Kreuntjes tijdens slaap/half waak

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Merlijn, 19 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Beste Ilja/Adrienne,
    Ik heb hier al vaker een vraagje gesteld. Mag ik nog een vraagje stellen? Ik vind het als onzekere ouder voor de eerste keer, fijn deze vraagbaak te hebben!

Mijn zoontje van nu 6,5 week (krijgt borstvoeding, slaapt in wieg op eigen kamertje), maakt veel kreuntjes in zijn slaap.
    Dit met name aan het begin van de slaap, en aan het einde van zijn slaap. Hij beweegt dan heel eventjes met zijn hoofdje van links naar rechts of andersom, lijkt zijn lijfje te strekken, heeft zijn oogjes vaak gesloten, soms ook halfopen. De kreuntjes klinken een beetje als "euh", niet echt gekweld als in huilen maar ook niet echt happy. Hij doet het met name na zijn laatste nachtvoeding en in de middag. Het kan een paar minuten duren maar ook iets langer.

Hij krijgt borstvoeding (nu nog zo'n 7-9 voedingen per dag). Nog niet echt een vast schema helaas. (ik voed hem op verzoek).
    De voedingen duren lang, gemiddeld zo'n 20-30 min. per borst. Daarna lijkt hij wel verzadigd. Meestal kan ik nog wel iets melk krijgen uit de borst na het drinken dus hij lijkt voldoende te krijgen. Hij groeit loeigoed, van geboortegewicht 2790 gr. naar nu 4200 gram (6 weken). Soms lijkt hij bij het aanhappen ongedurig en "stuitert" hij op de tepel, om hem uiteindelijk na enkele minuten wel te pakken.
    Ik voed hem overdag vaak bloot op bloot ('s nachts niet, lijkt mij teveel prikkels). Ik vermijd prikkels tijdens voeden zoveel mogelijk, ga bijv in een andere kamer zitten als manlief tv kijkt, en trek mij meestal terug (als 't kan).

Na de voeding speel ik altijd eventjes met hem, vaak ook valt hij direct in slaap en leg ik hem in zijn bedje. Probeer dan de slaap voor te blijven, dit lukt helaas niet altijd.

We gebruiken al Infacol (dit helpt wel tegen het huilen).
    Ik baker hem nu ook in (heb Ria Blom ook gelezen)
    En we hebben het hoofdeindje van zijn bedje nu ook hoger gelegd dmv handdoeken onder het matrasje.
    Ik laat hem uitgebreid (10 min a 15 min) spugen en boeren. Hij geeft veel melk terug (meerdere mondjes). Ook veel boeren. Het is een enthousiaste drinker, hij klokt het naar binnen.

Ik heb een paar vraagjes.
    1. Wat zou het gekreun kunnen zijn? Toch nog krampjes? Reflux? Tekenen van allergie? Overprikkeling?

2. Is hij hier unhappy van?

3. Wat moeten we ertegen doen?

4. Is het erg als hij meteen na het voeden of zelfs tijdens het voeden in slaap valt?

5. Wanneer kan ik ongeveer "verwachten" dat mijn mannetje een vast schema heeft?

Alvast bedankt weer voor de wijze raad en excuus voor het erg lange verhaal!

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik denk dat hij veel eten krijgt, en dat het dan omhoog komt, waardoor hij kreunt. Unhappy is een groot woord, maar vervelend zal het best zijn. Je zou kunnen proberen om hem eerder van je borst af te halen.
    Het is niet erg dat hij in slaap valt vlak na de voeding.
    Ieder kind is anders, de een heeft meteen een schema, de ander krijgt het nooit. Ik zou me daar niet teveel zorgen over maken. Je kunt je kleintje gewoon wakker maken voor de voeding als het nodig is, als je eens weg moet of zo.

Groetjes Adrienne

3. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Hoi Adrienne,
    Dank je wel voor je antwoorden, erg fijn weer!
    Ik ga hem proberen iets eerder van de borst af te halen. Wanneer weet ik dan dat "de tijd rijp is" om hem van de borst te halen?
    En als hij dan toch begint te kreunen? Eventjes uit bed halen om hem te proberen een boertje te laten of te spugen? Of nog eventjes laten liggen en op die manier hem niet teveel prikkels te geven?
    Ik vind het zo zielig om hem zo te horen kreunen!
    Alvast bedankt weer!
    Groetjes!

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik zou hem er even uithalen om te laten boeren. Haal hem dan er een minuut of vijf eerder af, en kijk hoe het gaat. De productie zal dan iets terug lopen, wat dan weer goed is. Kreunen is niet de bedoeling hè.... hopelijk komt het goed....

Groetjes Adrienne

5. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Dank je wel Adrienne. Fijn weer voor de tips en erg fijn dat we bij jou terecht kunnen met onze vragen!

6. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Hoi Adrienne,

Bedankt allereerst weer voor je antwoord!
    Ik heb al het een en ander uitgeprobeerd, tussendoor laten boeren, elke 10 minuten eventjes van de borst af halen om het tempo wat te verlagen. Lijkt in eerste instantie wel te werken, nog eventjes afwachten. Wel vandaag veel groene luiers wat volgens mij betekent dat hij de borst toch niet helemaal goed leeg drinkt.

Nu valt hij toch vaak tijdens de voeding in slaap. Ik stop hem dan in zijn bedje en dan is hij ineens klaarwakker. Ik heb al een klein bedritueeltje ingesteld (nachtzoen, hemeltje sluiten, en muziekdoosje, en een liedje ('s nachts niet trouwens, lijkt mij te stimulerend/prikkelend dan). En ik verwarm zijn bedje voor. Is het in slaap vallen wel oke? volgens mij kan ik hem beter nog wakker in zijn bedje stoppen maar krijg het niet voor elkaar: als ik eerder stop heeft hij nog niet genoeg gehad (geeft hij duidelijk aan), en als hij genoeg gehad heeft slaapt hij.
    Graag jouw tips weer! En alvast mijn hartelijke dank!

7. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Groene ontlasting betekent dat er of een virus zit, of de achtermelk niet wordt gedronken, of dat er darmkrampen zijn geweest.

Je zou kunnen proberen om de eerste melk af te kolven. Dan is er al een hoop voormelk weg, en pakt hij beter de achtermelk. Hij drinkt dan waarschijnlijk alleen maar voormelk, wel vol gevoel maar niet verzadigd zeg maar.

Wakker in slaap vallen, kan alleen maar als ze inderdaad na de voeding wakker zijn. De tijd dat het anders is komt wel hoor, als hij wat ouder is.

Groetjes Adrienne

8. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Dank je wel weer Adrienne. Heb veel aan jouw inzichten!

Deel Deze Pagina