Onze baby gaat volledige flesvoeding krijgen. Niet omdat ik geen borstvoeding wil geven, maar omdat het niet kan. Toen ik 20 was heb ik een borstverkleining gehad, met verplaatsing van de tepel. De kans is hiermee heel klein dat borstvoeding nog zal gaan lukken. Toen ik de operatie liet doen, dacht ik niet eens zo over deze consequentie na. Ik was 20 en nog helemaal niet met kinderen bezig. Ook had ik die verkleining echt "nodig", het was uit proportie en ik kreeg behoorlijk last van m'n rug. Nu ik zwanger ben, zegt m'n verstand dat flesvoeding ook prima is, dat het gewoon niet anders kan. Maar soms miert er vanbinnen een stemmetje waardoor ik me een beetje egoistisch en schuldig voel. Op de 9 Maanden Beurs vroeg ik aan zo'n Difrax-dame hoeveel flesjes ik nodig had voor de baby. Ze vroeg of ik volledige flesvoeding ging geven. Als ik dan "ja" zeg, kijken anderen me voor mijn gevoel ook een beetje beschuldigend aan... (of dat zit tussen mijn oren natuurlijk). Nou ja, dit moest ik even kwijt! Liefs Monique
Nou ik zou me maar nergens druk om maken hoor. Ik heb vroeger ook alleen maar flesvoeding gehad, en met mij is alles prima. Ik heb een super goeie band met mijn moeder en ik ben nooit maar dan ook nooit ziek, ook vroeger nooit geweest trouwens. Een vriendin van mij geeft ook volledig flesvoeding, omdat borstvoeding niet lukte en met haar baby is ook alles helemaal goed.
Ikzelf ben ook met flesvoeding groot geworden, omdat mijn moeder veel last van haar maag had en bang was dat ik daar ook last van zou krijgen, als ik wel borstvoeding zou hebben gehad. Dit heeft ze toen in overleg met de artsen gedaan. Dus het is helemaal niet erg om flesvoeding te geven. Je kan het ook zo bekijken, als je dan visite hebt, kun je de kleine ook door hen het flesje laten geven! En reken maar dat ze dat leuk vinden om te doen!
Hoi Miffy77, inderdaad maak je niet druk. ik ben zelf ook een flessenkind en prima groot geworden. mijn 2 kinderen heb ik in het begin wel borstvoeding gegeven, maar de eerste viel telkens lekker in slaap na 1 minuut drinken, dus dat schoot voor geen meter op en hij had berehonger! na 2 weken aanmodderen en kolven ben ik op volledige flesvoeding overgestapt. Bij nummer 2, die me beet en ook nooit genoeg leek te hebben heb ik het nog geen week volgehouden en toen ben ik ook met hem op de fles overgestapt. Ik kreeg ook best wat negatieve reacties, maar alleen van moeders bij wie de borstvoeding perfect was verlopen en moeders die melk te over hadden. Maar als het gewoon niet lukt, om wat voor reden dan ook, dan is de flesvoeding van tegenwoordig echt een perfect alternatief en daar hoef je je helemaal niet schuldig over te voelen. Mijn 2 jongens hebben dus ook altijd de fles gehad en zijn zo gezond als een vis en nooit ziek! en....met de fles kun jij 's nachts ook een keertje lekker blijven liggen als paps de fles gaat geven groetjes esther
je hoeft je niet schuldig te voelen. wel wil ik je mee geven dat het niet uigesloten is bv te geven mijn vriendin geeft volledig bv na een verkleining ook met verplaatsing tepel.
je moet een beetje "schijt" leren hebben aan wat andere mensen denken, je hebt het beste voor met je kindje en iets wat niet kan, gaat gewoon niet maar ook al kon je het wel en wilde je het niet, dan was het OOK goed. Jij bent de MAMA dus jij bepaald en elke partij moet zich happy voelen, ik snap wel dat als je graag wilde geven dat het extra steekt dat het niet kan maar genoeg gezonde kindjes met flesvoeding, misschien kan je als compromis bv hypoallergene voeding geven (misschien voelt dat voor jezelf dat een beetje beter?) Maareh niet schuldig voelen meissie je gaat met heel je hart van jullie kindje houden en geen voeding die daar wat aan veranderd en laat andere mensen met hun meningen, adviezen over het geven van "slechte" flesvoeding maar lekker omhoog vallen.. ze kunnen je zo lekker slechte mama laten voelen maar dat ben je echt niet hoor..
he meid niet druk over maken. er zijn ook genoeg dames die wel borstvoeding kunnen geven maar niet willen geven. en of het nou lukt met mij of niet ik wil zowiezo geen borstvoeding geven. fles voeding is ook goed zeggen ze. tenminste zo denk ik nu misschien als dat kindje er straks is dat ik het wel wil maar nu denk ik van niet! liefs
Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor. Ik heb heel bewust gekozen voor flesvoeding - en heb bv niet eens geprobeerd. Ik heb me er geen moment schuldig over gevoeld. Pim
Nee joh helemaal niet nodig en je hoeft je ook niet te verklaren hoor, gaat niemand verder wat aan. Ik ben zowiezo van mening dat iedereen dat lekker zelf moet weten borstvoeding of flesvoeding whatever het kind wordt heus wel groot!
Hoi, ik herken je gevoelens wel een beetje. Je wordt zo gehersenspoeld met het idee: "borstvoeding is het allerbeste", dat je bijna niks anders meer durft. Bij mij lukte het ook niet (baby ziek en geen productie). Later had ze veel eczeem. Zei de huisarts: "had je maar bostvoeding moeten geven...." (nooit meer bij die huisarts geweest, dat snap je wel) Maar goed, waar wilde ik naar toe. Ik herken je schuldgevoelens, maar denk ook dat het nergens voor nodig is. Flesvoeding is ook erg gezond. En jij had die borstverkleining ook nodig. Wat niet is, is niet. En trouwens, de fles heeft ook wel veel voordelen, heb ik ontdekt... Bij een volgende ga ik maximaal een maand borstvoeden, heb ik al besloten. X
Ik ga ook geen borstvoeding geven.. Kan het wel, maar wil het niet.. Ikzelf vind het een onprettig idee dat de beeb straks en paar keer per dag aan me tepels moet gaan "lurken", lijkt me gewoon 10x niks.. Plus er bestaan tegenwoordig ook goede flesvoedingen, dus hier gaat de beeb ook gewoon aan de fles vanaf dag 1.. En van commentaar of scheve gezichten trek ik me niks van aan! Er zijn der hier ook al genoeg geweest die zeggen: het is beter, goedkoper enzv.
de maatschappij probeerd je inderdaad een schuldgevoel op te "leggen" het is makkelijk gezegd dat je je daar niks van aan moet proberen te trekken. maar het komt er in feite wel op neer. ben jij iets minder omdat je flesvoeding geeft, nee! je hebt toendertijd niet nagedacht over de gevolgen van de operatie, je was nog jong en zat in een andere tijd en belevingswereld. als iemand schuld zou hebben dan zou het degene moeten zijn die je voorgelicht heeft over de operatie. en dan nog, zelfs al zou er geen medische reden voor zijn als jij de keuze maakt voor flesvoeding dan heeft iemand anders dat gewoon te accepteren. laat je niet van de wijs brengen meid. je zult dit vast nog vaker meemaken helaas. je bent er nu ook supergevoelig voor en dat is logisch. ik denk dat je jezelf ook al een beetje schuldig voelt vanwege die operatie. maarja het is nu eenmaal niet anders meid. niks aan te doen. ook met de fles kun je je kindje heel veel liefde meegeven moet je maar denken.
Joh, jouw lijf, jouw kind, jouw keuze! EN in jouw geval waarschijnlijk niet eens echt keuze, maar noodzaak. Tja, ik ken genoeg kindjes in mijn omgeving die nog niet eens 1 dag borstvoeding hebben gehad, en die zijn ook prima groot geworden, hoor! En zoals gezegd: voor de visite alleen maar leuker Zelf wil ik het wel gaan proberen, maar niet omdat ik me verplicht voel, hoor! Doe het puur voor mezelf En lukt het niet; jammer dan! Dan is papa blij, omdat ie dan ook de voedingen kan doen Maak je niet zo druk, meid! Het komt echt wel goed! En misschien scheelt het je wel een hoop stress, want de verhalen die ik heb gehoord over vrouwen waarbij de bv niet vlekkeloos verliep, en de drama's die daar dan weer bij komen: word je ook niet vrolijk van........
Mijn zus heeft ook een borstverkleining gehad en van haar verhalen weet ik hoe moeilijk het voor je kan zijn als je borsten (te) groot zijn. Voel je niet schuldig over je verkleining en de consequenties die het heeft. Ik weet niet of je het fijn gevonden had je oude cupmaat te hebben die misschien nog wel groter zou zijn geworden door de toestromende melk. Jij hebt toen gedaan wat het beste was voor jou, in die situatie, op dat moment. Die keuze heb je weloverwogen gemaakt. Wat je je nu realiseerd m.b.t borstvoeding, wist je toen niet en kon je ook niet weten. Als straks je kleintje er is doe je wat het beste is voor hem/haar, in die situatie, op dat moment. Als dat flesvoeding is, dan is dat zo. Zegt een borstvoedende mama. (en het moet maar eens uit zijn met alleen maar rooskleurige verhalen over borstvoeding. Ik vind het lood en loodzwaar om te doen.)
nou, ik heb zelf ook nooit borstvoeding gehad en mijn vriend wel. we hebben voor de gein eens allebei een iq test gedaan en toen bleek dat we even slim zijn! ik ben trouwens ook nooit ziek, heb geen aandoening en ben nergens allergisch voor...
absoluut niet schuldig voelen meid! mijn eerste heeft ook volledige flesvoeding gehad en is zo gezond als een vis. Achteraf bleek hij koemelkallerige te hebben en kreeg special melk. Nu weer zwager wil ik t wel proberen maar ik ga niet moeilijk doen, ga ook niet kolven lukt dan lukt t en anders niet. Maar hoop t wel een klein beetje en misschien wel combineren voor als we weggaan ofzo.
Ik ga ook fles voeding geven... Werd me eigenlijk gelijk gezegd toen ik zwanger was... Ik slik medicijnen en dat zou dus niet goed zijn voor de baby dus ik heb er niet echt bij stil gestaan want het moet en kan dus niet anders... Ik snap wel wat je bedoeld want je wordt dood gegooid met folders en mensen die verhalen vertellen over hoe goed borstvoeding wel niet is... Ik had me opgegeven voor de kraamzorg en die vrouw vroeg of ik borst of fles voeding wilde geven dus ik uitleggen en ze had het genoteerd zei ze... Krijg ik een week later een brief van hun binnen met een aantal folders en 9 van de 10 kon ik weg gooien want het ging allemaal over borstvoeding en cursus borstvoeding... Maar schuldig voel ik me niet hoor het kan niet anders en vindt het ook wel leuk als papa de fles kan geven...
Jullie zijn echt lief, ben echt weer opgefleurd van jullie reacties ! Verstandelijk weet ik dus zeker wel dat ons kleintje helemaal niks tekort gaat komen. Het begon gewoon even te knagen door de "maatschappelijke druk" die op BV gelegd wordt denk ik. Omdat mijn vriend en ik allebei een allergische aanleg hebben, gaat de baby zeker hypoallergene FV krijgen. En de aanstaande papa vindt het helemaal geweldig om die fles te gaan geven, dus die mag 's nachts ook zijn bedje uit, haha! (al had 'ie dat met afgekolfde melk ook mogen doen hoor!). Ik weet dat er ook vrouwen zijn die wel BV hebben kunnen geven na een borstverkleining met tepelverplaatsing, maar dat zijn er niet veel geloof ik. Ik wil na de geboorte in ieder geval wel proberen aan te leggen, elk slokje is meegenomen denk ik dan. Maar als ik me er nu teveel op zou verheugen dat het gaat lukken, is de teleurstelling straks des te groter. Liefs!