Start met hypo allergeen of standaard FV?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Druif78, Jul 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mn eerste kindje heb ik in het begin gevoed met hypo allergene FV. Meer voor de zekerheid omdat ik als baby een heel lichte vorm van eczeem heb gehad en mn man op volwassen leeftijd een lichte vorm van hooikoorts heeft.
    Maar al snel bleek dat ons zoontje er niet genoeg aan had, H.A. voeding is natuurlijk lichter verteerbaar dan standaard FV. Later is hij zelfs overgestapt op voeding voor hongerige baby's omdat we steeds zaten te stoeien met de maximale hoeveelheid flesvoeding per dag!
    CB adviseerde toen over te stappen en vertelde dat die hypo allergene FV in ons geval niet zoveel meerwaarde had en dat er toch de afweging gemaakt moest worden van een hongerig kind met HA voeding of een tevreden kind met andere voeding.
    Overigens heeft ons zoontje nooit allergieën ontwikkelt tot nu toe!

Nu wil ik voor onze tweede spruit ook FV in huis halen. Maar zal ik starten met hypo allergene voeding of gewoon de standaard??

2. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Hebben meer mensen in je familie (eerstegraads) allergische aanleg, astma, eczeem, hooikoorts? Zeker als dat zo is, zou ik persoonlijk wel starten met HA voeding. Mocht je baby daar net als je eerste hongerig bij blijven, dan kun je altijd nog overstappen naar de standaard toch?

3. ella27

ella27 VIP lid

Jan 22, 2010
    13,977
    1
    0
    ik zou starten met standaard voeding!
    is ons ook aangeraden.
    man heeft ernstige eczeem gehad vroeger, gelukkig is dat nu niet meer zo. en ik lichte vormen.
    we waren er ook bang voor zeg maar.

maar in het ziekenhuis zeiden ze dat we beter konden starten met gewone fv , ipv HA. Daar konden we eventueel altijd nog op overstappen!
    we zijn gestart met gewone FV, maar door het vele spugen zijn we verder gegaan op AR voeding.
    ons ventje doet het prima op die voeding, spuugt weinig tot niet en heeft (nog) geen eczeem ontwikkeld.
    Misschien dat je het kunt navragen bij het CB?
    ik vertel je nu onze eigen ervaring...

sterkte met de laatste loodjes!!!!
    en tzt een goede bevalling toegewenst!

4. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Onze beide ouders hebben voor zover we weten geen allergieën, mn schoonvader wel COPD, maar dit is niet van allergische aard lijkt mij?
    Mn zusje heeft net als ik ook wel wat gevoeligheid voor eczeem. Maar niet ernstig.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Is het kwaad dan al niet geschied als je later zou overstappen naar HA bij klachten?

Ik wil natuurlijk het beste voor mn kindje, maar met die HA voeding hebben we dus niet al te beste ervaring, hoewel het niet is gezegd dat onze tweede ook zo'n hongerlapje wordt ;)

6. ella27

ella27 VIP lid

Jan 22, 2010
    13,977
    1
    0
    nee volgens mij niet?
    miss kun je het even vragen aan de voedingsdeskundige hier op het forum??

7. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

Jan 9, 2008
    537
    0
    0
    Mijn vriend heeft astma en eczeem, helaas heeft mijn zoontje in ieder geval eczeem. Of hij astma heeft kunnen ze nu nog niet zeggen maar is wel zeer waarschijnlijk. Daar ben ik nadat bv niet lukte begonnen met comfort omdat hij heel erg last van buikkramjes had en veel spuugde. Nu heb ik gelijk besloten om ha voeding te gaan geven. Dit was ook op advies van de verloskundige. Het consultatiebureau zei dat ik met 3 maanden kan proberen dit af te bouwen en dan over te gaan na gewone flesvoeding. Mocht het dan niet goed gaan kan ik altijd weer terug. Misschien is het een idee voor je.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mmm, er worden door CB/ ziekenhuis etc wel verschillende dingen geadviseerd? Goeie tip om ook eens de voedingsdeskundige te raadplegen hier!

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Overstappen van Standaard naar HA heeft geen zin. HA is een preventieve voeding. Mocht de kwaad al geschied zijn in de zin dat je kindje allergieen gaat ontwikkelen (daar hoef je in eerste instantie niets van te merken) dan zal HA niets meer doen.

Hier hebben we bij mijn zoontje na de bv ook HA gegeven, maar om dezelfde reden als jij gestopt overgegaan naar Hongerige baby's. Mijn mijn dochter ben ik direct gestart met Standaard. Hier komen in de familie ook allergieen voor, maar ik heb geen zin in weer een baby die erg hongerig blijft omdat HA voeding zo licht verteerbaar is. Het is een afweging die jezelf moet maken.

10. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zou starten met hypo allergeen. dat je andere kind veel honger had vind ik geen argument om te veranderen. je zult er al heel snel achter komen dat geen 2 kindjes hetzelfde zijn.je tweede kindje hoeft dus helemaal niet net zoveel honger te hebben als de eerste.exceem is een uiting van allergie die ergens van binnen zit. ik zou om deze reden gewoon op safe spelen en zien hoe het loopt.

je kan altijd later nog switchen andersom is het kwaad al geschied.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    JA! precies dezelfde ervaring dus! Dat wat je zegt over het overstappen van standaard naar HA dat is ook wat mij vaag is bij gebleven.
    En de reden waarom jij bij je tweede bent begonnen met Standaard voeding is ook mijn overweging om meteen te starten.

@ Blup: de argumenten die jij aandraagt daar voel ik wel wat voor. Je kan beter van HA naar standaard dan andersom en wie weet is dit kindje niet zo hongerig... idd beter op safe spelen. Ik denk toch dat ik ga beginnen met hypo allergeen.

Ik heb mn vraag ook voorgelegd aan de voedingsdeskundige hier. Ben benieuwd wat die zegt?

12. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Ik heb toen mijn zoontje in het ziekenhuis lag hier een heel gesprek over gehad met de kinderarts en deze heeft mij verteld dat zolang je geen borstvoeding geeft hypoallergene voeding ook geen zin heeft. Je kindje is allergisch of niet en dat voorkom je niet door hypoallegene voeding. Als borstvoeding de hoofdvoeding is, dan wordt hypoallegene voeding wel aangeraden. Een allergie zit in je genen en die heb je of heb je niet. Borstvoeding zorgt ervoor dat je minder kans ontwikkeld op een allergie, maar flesvoeding kan dat nog steeds niet. Dit is wat de kinderarts ons vertelde.
    Wij zijn dus wel overgestapt naar standaart flesvoeding, omdat het verhaal zoals hij het vertelde erg logisch klonk.

Denk dat je moet doen waar jij je goed bij voelt. Iedereen denkt er anders over, dus een eenduidig antwoordt ga je niet krijgen.

13. ella27

ella27 VIP lid

Jan 22, 2010
    13,977
    1
    0
    Lin dit is ook idd in het kort wat ons is verteld door de kinderarts en verpleegkundigen van de afd.
    dat heeft ons over de streep getrokken zeg maar.
    maar lees nu ineens ook andere dingen...
    best lastig he al die verschillende adviezen!

14. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Jemig, jullie brengen me wel aan het twijfelen, haha!

Had de Nutricia advieslijn ook even gebeld en deze vertelde mij dat ik wel beter kon starten met hypo allergene voeding.
    Eczeem en luchtwegklachten zijn uitingen van een mogelijke aanleg voor (koemelk)allergie en bij hypoallergene voeding is de voeding zo ontwikkelt dat de koemelkeiwitten in stukjes worden aangeboden zodat deze kunnen worden geaccepteerd mocht je kindje in aanleg dus wel overgevoelig of allergisch zijn. (waar de kans dus wel op aanwezig is, gezien eczeem bij mij en hooikoorts bij mn man).
    Als je begint met Standaard voeding wordt het kind al blootgesteld aan die koemelk eiwitten en maakt het lichaampje al reactie in geval van allergiegevoeligheid: eczeem, krampjes, etc

Een allergie kan je er natuurlijk niet mee voorkomen maar je kan de klachten wel uitstellen denk ik dan? Maar ja...inderdaad: een allergie heb je of heb je niet! Dus neem je het risico om mogelijk direct met klachten te zitten of stel je dat uit en probeer je na een maand of wat te switschen??

15. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    2,318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Volgens mij is dit niet waar, dat zei ik namelijk ook tegen de kinderarts in het ziekenhuis en die zei van niet.
    Het is gewoon zo als ze toch een allergie hebben kun je nog gewoon overstappen naar HA want met een week is die standaard voeding uit hun lijf. Wij hebben tot 3 maanden standaard gedaan en daarna tot een half jaar HA en nu bij nr. 2 weer standaard gekocht.

16. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Raar antwoord van je ka. Een kind wat een koemelkallergie heeft (het lichaam dus al antistoffen heeft aangemaakt tegen de eiwitten van melk), heeft helemaal niks meer aan HA. Dan kom je uit op pepti, nutramigen of nog sterker. De HA is puur ter prefentie.

17. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Dit klopt ook niet volledig. Voedselallergie bij kinderen heeft er meestal mee te maken doordat de darmen van kinderen nog niet volledig ontwikkeld zijn. Hierdoor worden eiwitten in de voeding niet volledig afgebroken. De darmwand (die als "filter" functioneert) laat te grote stukken eiwitten door en dit kan in het bloed terecht komen en dat geeft dan de allergische reactie. Bij volledige rijping van de darmen kunnen deze eiwitten wel meestal verdragen worden.

Vandaar dat bij de HA en voedingen voor kma de eiwitten verknipt zijn.

Als er al sprake is van eczeem en hooikoorts zou ik voor de HA gaan. Ikzelf heb lichte eczeem (als kind wel hevig gehad) en mijn vriend heeft hooikoorts. Daarnaast heb ik een huisstofmijt allergie. Ons werd toen ook door een vp van het cb gezegd dat HA niet nodig was voor ons zoontje. Dit advies gevolgd. Maar mijn zoontje heeft blijkbaar erg gevoelige darmen want hij heeft dus meerdere voedselallergieën, waaronder KMA.

Geen kind is hetzelfde. Dus het hoeft niet zo te zijn dat dit kindje ook een hongerige baby zal zijn. Mijn zoontje was ook een hongerige baby. Mijn dochter weer niet.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Dit is wat ze bij de nutricia advieslijn ook zeiden! Eenmaal antistoffen, altijd antistoffen?!

19. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Dat vroeg ik mij dus af: als je door zou gaan tot 3 maanden of een half jaar met HA voeding, zouden ze er dan overheen kunnen zijn gegroeid? Omdat de darmen dan wel ontwikkeld zijn? En ze dus geen/ minder kans meer hebben op reactie?

20. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Veel kindjes met kma zijn vaak met 1 jaar erover heen gegroeid. Andere pas weer met 4. Mijn zoontje is er nog niet overheen gegroeid. Maar had ook geen milde vorm.
    Het immuunsysteem van een kind is pas op zijn 4e volledig ontwikkeld.

Mijn dochter gaat tot haar 1e jaar HA krijgen. Maar is in haar geval natuurlijk anders ivm ons zoontje, dan bij jullie.

Share This Page