borstvoeding...

Discussie in 'Voeding' gestart door laniche, 5 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laniche

    laniche Lid

    23 okt 2006
    35
    0
    0
    Ik hoor veel dat mensen commentaar krijgen als ze fv geven.Ik vind dat je dat helemaal zelf moet weten,als moeder weet je zelf wat het beste voor je kindje is! Maar het is niet zo dat als je bv geeft je dit gezeur niet hebt.Gisteren bij het cb geweest en toen vroeg mevr. hoeveel voedingen krijgt je zoontje nu?toen zei ik: "tussen de 6 en 8 per dag", waarop ze antwoordde:"is dat niet een beetje veel?" toen ik haar vertelde"hoezo teveel?" vroeg ze aan mij:"of geef je bv?" echt met zo iets van jij bent gek.. laatst vroeg buurvrouw nr1 aan mij geef je de fles? toen ik nee zei had ze echt zo iets van nu nog de borst? (mijn zoontje was toen 1,5 maand)vorige week stond ik met een andere buur te praten en vroeg ze ook bv of fv. begon ze een hele preek over dat fv veel beter is en dat ze dan sneller doorslapen en het beter voor j elichaam is omdat bv zoveel energie vreet. om over mijn andere buurvrouw maar niet te praten want die is helemaal anti bv. ik word er af en toe moe van om me steeds te moeten verdedigen (eigenlijk heb ik zoiets van:zak in de stront) Ik moest dit even kwijt! als iedereen nou gewoon iedereen in zijn waarde laat en niet zo loopt te zeiken! BV of FV wat maakt het uit? als kindjes maar eten krijgen! toch? . (zo dat lucht ff op)
     
  2. jessicad

    jessicad Actief lid

    2 nov 2006
    344
    0
    0
    Nou en dat wordt helaas waarschijnlijk alleen nog maar erger naarmate je langer voedt. Ik geef nu ruim 9 maanden borstvoeding en krijg soms complimenten, maar ook regelmatig de vraag hoe lang ik nog borstvoeding wil geven, want 9 maanden is toch al wel lang. Dat het na een jaar echt not done is, dan is het nou ja ze noemen het nog net geen incest. Dat het mij te veel kost. Dat de fles veel makkelijker is. Dat het er niet uitziet zo`n groot kind aan de borst (en dan heb ik nog een opdondertje).
    En aan de andere kant heb je dan de mensen waarvan je hoort hoe geweldig bv wel niet is. dat het zo goed is voor je kindje. Wat je je kindje wel niet ontzegt als je wilt stoppen of minderen. Dan voel ik me al haast schuldig dat ze nu 2 x water of sap krijgt op een dag.
    En zo lijkt het net of je je altijd moet verantwoorden, zo vermoeiend. En idd of je nou bv geeft of kv, je hebt altijd mensen die commentaar hebben.
    Het is idd niet zo dat je als je bv geeft geen commentaar op je keuze krijgt en je de keuze voor bv niet hoeft verdedigen. En inprincipe moet je het natuurlijk ook niet verdedigen, het is zo je hebt een keus gemaakt voor bv (of kv) en klaar. Daar heeft verder niemand wat mee te maken. Iedereen maakt keuzes die naar hun idee op dat moment het beste zijn. (misschien kijk ik later wel anders op bepaalde keuzes terug, maar ik probeer het met de kennis en ideeen die ik nu heb voor ons zo goed mogelijk te doen en dat zullen alle moeders proberen).
     
  3. Sanny

    Sanny Niet meer actief

    Je kan t nooit goed doen he. In mijn omgeving is iedereen pro BV(ik geef FV) maar in jouw omgeving blijkbaar niet. Mensen willen nogal graag hun meningen opdringen. En idd t gaat erom dat je kind te eten krijgt en op welke manier dat is de beslissing van de moeder.
    Ik verdedig mijn keuze ook niet meer, ik zeg gewoon omdat ik t wil. Mijn kind, mijn beslissing. Merk dat dat helpt en dat mensen dan niet meer doorgaan met zeuren. Probeer dat eens, gewoon een kort antwoord en laten merken dat je geen zin hebt in discussies. Kan t niet uitstaan dat "vreemde" mensen maar vinden dat ze zich met de opvoeding van jouw kind mogen bemoeien.
    T belangrijkste is dat je doet waar jij je t beste bij voelt en dat je 100% achter je keuze staat en of dat nou BV of FV is, dat zou niks uit moeten maken.
     
  4. liedjesmama

    5 sep 2007
    16
    0
    0
    Zuid-Holland
    Helemaal mee eens! ik geef zelf nu 10 maanden borstvoeding en heb tot en met 9 maanden op mijn werk gekolfd (werk 4 dgn / week). In het begin zijn veel mensen wel enthousiast als ze horen dat je borstvoeding geeft, maar dit neemt inderdaad per maand af en na 6 maanden 'hoort' het kennelijk eigenlijk niet meer. Nou heb ik maling aan iedereen die er wat van vind hoor, maar dat zou ik ook hebben als ik de fles zou geven en iedereen pro BV is. Echt, het commentaar wat mensen je allemaal geven! moet je eens voorstellen dat mensen dat in andere situaties ook zouden doen. Zo van, nou zeg, ik merk dat er wat spanningen zijn tussen jou en je partner, zou je niet eens naar een therapeut gaan? (en dat dan voor de toonbank bij de slager ofzo). en je buurvrouw mag wel tegen je zeggen dat ze borstvoeding geen gezicht vind, maar het is not done om te zeggen dat ze haar huis echt in walgelijke kleuren aan het verven is.
    Niet dat ik vind dat je dat dus wel zou moeten zeggen, maar enige terughoudendheid voor men commentaar geeft zou niet verkeerd zijn. En tja, de hormoontjes doen er meestal ook geen goed aan.....
    En weet je, het is toch gewoon geweldig eigenlijk dat we hier dit luxeprobleem hebben dat mensen op elkaar zitten te vitten of je al dan niet BV of FV zou moeten geven. Het betekent dat moeders gezond genoeg zijn om BV te kunnen geven als ze dit willen, maar dat we ook beschikken over een heel goed alternatief, waar de halve wereldbevolking helaas helemaal niet bij kan. Want er zijn nog landen zat waar 1 op de 5 kinderen de leeftijd van 5 nooit zal halen.
    Dus waar praten we eigenlijk over?
     
  5. Firella

    Firella Actief lid

    14 aug 2006
    201
    0
    0
    Hoorn
    hehe, eindelijk een topic waar het op lijkt dat BV en Fv mama s toch in vrede met elkaar kunnen leven...
    Sluit me helemaal bij jullie aan meiden!

    Groetjes Firella
     
  6. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lastig he, je doet het nooit goed!
     
  7. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Slaapt hij nog niet door?
    Eet hij dat en dat al?
    Eet hij dat en dat nog niet?
    Oh hij kruipt nog niet?
    Oh hij zit nog niet?
    Hmmm, jij werkt dus dan moet hij naar de oppas...
    Nog steeds borstvoeding?
    Hoe lang ga je daar mee door?
    Je kunt 's avond ook een papje geven dan slaapt hij door.
    Rapley, ik zou dat niet doen hoor met die stukken.
    Misschien moet je zijn brood in de melk dopen.
    Ja maar een klein stukje van ... mag hij toch wel?
    8 voedingen op een dag?
    Je kan hem best even laten huilen hoor, dat is goed voor zijn longetjes.
    Je moet hem gewoon even laten huilen hoor anders verwen je hem.

    Wie vult aan :D

    Ik denk dat je het bij een ander toch nooit goed doet, hebben hun ff pech dat het jouw kindje is 8)
    Het valt me op dat het vaak van die goedbedoelde adviezen zijn, maar die kunnen zoooooooooo vervelend zijn :rolleyes:
     
  8. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Meid iedereen schijnt je "goed bedoelde adviezen" te moeten geven als nieuw bakken moeder.
    Meen je dat je al het commentaar van iedereen hebt gehad, krijg je het hier af en toe ook nog op het forum voor je kiezen.
    En inderdaad in dat opzicht maakt het niet uit welke voeding je kiest FV of BV. Er is altijd wel iemand die je de les probeert te lezen.

    Ik ben trouwens niet voor of tegen BV als FV mama, ik vind dat je een keuze moet maken die bij je past en waarbij je je prettig voelt, want dan straal je dat ook uit naar je kindje.
    Als je iets "gedwongen of gepusht" gaat doen dan word het toch niets.
     
  9. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    haha, mijn schoonzus deed ook mee met de 'adviezen' toen laatst de familie hier was. maar even later zei ze: ojee, ik heb er zelf zo'n hekel aan als mensen dat doen en nu doe ik het zelf ook! :)

    Trouwens, de gedachte alleen al dat je bijvoorbeeld voor of tegen BV of KV zou kunnen zijn! Dat kun je helemaal niet zo algemeen stellen. Je kunt alleen voor of tegen zijn wat je eigen kind betreft.

    Ik krijg vaak geschrokken reacties als ik vertel dat ons zoontje op zijn buik slaapt, vind ik ook vervelend. niet omdat ik er niet achter sta, gewoon omdat ik voel dat ik daarop aangekeken wordt door sommige mensen. En zo kan iedereen wel wat noemen toch?

    Heb tot nu toe trouwens helemaal geen vervelende reacties gekregen op het feit dat ik BV geef. Alleen wat mensen die me vertellen dat het wel eens zou kunnen ophouden of minder worden nu ik weer werk. Dat is toch onzin? Ben wel benieuwd hoe dat gaat trouwens, de komende maanden, of ik me meer zal moeten verdedigen bedoel ik.
     
  10. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    - elke dag in de draagdoek, daar raakt hij verwend van!
    - ft kolven? ach ja het is je eerste hè, met je tweede weet je wel beter
    - je moet hem gewoon een schema opleggen hoor, anders verwen je hem
    - 5 voedingen is wel genoeg hoor (maar hij wilde nog 7 dus kreeg hij 7)
    - hij heeft geen sokjes aan! (bij 30 graden...)
    - moet hij geen jasje aan?
    - moet hij zijn jasje niet uit?

    mmm nu ik er zo over nadenk krijg ik vaak te horen dat ik hem verwen terwijl ik alleen maar inspeel op zijn behoeften...

    :)
     
  11. Ozzy

    Ozzy Actief lid

    31 jan 2007
    379
    0
    0
    Rotterdam
    En dan zeggen ze erbij als ze horen dat je fv geeft:" Borstvoeding is het beste voor een kind" je hoort het dan voor de duizendste keer en degene die het zegt denkt echt dat ie je daarmee een gunst doet (van ik zeg het maar die weet het vast niet vandaar dat ze het niet doet)want alsof jij niet op deze aardbol leeft en nog nooit heb gehoord dat dat het beste is! ..ach ik lach er gewoon om hoor ik doe wat ik het beste vind voor mn kind iedereen wil het beste voor zijn/haar kind.
     
  12. laniche

    laniche Lid

    23 okt 2006
    35
    0
    0
    ik ben blij dat ik niet de enige ben! gelukkig :rolleyes: Nu ik erover nadenk.. eigenlijk is het best stom dat mensen van die domme adviezen geven... waarom zouden ze dat eigenlijk doen? misschien omdat ze zelf spijt hebben dat ze het niet anders hebben gedaan met hun eigen kinderen? in ieder geval als mensen elkaar gewoon lekker in hun waarde laten wat zou de wereld er dan mooi uitzien niet? :D Mijn vader zei tegen me:'3 keer L" (lekker laten lullen.) dat vond ik wel een mooi advies :)
     
  13. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    Iedereen doet het op een manier waarvan zij denken dat het DE beste manier is. en tsja gelukkig doet iedereen het op zijn of haar eigen manier, maar dus nooit precies hetzelfde. EN ja dan vinden ze dat wij het niet goed doen omdat hun het perfect hebben aangepakt.

    Gelukkig hebben alle kindjes andere behoeftes, en gewoontes. Zou anders maar saai zijn toch alles exact hetzelfde.

    De opmerking die bij mij alles sloeg kwam van mijn oma

    Kindje kindje, ik heb 5 kinderen op de wereld gezet en weet echt wel hoe het moet. Niet voeden op verzoek, gewoon een vast ritme doen, je moet hem gewoon laten huilen......! (ik geef volledige BV)

    Nee hoor oma, uw jongste kind is nu 56 en tijden en kennis veranderen met de dag. sorry maar ik laat hem niet huilen als hij honger heeft
     
  14. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    @AngelEyes: Oeh, das wel het tegenovergestelde als mijn oma, die zei tegen mij de laatste keer dat we op visite waren: "Goedzo kind, nog steeds aan de tiet, goedkoop en makkelijk. Zeker 's nachts"
    Een heerlijke opmerking vond ik dat.
     

Deel Deze Pagina