig tot niks, maar dat maakt op deze leeftijd nog niet uit omdat melk de hoofdvoeding is.

4. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

Jun 2, 2015
    3,393
    1,595
    113
    Noord-Brabant
    Dat van die wangzak hadden ze op het cb geadviseerd, maar het helpt toch niet echt dus lijkt me niet heel nuttig.
    Wat voor "grotere" dingen kan ik haar dan nu veilig geven? Want stukken appel en zo kan ze natuurlijk nog niet eten, en ben bang dat ze zich in grotere brokken gaat verslikken...

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Gekookte groenten zoals sperziebonen, wortels, broccoli en bloemkool
    Makkelijk met een knuistje vast te houden. :)

6. Roty

Roty Actief lid

Apr 22, 2015
    449
    74
    28
    Bloemkoolroosje,broccoli, gestoomde courgette in repen. Droog broodkorstje, en als dit goed gaat steeds meer zachter brood eraan katen.

Het kokhalsreflex heeft ieder kind. Dit is nu nog voor in de mond aanwezig, langzaam gaat dit naar achteren,

Vertrouw op je kind, een kind stikt niet zomaar, maar werkt grote stukken altijd weer uit de keel. Verdiep je wel in wat je moet doen als het wel echt gebeurd.
    Ga niet met je vinger een stuk uit de keel halen, daar kan een kind van schrikken,

7. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Kokhalsreflex is normaal bij kindjes.
    Alleen je moet wel weer opletten dat het niet steeds is. Een paar keer tijdens het eten is normaal maar niet bij elke hap.
    Dit vertelde de pre-logopediste vndaag tegen me.

8. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

Jun 2, 2015
    3,393
    1,595
    113
    Noord-Brabant
    Het is dus wel echt bij elke hap, en dan ook vaak nog enkele kokhalsreflexen na elkaar. Als het af en toe zou zijn zou ik er noet zo mee zitten, maar ben een beetje bang dat ze op deze manier helemaal een afkeer krijgt voor vast voedsel...

9. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Wat je nu zo verteld zei mijn pre logopedist dus ook.
    Als het echt bij elke hap is zou het kunnen zijn dat de hersenen een seintje gaan geven van : dit gaan we elke keer doen. En zo kan het kokhalsreflex ook niet verder naar achteren gaan.

Mijn dochter is nu 7 maanden en kan alleen nog maar vleoibaar voedsel eten. Dus echt de potjes van 4 maanden.
    Misschien is je dochter nog niet toe aan stukjes. Je zou het even aan kunnen kijken en anders misschien advies aan cb vragen. Die hebben mij dus uiteindelijk doorgestuurd naar de pre logopedie.

10. Little man

Little man Bekend lid

Jun 29, 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kijk wel uit dat het voor je kindje leuk blijft. ik ben bij mijn zoontje begonnen met grotere stukken en hij stak ze zo in zijn mond en kreeg ze dan niet meer uitgespuugd. na drie keer bijna stikken en mijn ingrijpen weigerde hij alles wat grover was dan een 6 maanden potje. na een paar maanden intensief oefenen en aanbieden is het wel weer goed gekomen gelukkig maar leuk is anders.

11. Zilver25

Zilver25 Actief lid

Dec 18, 2011
    145
    0
    16
    Mijn zoontje was met 6 maanden ook steeds aan het kokhalzen. Ik heb het gewoon even laten rusten en een paar weken later weer geprobeerd. Toen ging het nog niet, maar een paar weken later al iets beter.

Share This Page