Voeden met flesje

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Ma2Be, 20 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hoi
    Ben nu net begonnen met een flesje erbij te gaan geven.

Je word echt doodgegooid met info over borstvoeding, welke houding, hoe aanleggen etc.
    Ik kan dus nergens echt duidelijke info vinden hoe je eigenlijk een flesje geeft, terwijl ik best wel vragen heb. Voel me weer bijna net zo hulpeloos als toen we met borstvoeding begonnen.

Vragen als:
    Wat is nou de beste houding voor haar en vor mij, en hoe voorkom ik dat er lucht in de fles komt en dat ze hem goed leegdrinkt?
    Welke speen gebruik je wanneer? Ik heb Avent flesjes, en nu speentje 1 erop. Maar ik heb ook een 2 speen. Wanneer ga je die dan gebruiken?
    Moet de fles en speen voor elke voeding gesteriliseerd worden? Tot welke leeftijd moet dat?
    Welke speen gebruik je met Nutriton?

Ik heb een 3 standenspeen, maar die is pas voor 3+ maanden, maar het speentje is even groot als de 1-speen. Wat is nou het verschil...

Help. Tips wanted..

2. Stay Funny

Stay Funny Bekend lid

6 feb 2007
    529
    0
    0
    Middelburg
    Ik ken eigenlijk niet zoveel verschillende houdingen.. Ik hou dr gewoon vast met mn linkerarm en daar ligt ze dan als het ware op en dan geef ik de fles met mn rechterhand.. ze heeft dan veel lichamelijk contact en ze kan me aankijken.. Je kan niet echt voorkomen dat er lucht in de speen komt.. wat je wel kan doen is proberen dat de speen altijd vol met melk zit, zodat er weinig lucht word opgedronken.

Ik gebruik nog steeds een 1 speen, omdat mijn dochter anders te snel drinkt! de 2 speen word geadviseerd om die vanaf 1 maand te gebruiken. Maar je heb kans dat de fles dan te snel word leeggedronken.

Ik stereliseerde de fles en speen 1 x per dag! tot zo'n 3 maanden en toen 1x per week! maar dat ligt ook een beetje aan je eigen mening!

de 3 standen speen heeft zogezegt 3 standen de 1 stand - de 2 stand / en de 3 stand |.. ik vond dit een verschrikkelijke speen omdat Susenna dr eigen zelfs bij stand 1 verslikte! op de speen staan de standen aangegeven.. en door een nummer onder de neus te houden zet je m op een stand!

Groetjes

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja, ma2be, erg he. Zelfs geen duidelijke info hoe het klaargemaakt moet worden. Iedereen vind en doet weer wat anders. Ik weet op sommige vragen wel het antwoord, maar op sommige niet. Aangezien ik natuurlijk een "Bv-mama" ben :D .

Zelf gewoon lekker zitten (net als bij de bv, niet je spieren helemaal verkrampen). Je kleine gewoon in/op je schoot leggen met de bips en het nekje op je arm laten rusten met je andere hand het flesje bij het mondje zodat ze kan happen naar het speentje.
    Flesje zo houden dat er geen lucht in de speen zit (de speen moet gevult blijven met melk), als je dat doet word er dus zo min mogelijk lucht gedronken.

Ben je nu eigenlijk helemaal gestopt met de borstvoeding of niet? (sorry deze zeef is het even kwijt :oops: ) Zo ja, dan maakt het niet veel uit, maar als je ook nog steeds borst geeft, kun je het best zo lang mogelijk maat 1 van het speentje blijven gebruiken. Anders hoeft ze met het flesje geen moeite te doen om melk te krijgen en aan de borst wel, dan heeft ze natuurlijk zo bekeken wat ze wil ;) .

Steriliseren doe je 1x per 24 uur. In de tussen tijd kan je de flesjes en speentjes het best in de koelkast bewaren. Tot hoe lang dat sterelisteren moet heb ik geen idee, ik geloof 6 maanden ofzo.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, met de andere vragen kan ik je niet helpen. Maar wellicht nog andere mama`s hier wel!
    Liefs.

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    In mijn album zie je een foto van Zoë met haar papa, zo ongeveer houden wij haar vast (soms iets meer rechtop, soms iets meer liggends) je merkt eigenlijk gauw genoeg hoe zij “het lekkerste ligt-zit”….

Je voorkomt dat er lucht in de fles komt door de speen altijd zolang je haar aan het voeden bent vol te laten met melk…en te zorgen dat je vlak voor ze klaar is dus dat er nog minimaal iets inzit de fles er uit te halen…als ze lucht zuigen krijgen ze last van hun buik zeker als het boeren niet echt goed gaat….

Tot een maand of 3 houd je vaak speen 1, en daarna ga je meestal over op de andere speen…

Met nutriton kun je beter speen 2 gebruiken, maar kan ook maar zo zijn dat ze het er goed uitkrijgt met speen 1, dat zul je zelf even moeten uitzoeken met de kleine, daar kan niemand je eigenlijk goed antwoord op geven…

De fles hoef je niet elke keer te sterilliseren in het begin deed ik het bijna dagelijks toen zo om de 2 dgn, en nu kook ik ze zo’n 1-2 x per week uit….en dat doe je normaal gesproken tot ze pakweg een maand of 6 zijn…

Succes meid..

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het is ook niet de maat van de speen die anders is bij de 123 speen, maar het gaatje. Bij een 123 speen is dat een streepje en afhankelijk van hoe je de fles houd, kunnen ze er meer of minder uitkrijgen. Hij word het meest gebruikt als papspeen, vooral die van Avent. Avent heeft als nadeel dat het gat niet groter word naarmate je een hoger nummer hebt, maar er komen meer gaatjes in de speen, Bij een 2 speen 2 gaatjes enz.

Ik gebruik bij Jelle pas de 123 sinds hij 6 maanden is, omdat hij toen overging op opvolgmelk en die is dikker dan de 1 melk. En die kreeg hij dus echt niet uit een 4 speen gezogen...

Ze moet ongeveer 15/20 minuten over een flesje doen, en zolang ze tevreden is met de 1 speen zou ik deze gewoon houden. Jelle heeft altijd uit een 1 speen gedronken, alleen op het laatst had ik een 4 speen. Toen ging hij echt duidelijk langer over zijn fles doen, en hij werd ook erg onrustig tijdens het drinken. Maar dat bleek te komen door de opvolgmelk.. :)

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Lastig he! Ik had dat ook toen op FV overstapte. Ik denk dat mama's die meteen FV gaven meer info van de kraam hebben gekregen!

Ik oud Ymke vrij rechtop omdat ze een spugertje is. Als jij wilt combineren met bv zou ik haar in dezelfde houding houden, misschien het gezichtje iets minder naar je borst gedraaid.

Ik geen 4 schepjes nutriton op 165 cc voeding en gebruik speen M van difrax, denk dat dat speen 2 is. De voeding mag 10-20 minuten duren. Duurt het langer, dan kan je een grotere speen gebruiken. Duurt het korter, dan een kleinere!
    Met nutriton is de S speen hier al snel te klein, zelfs met 2 schepjes doet madam al veel langer over de fles!

7. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In principe houd je je kind met een fles net zo vast als aan de borst. Het beste is ook om regelmatig van arm te wisselen om een voorkeurshouding te voorkomen.
    Sommige mensen vinden het prettiger om de baby recht aan te kijken bij het flesvoeden. Dat kun je doen door zo te gaan zitten dat je je benen wat kunt optrekken, zodat je voeten op dezelfde hoogte als je billen zijn (op de grond met kussens of op een bank). De voetjes van je baby raken je buik en je baby ligt op je benen met het hoofdje bij je knieen.
    Vooral als je als moeder borst geeft en ook een fles wilt gaan geven is deze houding prettig, omdat sommige babies zich 'genept' voelen als ze in de madonnahouding een fles krijgen (ze zitten met hun neus onder je borst en ruiken 'the real thing' dan de hele tijd - geen wonder dat ze dan boos worden of flesweigeren).

Zolang je ook borstvoeding geeft moet je op een fles geen andere speen zetten dan een newbornspeen. Sommige kinderen komen trouwens nooit aan een nummer 2 speen toe. Niet zo raar, in je borsten worden de gaatjes na verloop van tijd ook niet groter...

Tot je kind 6 maanden is is het het beste om dagelijks flessen en spenen te steriliseren (advies fabrikanten), alhoewel er tegenwoordig ook wel gezegd wordt dat eens per week voldoende is. Na elke voeding fles en speen wel meteen goed omspoelen, kunstvoeding koekt erg snel aan en is best lastig te verwijderen.

In principe gebruik je met nutriton gewoon dezelfde speen als met de gewone melk. Alleen als je kind de melk er moeilijker uit lijkt te krijgen gebruik je een maatje groter.
    3 standenspeen is niet altijd nodig, meer voor papflessen eigenlijk.

9. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Ha
    Thanks voor de tips allemaal! Even duidelijkheid...
    De fv voorlichting heeft mijn kraamverzorgster inderdaad helemaal overgeslagen, behalve de info dat ik HA moest gaan geven mocht ik ooit aan de fles gaan..

Wat de houding betreft, ik denk dat ik me snoepie iets te rechtop hield. Dan kwamen we ook niet uit bij het einde van de fles, had ze haar hoofd zo raar. En ik kreeg een lamme schouder.. Ga het straks anders proberen, en ook inderdaad eens wisselen van kant!

Geef nog wel bv, alleen ga nu over op gedeeltelijk, ivm werken. We zitten nog op 7 voedingen, en ik zie het gewoon niet zitten om de halve dag te gaan kolven straks. Ondanks een werkgever die er soepel in is, en de kolfkamer vlakbij. Na al die overproductie ben ik die kolf nogal beu eerlijk gezegd.
    Ik wil zo lang mogelijk de ochtend en avond (en nacht indien van toepassing) voedingen (dat kunnen er nog 3 of 4 zijn) zelf blijven geven, maar voor de rest toch maar langzaampjesaan over naar t flesje.. Wel een dubbel gevoel trouwens, ik moest wel even slikken. Je laat ze toch een beetje los he..

Dus omdat ik nog bv geef, kan ik het beste de 1-speen zo lang mogelijk gebruiken begrijp ik.
    Nu maar kijken of ze de Nutriton eruit krijgt. Vorige week lukte dat niet, maar toen wilde ze de hele fles ook niet. Nu pakt ze de fles goed, dus kan ik misschien nog eens proberen.

Nou ja, moet er maar even handigheid in krijgen denk ik. Ik werd er wel even onzeker van, voelde me echt alsof ik maar wat aan het klungelen ben..

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 7 voedingen hoef je echt niet de halve dag te gaan zitten kolven hoor!
    Gewoon 2 keer per dag kolven zoals de meeste kolvende moeders doen is zat. Misschien dat je de eerste 2 weken 3 keer moet kolven, om er aan te wennen.
    Als je je voedrecht goed inzet hoef je zelfs nog minder te kolven, door later te beginnen en eerder weg te gaan (daar heb je gewoon recht op, wel overleggen met je werkgever) hoef je minder voedingen te overbruggen. Je mag zelfs overdag gewoon naar je kind, of je kind naar je toe laten brengen.

11. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Ja, ik ben op de hoogte van de mogelijkheden..
    Maar nee hoor, zo is het beter voor ons!
    Ik vind het eerlijk gezegd ook wel makkelijk om gedeeltelijk op een flesje over te gaan. Echt, ik ben die kolf zooooo moe! Voel me soms net een koe aan de melkmachine ;)
    En, die gedeeltelijke voeding wil ik nog wel lang volhouden hoor. Ik vind het ook een heerlijk moment om mijn kindje zelf te voeden, en wil haar nog absoluut meegeven wat ik kan!

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ma2be, oke, ik wist het niet meer helemaal zeker. Omdat je natuurlijk met dat spugen zat/zit, wist ik niet meer zeker of je helemaal gestop was met de borst. Maar wat betreft die nutriton, word de melk in het flesje er heeeel erg dik van of niet? Als het nu echt te dik is voor haar om uit die maat 1 speen te drinken, kun je natuurlijk gewoon een maat 2 speen gebruiken. (hier krijgen ze als ze een flesje kv/bv krijgen krijgen ze het nog altijd uit maat 1, difrax maat s)

Kom je er een beetje uit met de tips die er tot nu toe gegeven zijn?

13. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Tja, de speenmaat is altijd even zoeken. Nova drinkt haar flessen in principe nog uit speentje twee, terwijl ze Friso Comfort krijgt waar dus ook jbpm door zit. Er zijn ook weken dat speen vier nodig is. Ik heb dus ook de hele voorraad liggen.
    Ik probeer altijd te zorgen dat ze minimaal 20 minuten over de fles doet. Ik begin met speen twee en als er na twintig minuten nog heel veel in zit doe ik speen drie erop. Andersom gebeurd ook weleens, dat ik zie dat het te snel gaat en dan doe ik er een kleinere speen op.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva krijgt er met de Avent spenen haast niets uit... valt na 40ml in 20 minuten in slaap. Heb eerst nog nr. 2 gepakt en daarna nog snel gaatjes bijgeprikt (weet ik veel of dat werkt), maar mocht ook niet baten. Nu hebben we Difrax en daarmee drinkt ze ong. 120ml in 20 minuten. Dus precies goed :D. Ik wist van tevoren ook niet dat ze de fles niet te snel leeg mogen drinken, het is dat ze het op het cb zeiden. Wel handig om te weten als je bv wil blijven geven, beetje lullig als ze daardoor de borst niet meer zouden willen.

15. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Bij de Avent werkt dat vaak niet omdat er meer gaatjes in de speen zitten, en ze worden noet groter. Bij Difrax worden de gaatjes wel groter en kunnen ze vaak wel de melk met Nutriton eruit krijgen. Overigens is de S speen van Difrax ak veel groter dan de 1 speen van Avent. Jelle had met Difrax zijn fles binnen 5 minuten leeg, en met 2 minuten lag de inhoud op zijn schoot... :)

16. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Tja het blijft qua flesjes en speentjes altijd een beetje zoeken wat werkt voor je kindje... Ik vind Avent super (nooit iets anders geprobeerd) en mijn schoonzusje vind Difrax verschrikkelijk onhandig....

Succes verder!

17. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hi
    Gisteren ging het flesje eigenlijk wel lekker na alle goeie tips..! Dank!

Heb gewoon weer de Avent 1-speen erop gedaan, maar daar kreeg ze de Nutriton er niet doorheen, het verstopte het gaatje zeg maar. Bij de 2-speen nog hetzelfde. De 123 speen vond ik e groot. Toen heb ik het gaatje van de 1 maar een ietsje beetje opgerekt met de kurketrekker en voila.

Ze dronk 135cc in 11 minuten (er zat 165cc in t flesje).
    Da's precies net zo lang als ze over een borstvoeding doet (ja ze drinkt vlotjes. burp.), dus wat mij betreft prima, of is dat nog te snel?
    Tussentijds proberen af te remmen en te boeren liep wel uit op een krijsconcert dus ik heb t maar even laten gaan..

Daarna heeft ze nog een toetje uit de borst gekregen, wegens braaf drinkgedrag.

grts!

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Als anne er geen last van heeft dat ze 135ml in 11 minuten op heeft gedronken lijkt het me goed. (tevreden na de voeding, de zuigbehoefte bevredigt,geen krampen). Gaatje in de fles heb ik ook weleens gehoord dat het groter word als je de speen seriliseert met een sateprikker erin, maar of dat echt werkt weet ik echt niet.

En een toetje aan de borst, wegens braafdrinkgedrag is natuurlijk nooit weg :) heerlijk voor alletwee!

Deel Deze Pagina