Ik zit erover te denken om flessen aan te schaffen zonder bisfenol A etc. Deze zijn best duur. Dat is op zich geen probleem, maar wat ik me afvraag, tot welke leeftijd drinkt een kindje eigenlijk uit een fles? Ons dochtertje is nu 7 maanden en een week en drinkt 3 flessen per dag. Hoe lang blijft zij nog flessen drinken?
ik heb begrepen tot ze helemaal met de pot mee eten en dat verschilt per kindje maar je kan denk ik ongeveer tot 1 jaar aanouden.
Tot een jaar toch wel en soms ook wel wat langer dat ze op 1 flesje blijven hangen. Hier heb ik toevallig met het jaar nog 2 goedkope flesjes bijgekocht (1,50) omdat ze gewoon beter drinkt dan uit iedere andere fles/beker die we aanbieden. Het hangt ook een beetje van jezelf af, wanneer je gaat oefenen met een gewone beker en natuurlijk of je kindje het oppikt
Mijn zoon dronk tot ruim 2 jaar nog uit flessen. Op het laatst alleen nog z'n avondfles voor het slapengaan. Natuurlijk heb ik vaak te horen gekregen dat ie daar te oud voor was, maar het was voor hem een manier om lekker rustig en slaperig te worden, dus waarom zou je er dan mee stoppen? Op een gegeven moment had ie geen behoefte meer aan de avond fles melk en toen zijn we ermee opgehouden. Het is dus de investering wel waard om veilige flesjes aan te schaffen, het voelt gewoon fijner om te weten dat je kindje in ieder geval geen chemische stoffen binnenkrijgt via de fles. BPA is omstreden en er wordt nog volop onderzoek gedaan, maar het feit dat BPA-houdende flesjes van bv. Avent in de States en Canada uit de handel zijn gehaald, is toch wel een teken dat er iets aan de hand is. Groetjes, Juliette
Dank voor jullie reacties! Ik ga dan toch maar de goede flesjes aanschaffen! Druif, google maar eens op bisfenol a, daar word je echt niet vrolijk van Onbegrijpelijk eigenlijk dat het nog zoveel gebruikt wordt!
Heb even gegoogled en het volgende gevonden: [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Bisfenol A in babyflesje mythes en feiten[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Wat is het?[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Bisfenol A is een stof die wordt gebruikt om policarbonaat te maken, een hard, transparant plastic materiaal. Van policarbonaat worden bijvoorbeeld flessen voor babyvoeding, zuivel en frisdrank gemaakt.[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Bisfenol A wordt normaal gesproken tijdens de productie van policarbonaat of tijdens het harden van de coating omgezet in een onschadelijke chemische stof. Er is dan in het eindproduct nagenoeg geen Bisfenol A meer aanwezig. Het is echter mogelijk dat Bisfenol A onder invloed van bepaalde omstandigheden, zoals tijd, zuurgraad of ultraviolet licht, vrijkomt en in verpakte levensmiddelen terechtkomt. Dit proces heeft migratie (bron: VWA, 20 dec 2005)[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Waarom wordt Bisfenol A gebruikt in babyflessen?[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Babyflessen worden gemaakt van policarbonaat, kunnen hergebruikt worden en zijn bestand tegen breken en hitte (bijv. uitkoken, afwasmachine of opwarmen in een magnetron of flessenwarmer). Policarbonaat wordt verwerkt in medische apparaten, papier, karton en verpakking voor levensmiddelen (frisdrankflessen etc.).[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Waarom is er zoveel opheft over Bisfenol A?[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Bisfenol A is een stof die ervan verdacht wordt in grotere hoeveelheden de hormoonhuishouding te kunnen verstoren.[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Wat zijn wettelijke limieten voor Bisfenol A?[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Omdat Bisfenol A schadelijk kan zijn voor de mens, heeft de Europese Unie een maximum gesteld aan de migratie van Bisfenol A uit kunststofverpakkingen naar levensmiddelen. Concreet houdt dit in dat uit de verpakking maximaal 0,6 miligram Bisfenol mag vrijkomen naar 1 kilo levensmiddel. (bron: VWA)[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Is Bisfenol A schadelijk voor de gezondheid van kinderen?[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]NEE, er is absoluut geen reden tot ongerustheid:[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]- Internationaal wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat babyflesjes gemaakt van policarbonaat (volgens de huidige normen) veilig zijn voor kinderen. Het alternatief, babyflesjes gemaakt van glas, vormen juist een direct gevaar voor verwondingen (glasbreuken en- splinters).[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]- Als Bisfenol A vrijkomt door migratie (alleen onder ongebruikelijke omstandigheden), dus niet door magnetronopwarming, wasmachine of uitkoken) dan wordt dit door het lichaam afgebroken binnen een dag en dus niet in het menselijke weefsel opgenomen.[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Difrax reactie Vivienne van Eijkelenborg, Managing Director Difrax:[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica] (...)[/FONT][FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica] De ophef rond Bisfenol A hype rond 2002 en gaf aanleiding tot breed internationaal onderzoek en veiligheid van deze stof in relatie tot levensmiddelen. Deze onderzoeken hebben aangetoond dat deze stof geen onveilige situatie oplevert voor kinderen volgens de huidige internationale normen. Godzijdank bestaan deze strakke richtlijnen voor babyproducten en ik kan met een gerust hart zeggen dat al onze producten voldoen aan de huidige normen. Naar aanleiding van alle ophef heeft de CEN zelfs een speciale limiet vastgesteld voor Bisfenol A in drinkgerei voor kinderen en deze norm is 20 keer zo streng als de huidige norm, waar we OOK aan voldoen.[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Ik vind het onterecht dat nieuwkomers in de markt deze situatie aangrijpen om consumenten angst aan te jagen en hen over te halen om hun producten te kopen die zogenaamd Bisfenol-vrij en dus veilig zijn. Zij vermarkten hun product door expliciet te refereren naar de normen waar wij vanzelfsprekend OOK aan voldoen. (...).[/FONT] [FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica][FONT=Comic Sans MS, sans-serif, Verdana, Arial, Helvetica]Ik denk dat het dus wel mee valt. Deze discussie zou dus al vanaf 2002 bestaan. Als er ook maar enige twijfel zou zijn geweest dan hadden ze de flessena llang uit de schappen gehaald en vervangen voor iets anders! Ik maak me geen zorgen meer.[/FONT][/FONT]
Fijn dat je gerust gesteld bent! Ik heb zelf ook andere berichten gelezen. Maar goed, iedereen moet het zelf weten natuurlijk. Ik heb zelf wel de flesjes gekocht.