Flessen minderen met 1 jaar

Discussion in 'Baby en dreumes' started by sleepy, Jul 18, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sleepy

sleepy Actief lid

Nov 13, 2016
    292
    72
    28
    Mijn zoon van ruim elf maanden heeft nu dit schema

8u fles pap 180
    10fruit
    13 brood plus fles 150
    15 tussendoortje
    17 groente plus yoghurt
    19 fles pap 180 voor het slapengaan

Nu hij bijna 1 is moet ik misschien eens gaan minderen met de flesjes. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ze gaan allemaal vaak nog leeg... Vooral die voordat hij savonds gaat slapen zit zo in het bed ritueel gebakken (douchen-pyjama-papfles-bed) dat ik niet goed weet hoe hij dit zonder fles gaat doen!

Het brood eten is nog wel een ding, tuft nog vaak stukjes uit en moet alle zeilen bijzetten om er een broodje in te krijgen(afleiden/iPad kijken).

Kan me niet voorstellen dat hij ooit van de flessen afkomt haha...:p

2. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

Sep 26, 2015
    1,256
    2
    38
    Female
    Zou het gewoon blijven gegeven zolang hij erom vraagt.
    Maar als je er vanaf wilt kan je het misschien zo doen:

De fles bij de boterham kan je eventueel vervangen door koemelk uit een (rietjes of tuit) bekertje.
    Ochtend door een bordje pap?
    Avond de pap eerst weglaten en dan langzaam afbouwen?

3. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,283
    25,752
    113
    Ik heb ook zo'n melkliefhebber, maar toch ging het minderen wel gemakkelijk.
    Ik heb de fles bij de lunch vervangen. Eerst voor water. Maar hij drinkt heel slecht water uit een rietjesbeker of fles. Dus water krijgt hij nu uit een rietjesbeker om te blijven oefenen (hij laat de helft weer uit zijn mond stromen :D) bij zijn tussendoortjes en bij de lunch een flesje diksap.

's Morgens nog melk bij zijn brood en ook nog voor bedtijd. En dat vind ik prima. Hij geniet van dat flesje en heeft zo even een rustmomentje voor het slapen gaan. Dus zolang hij hem nog drinkt hou ik dat er gewoon in.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,489
    113
    Je zou de ochtendfles met pap kunnen vervangen door een bord pap. Dit kan dan ook gewoon havermoutpap zijn aangemaakt met gewone melk.

Verder zou ik met de avondfles wel opletten dat je na die tijd nog tanden moet poetsen, dus misschien het ritueel omwisselen, eerst fles en dan douchen en naar bed.
    En zo erg is het niet om voorlopig nog lekker flesjes te geven, wordt vanzelf wel minder.

5. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Hier al dikke maand gewone melk bij ontbijt en lunch
    En 1x120/4 en avond fles 180/6
    Deze gaan niet op dus we gaan ze afbouwen

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,674
    5,709
    113
    Bij de lunch gewone melk introduceren en met de pap het zelfde. Ipv moet hij nu al een goed eetschema hebben waar hij de dag goed mee doorkomt en de komende maanden. De laatste fles was net na haar eerste verjaardag er af.

7. jessiejz

jessiejz Actief lid

Apr 19, 2013
    294
    70
    28
    Female
    verzorgende ig
    Gelderland
    Mijn dochter is nu net een jaar. Hebben de kv vervangen door gewone melk. Ze drinkt s ochtends na de boterham nog 210 op de dagen dat ze slecht brood eet. Eet ze goed brood dan drinkt ze minder melk. in de middag nog 180 en voor het slapen gaan nog 210. Gaat de ene keer op,andere keer niet. Laatste fles is echt haar rust moment en vind het zelf ook nog wel heel erg fijn.
    Melk wilt ze absoluut nog niet uit een gewone beker of rietjes beker. Ze drinkt wel gewoon water of thee uit de rietjesbeker.

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Hier al een tijdje weinig flessen
    Ochtend: pap uit bakje
    Middag, na zijn broodje thee
    Savonds na het eten wel melk voor het slapen gaan
    Tussendoor water

9. Ballon

Ballon Niet meer actief

Hier een jaar en helemaal geen flessen meer. De fles tussen de middag hoefde hij gewoon niet meer. In de ochtend ben ik gewoon brood met normale melk gaan geven. Dat ging goed. En nu sinds kort ook de fles van 19.00 laten vallen ( heb eerst geprobeerd met normale melk, daarna minder, daarna bekertje ect. Of het niet echt honger was maar hij hoefde het niet meer en slaapt net zo goed als eerst)

Hoeveel broodjes krijgt hij tussen de middag? En geef je de fles ervoor of er na?

10. sleepy

sleepy Actief lid

Nov 13, 2016
    292
    72
    28
    Smiddags krijgt hij twee broodjes maar soms eet hij er maar een halve of 1 van op. Kost nog best wat moeite om het erin te krijgen. Daarom geef ik ook nog geen brood in de ochtend, ben zo 45 min verder.
    Na het brood krijgt hij zijn fles.
    Heb vorige maand al van elke fles 30cc afgehaald, dus binnenkort misschien weer 30cc minderen en de pap voor de nacht afbouwen...

11. Ballon

Ballon Niet meer actief

Wij begonnen ook zo inderdaad. Inmiddels duurt het 10 minuten. En de opvolgmelk in een bekertje erbij geven?

12. tuc

tuc Niet meer actief

Hier met 1 jaar geen flesvoeding meer. Maar het drinken uit flessen sowieso veel eerder af gaan bouwen. Met een maand of 9 gaan oefenen uit een open beker een rietjesbeker. Met een maand of 10/11 werd alleen de melk voor het slapengaan nog uit een fles gedronken. De jongste stopte met 10 maanden zelf met die fles en bij de oudste zijn we er met haar verjaardag mee gestopt.

Met ontbijt aten ze brood met een bekertje melk of een bord pap. En met de lunch ook een bekertje melk erbij. Dat is daarna beiden veranderd in water.

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik zou beginnen met de ochtend fles te vervangen door brood.
    CB wil zelfs dat ze bij 1 jaar geen fles meer krijgen, maar onze heeft vanaf 1 jaar tot anderhalf jaar alleen nog voor het slapen een flesje gehad.

14. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,782
    3,910
    113
    Ik zie de noodzaak van dat vervangen voor brood in de ochtend niet hoor! TS geeft aan dat brood moeilijk is, dat ze 45 minuten bezig is om er 1 boterham in te krijgen. Blijkbaar eet haar kind liever pap. Ik hoef zelf ook geen brood in de ochtend, eet altijd cereals of havermout, muesli, Brinta. Waarom moet een kind dan zo nodig brood in de ochtend?

Als je van die fles af wil stop je het in een schaaltje. En je kunt het natuurlijk ook met gewone melk gaan proberen ipv opvolgmelk als je geen opvolgmelk meer wil geven.

15. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Dus dan maar geen brood geven omdat dat lang duurt? Bij mijn kinderen ging dat in het begin ook niet snel dus dan ga ik wat eerder mijn bed uit.
    Ik noem opvolgmelk van een fles naar een schaaltje geen fles af, dat heet verplaatsen.

16. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,283
    25,752
    113
    Maar je hoeft toch ook niet meteen van alle 'flessen' af. Een dreumes mag nog zuivel. Niks mis met een bordje pap hoor. Mijn zoon moest het niet, dus krijgt brood. Maar ik had pap ook een prima ontbijt gevonden. En zoon van ts krijgt brood bij de lunch, kan hij ook lekker oefenen. Wat hebben sommigen een haast om een kind maar alles te laten doen wat moeders vinden dat het moet doen...

Als ik die haast had om mijn zoon van de flessen af krijgen, zou hij niet eens in de buurt komen van het minimum aan vocht wat hij binnen moet krijgen. Ik weet wel wat ik dan belangrijker vind.

17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,782
    3,910
    113
    En ik vind pap een prima alternatief voor brood als ontbijt. Voor volwassenen zijn er allerlei alternatieven dus waarom voor kinderen maar blijven hameren op overstappen naar brood?

18. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    Wij zaten rond 1 jaar met dezelfde flessen, behalve dat de ochtend fles in een bordje pap verdween. Rond 1 jaar zijn we eerst in het bordje pap de melk gaan vervangen door gewone, volle melk. Toen dat goed ging, zijn we de middagfles gaan vervangen door een bekertje volle melk en daarna de avondfles, die we ook gelijk langzaam kleiner hebben gemaakt. Met 13 maand waren de flesvoeding en de flessen vervangen.

19. Ballon

Ballon Niet meer actief

Wat hebben sommige een haast om een kind maar alles te laten doen wat moeders vinden dat he moet doen.....??? Wauw, wat een oordeel.

20. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,283
    25,752
    113
    #20 Adje, Jul 19, 2017
    Last edited: Jul 19, 2017
    Nee hoor, is gewoon een mening, gebaseerd op wat ik hier vaker heb gelezen over dit onderwerp. En je hoeft je natuurlijk niet aangesproken te voelen.

Share This Page