Voedingsschema baby 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Mibow, 22 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mibow

Mibow Niet meer actief

Mijn kleine man is nu 6 maanden en afgelopen week, toen ik bij de dokter was voor iets anders, kwam zijn voeding ter sprake. Ik geef nog volledige bv, op verzoek, maar gemiddeld om de 3 uur.
    Ik begreep van mijn dokter dat ik nu wel langzaamaan een voeding moet gaan vervangen door vast voedsel.
    Ze had het over de voeding van rond 13.00/14.00 uur.
    We zijn nu al ongeveer 1.5 maand aan het oefenen met hapjes, steeds een paar hapjes gepureerde groente tijdens het avondeten, en sinds een week lust hij ook banaan, hiervan krijgt hij in de ochtend een paar hapjes.
    Maar het zijn nog geen hele borden natuurlijk en ik vind het ook heel erg lastig om nu ineens deze verandering 'door te voeren' en ineens een schema aan te gaan houden met broodkorst, pap, water(?), en een veel groter bord groente met aardappeltjes of rijst...

Hoe hebben jullie dit gedaan? Welke voedingsschema's hebben/hadden jullie bij 6 maanden?

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik denk dat jouw dokter weinig verstand heeft van borstvoeding, want je hoeft helemaal niets te vervangen. Je baby zal vanzelf een voeding laten vallen ( vroeg of laat). Borstvoeding is prima. Het eerste jaar is het hoofdvoeding.
    Ik heb bij beide kinderen nooit aan schema's gedaan. Ze kregen wat als ik ook iets at. Maar altijd eerst de borst.

3. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik vind 6 maand nog heel jong om een voeding te vervangen door vast voedsel. Je zoontje is pas net begonnen met wennen aan iets anders dan melk :( Ik heb mijn dochter flesvoeding gegeven en die at met 6 maand ook echt nog niet zoveel dat ze er een hele fles voor liet staan, dat begon pas met een maand of 8 te komen. Laat je vooral niet opjagen!

4. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Vervangen lijkt me ook niet van toepassing. Ons mannetje krijgt zijn flesjes en tussendoor vast voedsel. Daar begint hij steeds meer van te eten, maar niet zoveel dat er een fles af kan. Zijn schema:

6.00u fles
    9.00u fruithap (eet max 100 gram)
    10.00u fles
    12.00u broodje en oefenen met water (krijgt korstje waar hij wat mee speelt en soms iets af bijt, paar kleine stukjes brood met boter en rietjesbeker met water, maar dat snapt hij nog niet ;))
    14.00u fles
    17.00u groentehap (meestal max zo'n 80 gram)
    18.00u fles

5. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Mijn dochtertje eet erg goed van de vaste voeding, dud langzaamaan gaat er een fles af. Ze geven het zelf aan hoor, niet opjagen idd. Je kunt natuurlijk wel gaan beginnen met brood/aardappeltjes ed. Gewoon om te wennen.

Ons schema met 6mnd (bij benadering natuurlijk):
    8:00 fles
    9:30-11:00 slapen
    11:00 fruit
    12:00 brood proberen + Fles
    13:00 - 14:30 slapen
    15:00 fruit of rijstewafel + halve fles
    16:30 - 17:00 slapen
    17:30 groenten, evt met wat aardappeltjes of pasta
    19:00 fles en dan naar bed

Nu langzamerhand eet ze steeds meer brood en avondeten (nu altijd met aardappels, gewoon stukjes volgens rapley) en gaat ze haar flessen weigeren of drinkt ze niet leeg. De fles van 15:00 en het laatste slaapje verdwijnen langzaamaan. Helaas komt ze nog wel 's nachts 1-2 keer maarja....je kunt er niet meer inproppen dan ze willen hebben!

Succes ermee, gewoon verschillende dingen aanbieden en daarnaast bv, het komt vanzelf goed!

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Grappig die huisarts. Ach ja, ze weten over het algemeen helemaal niets van borstvoeding...:(

Je hoeft helemaal niets te vervangen. Voor nu is het belangrijk eerst de borst te geven en dan de hapjes. Het kan zijn dat je kindje een voeding gaat laten vallen over een tijdje. Maar dat hoeft niet. Hier werden het niet zozeer minder voedingen, maar gewoon minder melk drinken per voeding.
    Zoon dronk tot zijn 1e verjaardag nog 4/5 voedingen (en soms een nachtvoeding). Maar hij at overdag wel als een bootwerker hahaha.
    De verhoudingen worden gewoon anders. Van volledig borstvoeding naar de zuivel die een kindje per dag nodig heeft.
    Geef je kunstvoeding, dan ga je op een gegeven moment de flessen vervangen. Aan de borst is dat (tenzij je wil afbouwen) niet nodig.

7. Mibow

Mibow Niet meer actief

Bedankt allemaal! Heel goed om te lezen dat het dus nog helemaal niet hoeft, een voeding laten vallen. Mijn huisarts liet het lijken alsof ik al laat was met bijvoeden maar dat is dus helemaal niet zo. Ik ga hem nu gewoon kleine beetjes geven van van alles (ik spiek wel een beetje bij jullie schema's hihi) en dan laat ik het inderdaad maar vanzelf meer worden, waardoor hij misschien een voeding laat vallen, of niet en dan js het ook prima :) dankjullie wel!

Deel Deze Pagina