Ik begin een beetje aan mezelf te twijfelen. M'n dochtertje wordt woensdag 1 en ik begin eigenlijk net tijdens de lunchpauze voor vast over te stappen naar een boterham, wat overigens prima gaat, behalve het 'echte' halfvolle melk drinken. Dit wil nog niet zo. Ontbijten doet ze nog met Friso 2, omdat me is gezegd niet over te stappen naar 3 ivm toegevoegde zoetstoffen waardoor overstappen (nog) moeilijker is. Dan lekker fruit, tussen de middag boterham, smiddags koekje of rijsttafel. Avondeten doet ze steeds vaker met ons, maar dan ook savonds voor het slapengaan nog een papfles, dus standaard nog 2 flessen op een dag. Nu weet ik wel dat ze eigenlijk sochtends kan beginnen met een papbordje, maar mij lijkt die stap ineens zo groot, omda ze dat fles zuigen nog zo heerlijk vind sochtends. Hoe hebben jullie dit gedaan? Was jullie kindje rond hun eerste verjaardag al totaal fles af?
Hier nog soms hoor S'ochtends geef ik de melk in een beker of tuitbeker. En s'avonds soms nog een flesje. Ligt eraan hoeveel, hij heeft gegeten, of hij in een hongerperiode zit en hoe laat hij heeft gegeten. Ik heb het heel lang gedaan omdat hij geen knuffelaar is en dat is dan mijn rustig momentje met hem Maar de laatste weken is het meestal gewoon wat melk uit een beker
Hier allebei rond de 12,5 maand eraf: eerst rond de 11 maand de lunchfles (120cc bij het brood) vervangen door een glaasje melk. Bij 11,5 maand de ochtend fles eruit. Bij de oudste de pap aangemaakt met gewone melk, bij de jongste een glaasje melk naast zijn boterham. Daarna de pakken poeder opgemaakt met de avondfles (200cc zonder toevoegingen). Daarna overgestapt naar thee met een schuit melk en een koekje/stukje fruit. Bij de oudste merkte ik bij de wissel van de avondfles naar thee dat hij juist beter ging slapen. Minder onrustig. Alsof die volle fles toch teveel was in de nacht. De jongste zag ik dat verschil niet..
Ik vond toen mn dochter bijna 1 was de fles nog zo'n fijn momentje, tot ze hem zelf opeens steeds wegduwde Toen overgestapt op een schaaltje pap met opvolgmelk, en tussen de middag bij het brood karnemelk ipv gewone melk. Gewone melk vond ze niet lekker, nu drinkt ze het wel graag en ben twee maand na haar verjaardag helemaal gestopt met opvolgmelk. Al met al heeft ze denk ik 3 pakken dreumesmelk gehad nog.
Hier nog 2 kleine flessen ivm KMA.... Helaas doet hij het niet goed op soja dus moeten we nutramigen even volhouden nog ivm de voedingsstoffen.... Anders was hij nu helemaal over op soja peutermelk
Hier heeft hij vanaf 11 maanden geen flesvoeding meer gehad. Hij wilde het echt niet meer. Hij gaf het zelf heel goed aan dus was de keuze voor ons makkelijk.
Het is gewoon een leuk momentje ik was de eerste keer een beetje teleurgesteld toen hij zonder fles even gemakkelijk ging slapen als met fles
In Vlaanderen is het heel normaal om nog tot 2 à 3 jaar een fles te geven. Dochter van anderhalf drinkt er ook nog 2 per dag. Ik snap niet zo goed waarom kindjes in Nederland al zo snel 'groot' moeten zijn.
Heeft m.i niets met groot zijn te maken maar met toe zijn aan op een andere manier eten en drinken dan uit een fles. Laten ze in Vlaanderen ook nog peuters in de box zitten? Of is het enkel een flesje wat nog gegeven wordt? Want dan heeft het helemaal niets te maken met groot zijn, maar met een gebruik/gewoonte die gewoon anders is bij jullie.
Met zn verjaardag. Met 11 maanden begonnen met tussen de middag met gewone melk en dat later ook tussen de middag. Na de verjaardag wordt hier gewoon geen fles meer gegeven, hoe leuk dat fleszuigen ook is, het is gewoon ontzettend slecht dus dat lijkt mij een goede reden om ermee te stoppen. Water en thee ging al uit een rietjesbeker toen.
Heeft niks met groot zijn te maken..denk dat ze in vlaanderen dan wat achterlopen qua tandbederf en wat slecht is voor tanden.
Hier wilde hij met 11 maanden de ochtendfles niet meer dus toen overgestapt op een broodje met een (rietjes)beker melk als ontbijt, bleef de avondfles over en toen de nutrilon op was is dat een flesje gewone warme melk geworden en met een maand of 15 was ie (en ik ook wel) helemaal klaar met de fles en is dat een klein bekertje koude melk geworden, rustmomentje voor het slapen gaan. Op zich ben ik wel voor een normaal ontbijt met een jaar, bordje pap of een broodje met een beker melk, en na het avondeten nog een papfles vind ik wat veel voor het slapen gaan...zou de pap er dan uit laten.
klopt, mijn dochter gaf zelf al aan klaar ze zijn met dat liggend drinken... ze had naast de ochtend en avond fles al lang een tuibeker en een rietjesbeker dus overstappen was hier makkelijk. en nu vind ik het heerlijk, zij zit zelf te ontbijten en ik heb dat half uur over, zie er weer een stuk leuker uit op mn werk, hahaha
Ik heb tot ruim 1,5 's ochtends een papfles gegeven (vanaf 12 maanden met halfvolle melk). Dat was vooral omdat ze verder pertinent alle melkproducten weigerde, behalve de papfles 's ochtends. Dus op die manier kreeg ze toch 200 ml melk binnen. Met 1,5 wilde ze 'm echt niet meer en zijn we overgestapt op 2 boterhammen bij het ontbijt. Inmiddels drinkt ze ook melk bij het ontbijt, maar echt van harte zal het nooit gaan denk ik. De andere flessen begon ze ruim voor het jaar stuk voor stuk uit zichzelf te weigeren. Ze bouwde het geleidelijk aan zelf af eigenlijk. Persoonlijk vind ik het wat veel om na het avondeten nog een papfles te geven. Het is wel een heerlijk knuffelmomentje natuurlijk. Misschien de pap eruit laten?
Hier 12.5 mnd zo met hongerige baby en baby die echt alles eet en niet kan stoppen Ontbijt: ongezoete pap met amandelmelk ongezoet + water Tussendoor: fruit 2 stuks + water Lunch: boterham met beleg en water Tussendoor: yogurt/kwark Avondeten: 3 soort groente en vis/vlees/kip. Toetje is yoghurt of fruit Plus water 20.00 opvolgmelk 200cc (ah puur en eerlijk). Ik ga straks dat laatste flesje vervangen door halfvolle melk of anders ipv 6schepjes 3 doen maar steeds 200cc. Ze slaapt erg slecht maar pap zal ik niet geven dat maakt geen verschil en omdat ze hier erg veel eet non stop moet ik opletten met wat ik geef. Ze drinkt ook hier alleen uit rietjes beker en ik wil ook in avond geen fles ivm dat ik wil haar afleren van speen.