Onze dochter is nu drie weken. De bv is ondanks mijn ks goed en snel op gang gekomen. Ik heb gevoed op verzoek, hoewel soms op mijn verzoek omdat ik vond dat ze te lang sliep tussen de voedingen. Zo hield ik eigenlijk toch een 3 uursschema aan, tenzij ze tussendoor kwam, dan kreeg ze op haar verzoek. Ze sliep eigenlijk altijd de hele tijd tussen de voedingen door, behalve één avondblok, waar ze een uurtje lang krampjes had of in elk geval hard en meestal ontroostbaar moest huilen, zeg tussen 22 en 24u ergens, na de voeding. In de nachten sliep ze meestal twee blokken van 4,5 a 5 uur, over het algemeen goed rustig ook. Nu is alles anders... Ze komt veel vaker dan elke drie uur, drinkt voor mijn gevoel maar weinig, vaak maar een borst, valt diep in slaap, verschonen helpt ook niet (voor het wakker genoeg worden voor de andere borst), en als ik haar in de box leg om te slapen tussen de voedingen wordt ze vaak wakker en onrustig, gaat met haar handjes maaien - tenzij ze min of meer is ingebakerd, krijgt de hik, en gaat uiteindelijk huilen. Als ik haar dan - na een tijdje aanzien, uit de box pak, is ze heel rustig en ligt me aan te kijken. Tot ze na een tijdje heel druk wordt, onrustig, gaat happen. De pink pakt ze niet meer, en na een tijdje besluit ik dat ze dan wel honger zal hebben en geef ik dan maar weer een borst en begint het circus opnieuw (weinig drinken, wel in slaap vallen, maar niet lang en door slapen en zo verder). Ik heb ook maar weinig het gevoel dat mijn borsten groot en vol zijn en op knappen staan voor haar. Ze zijn wel groot en na het drinken slapper, maar echt pijn doen omdat ze nodig en veel moet drinken, nee. Ik heb allerlei vragen.... - Krijgt ze nu te weinig aan de borst? - Slaapt ze te weinig en is ze daar moe van, zo moe dat ze niet meer lekker in slaap kan vallen? - Is haar ritme nu verstoord of in elk geval veranderd en wil ze gewoon kort drinken, kort slapen, even intens wakker zijn, en dan weer opnieuw? - Is dit een "regel-periode" en komt alles straks vanzelf goed? (dag kan ik het niet noemen) - Is ze sowieso al oud genoeg om periodes echt wakker te willen zijn overdag? - Hoe krijg ik er weer ritme in, zodat ze minder, en grotere voedingen krijgt? Ik word gek van dit schema, ik kan nergens op rekenen (qua dagbesteding, en zelf nog wat slapen tussendoor bijv) en heb niet het gevoel dat het echt lekker gaat met haar. Ze huilt verder niet veel, heeft goede luiers, en voorzover ik het kan beoordelen groeit ze ieg nog wel goed (zo'n 200g per week). Ze is op 12 oktober geboren. Haar geboortegewicht was 3400g, na 3 dgn 3100g, en daarna gestaag gestegen en afgelopen zondag 3600g. Graag je hulp en advies!
Hoi, Mag ik je eerst vragen wat je allemaal al geprobeerd hebt om je dochter te prikkelen tijdens een voeding? Dus hoe probeer je haar wakker te houden? Ze groeit prima, plassen en poepen geen bijzonders dus ik verwacht dat ze voldoende Bv krijgt. Echter kan de voeding zich wel aan moeten passen aan de behoefte van je dochter. Dat zie je vaak terugkomen in meer willen drinken. De hardheid van je borsten wil niet altijd wat zeggen. Baby's hebben heel vaak 'goede' periodes en dan is zo ineens het ritme zoek. Slaapt je dochter overdag ook wel in haar eigen bedje? Ilja
Sinds mijn vorige post heb ik natuurlijk nog verder opgelet en wat nieuwe dingen bedacht: - volgens mij is ze vrij snel klaar met drinken en gaat dan liggen sabbelen. Mbv een weegschaal probeer ik nu na te gaan of ze echt in het eerste kwartier (per borst) al veel binnenkrijgt. Dat zou tijd schelen -> voor haar bedoel ik, dat ze minder lang (half) wakker hoeft te zijn voor het voeden. - want ik denk daarnaast dat ze vaak als ze onrustig is over haar vermoeidheidspunt heen is, zou dat kunnen? Nu ik erop let geeft ze wel vermoeidheidssignalen die ik nog niet oppikte, zoals wegkijken, staren, moeie oogjes hebben, en natuurlijk het in slaap vallen aan de borst. Ze slaapt overdag in de box, in een rustig huis overigens. En 's nachts in een wieg bij ons bed. Zodra ze in de box gaat spelen, wil ik haar overdag in haar eigen bedje gaan leggen, maar voor nu is de box voor haar volgens mij een rustige veilige plek waar ze iha goed slaapt. Ik ben ook begonnen haar vanaf 21u na de voeding alvast in de wieg te leggen, ook al zijn wij dan nog niet naar bed. Ik had wel de indruk dat de avond-televisie haar onrustig maakte. Maar dat gaat nog heel lastig, om daar in slaap te vallen. Sowieso denk ik dat ze nog niet zo goed zelf in slaap kan vallen, dat ze heel vaak in slaap viel op de arm of aan de borst waarna wij haar zachtjes weglegden. Dat lijkt me dus iets belangrijks om te veranderen. Wat ik eerder deed om haar wakker te houden tijdens de voeding was ieg sokjes uit, over haar handje wrijven, borstcompressie, tussendoor rechtop zetten als ze stopte met drinken, voor een boertje, en verschonen. Nu denk ik dus dat ik niet zozeer haar moet pushen om langer te drinken, misschien krijgt ze gewoon al snel genoeg. Wat denk je ervan als je dit leest? Heb je nog tips over hoe je je kindje kan helpen met leren zelf in slaap te vallen?
Ben benieuwd wat ze binnen krijgt. Op zich zou het wel mooi zijn als ze beide borsten drinkt want ik begrijp dat ze al heel snel voor de andere borst komt? Wellicht zou een lactatiekundige uitkomst kunnen brengen om deze circel te kunnen doorbreken. Wordt in veel gevallen ook vergoedt door de verzekering. Het kan inderdaad dat ze niet in slaap komt omdat ze over haar vermoeidheid heen is. Op zich kan de box geen kwaad als het prikkelarm is. Ze zal echter wel moeten leren om zelf in slaap te komen. Je kan daarbij helpen om duidelijk structuur aan te bieden. Blijf consequent in bepaalde handelingen. Steeds opnieuw. Ik denk dat je stap voor stap te werk moet gaan. Probeer eerst de voedingen onder controle te krijgen. Zodra ze tevreden is gaat het slapen waarschijnlijk ook een stuk beter. Ilja
Hai Ilja, Dank je voor het meedenken! Het vasthouden van een routine, welke routine ook, zou dus moeten leiden tot beter inslapen?? Zijn er niet nog specifieke dingen, waarmee ik haar langzaam kan laten wennen aan het zelf inslapen? Andere vraag: Uit welk deel van mijn verhaal maak je op dat ze niet tevreden zou zijn over de voedingen? Misschien zie ik nl. iets over het hoofd, want ik denk zelf dat vooral de vermoeidheid dwars zit en probeer dat nu aan te pakken door korter wakker te zijn (eerder van de borst halen als ze zelf gestopt is met drinken, korter rechtop voor boertje, en niet onnodig wachten met luier en aanleggen aan de volgende borst. Als er dan nog wakkere tijd over zou zijn, kunnen we nog wat extra knuffelen. Maar zodra ze slaapsignalen vertoont - nou ja, niet te snel want dan is ze nog te wakker is mijn idee - proberen weg te leggen om te slapen. Dat ging vandaag niet heel goed, ze bleef heel lang sputteren toen ik haar had weggelegd, en werd steeds drukker ipv rustiger. ik heb haar nog eens opnieuw ingepakt tegen de maaiende armpjes, en na een tijdje nog eens opgepakt en gewiegd en gesusd, en zelf nog een keer kort de borst gegeven tot ze slaperig werd en stopte met drinken - maar ze werd weer druk bij het wegleggen. Ze heeft zo een heel blok niet of niet diep geslapen uiteindelijk . Toen heb ik haar uiteindleijk maar in bad gedaan en nogmaals volledig gevoed. Het volgende blok leek ze iets beter in slaap te vallen, hoewel ze ook nog zeker 20 min ofzo met kleine oogjes om zich heen lag te kijken. Uiteindelijk wel zo'n 2 a 2,5 u gelegen en zeker ook goed en diep geslapen. Na de voeding zojuist, was ze zo vol en slaperig dat wegleggen wel vrij snel goed ging en ze ligt nu lekker te slapen. Pff, wat voel je je dan ineens zelf ook lekker en tevreden als moeder, wat heeft dat een impact als ze niet goed slaapt zeg! De keren dat ik gewogen heb hoeveel ze binnen kreeg, dronk ze toch uit de eerste borst wel zo'n 55 gram, dan volgt ook nog de tweede borst natuurlijk. Ik heb vandaag echt weer eens goed opgelet en wel de indruk dat ze goed door drinkt, tot ze gaat liggen sabbelen en dutten. Ik gok dus dat ze zeker 80g per keer drinkt (2 borsten). Met 8 voedingen per etmaal zou ze dan dus wel genoeg moeten krijgen.
Hai, Inslapen zal ze echt zelf moeten leren ben ik bang. Je kan een trucje gaan bedenken door te wandelen etc etc, maar dat is een 'tijdelijke' oplossing. Je zou kunnen proberen om haar in haar wiegje te leggen. Maar ik heb verder geen handvaten voor het inslapen. Dat ze in een bepaald cirkel zit haal ik eigenlijk uit deze woorden van je: Ze komt veel vaker dan elke drie uur, drinkt voor mijn gevoel maar weinig, vaak maar een borst, valt diep in slaap, verschonen helpt ook niet (voor het wakker genoeg worden voor de andere borst), Honger....kort drinken.....slapen....wakker....honger...etc etc. Dat ze wakker in bedje ligt is niet erg. Ook zo pakken ze wel hun rust en als het goed is valt ze vanzelf in slaap. Maar geef je nu 1 borst per keer of de tweede alsnog als toetje? Ilja
O ja, ik snap het. Ik denk dat die dag wel een uitzondering was, in principe geef ik zeker twee borsten, waarbij de tweede wel meer is dan toetje, ze drinkt uit allebei goed. Alleen als ze zo onrustig is dat niets anders werkt of als ze te moe is en echt in slaap valt geef ik maar een borst. Ik probeer toch wel te gaan voor goed = lang en rustig slapen en goed drinken. War nu nog echt een probleem is is de onrust als ze niet in slaap valt. Het voelt niet alsof ze wel tot rust komt als ze zo druk ligt te doen... Maar het zou fijn zijn als dit wel zo is natuurlijk.
Ja, ik baker haar al in, soms niet direct omdat ze dat niet direct "pikt" of omdat ze juist al erg rustig ligt. Als ze na verloop van tijd niet in slaap valt, juist drukker wordt en gaat maaien met haar armpjes en daar dan weer nog drukker van wordt, pak ik haar alsnog stevig in. Vaak is dat dan alsnog de overgang om ineens wel in slaap te vallen, heb ik al gemerkt. Ik heb wel het idee dat het zelf in slaap vallen op termijn steeds beter zal gaan lukken, ze ligt nu al rustiger in de box, en slaapt meestal na 45 min in elk geval wel ('s nachts uitgezonderd... dan zit ik soms een uur met haar op de arm tot ze slaapt...). Een enkele keer wordt het echt niets, dan is ze gewoon echt te onrustig ofzo, gaat huilen, blijft hard wurmen om uit de doek te ontsnappen, kortom toch een beetje zielig en dan doe ik dus iets anders om haar te kalmeren, oppakken en troosten of uiteindelijk toch maar de borst tot ze weer echt verzadigd en hopelijk rustig is. Wat er dan "anders" was weet ik nog niet echt, misschien kom ik daar nog achter en kan ik dat dan nog voorkomen, maar misschien hoort het er ook bij dat het niet altijd hetzelfde verloopt en blijft dit wel gebeuren af en toe! Al met al geloof ik er wel in nu. Wel erg fijn om het hier op te kunnen schrijven, en dat er iemand meedenkt! Heb je tot slot nog tips om me mee te geven? En dan "kan" ik het verder wel weer zelf denk ik . Babel
Ik denk dat je het hardstikke goed doet. Volg je eigen gevoel en kik en luister naar je dochter. Er zullen 'fases' blijven volgen waar het de ene keer beter gaat dan de andere. Blijf structuur geven en blijf consequent. En zoals je nu ook doet lekker geborgenheid geven als ze dat nodig heeft. Geniet ervan want de tijd vliegt voorbij. Ilja