rapley, hoe fruit aanbieden?

Discussion in 'Voeding' started by Tara84, Feb 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ik wil over een paar weken beginnen met bijvoeding en mijn zoontje vast voedsel aanbieden. Ik begrijp dat ik bij zes maanden kan beginnen met groente, fruit en brood? Groente kook je natuurlijk goed zodat het zacht wordt, maar hoe doe je dat met fruit zoals appels en peren? Kook je die ook? En bij brood beginnen met korstjes toch?
    Ik vind het best spannend en kijk er ook naar uit! Weer een nieuwe fase!

2. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Je kunt het beste eerst kiezen voor zachte fruitsoorten en/ of het fruit wat langer laten liggen dat het zacht wordt.
    Peren kunnen namelijk heerlijk zacht worden.
    Gewoon grote parten geven die je kindje goed kan vasthouden om er vervolgens vanaf te happen (ook zónder tanden kan dat!).
    Tip is wel om ze even droog te deppen met een stuk keukenpapier, anders wordt het zo glad en glibberig!

Andere soorten fruit: mango, meloen, banaan (degene die al een bruinige schil hebben, die verstoppen niet) etc.
    Met citrusvruchten (mandarijn, sinaasappel, mineola etc) wordt aangeraden om af te wachten tot na 9 maanden. Hetzelfde voor aardbeien en kiwi's..
    Kijk anders eens op borstvoeding.com voor de soorten die je het beste als eerste kan introduceren.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Oh wat betreft brood: je kunt inderdaad tussendoor eerst een flinke broodkorst geven...
    Aangezien je alles nog gaat introduceren: doe het rustig aan, een voor een en niet meteen alles in 1 week willen proppen.
    Hier ook begonnen met 6 maanden en eerst groenten gegeven, toen ze een stuk of 4 groenten at kreeg ze ook fruit en met 7 maanden zijn we begonnen met brood.

Zorg overigens bij Rapley altijd dat je kindje goed rechtop zit, of in kinderstoel of op schoot!

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Groenten niet te zacht koken, dan prutten ze het in hun handen. Beetgaar is fijner. Appel is niet echt rapley-geschikt tot er een paar tanden zijn en ze het concept door hebben. Als er tanden zijn dan kunnen ze schrapen met die ondertanden. Peer is hardstikke zacht en happen en sabbelen ze zo naar binnen. Banaan, mango, avocado is ook geschikt. Brood beginnen wij pas een poosje later mee, eerst groenten en fruit maar 's onder de knie hebben.

5. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Bedankt voor de reacties! Ik had het schema op borstvoeding.com bekeken en daar staat ook al appel bij vanaf 6 maanden, vandaar mijn vraag. En brood kun je dus ook best nog even mee wachten? Dan ga ik gewoon eerst beginnen met groenten.
    Zetten jullie je kindje met zes maanden al in een kinderstoel? Ik moet er nog eentje kopen, maar ik weet niet of hij daar al stevig in kan zitten.
    En geef je 's middags een keer eten of tegelijk met wanneer jullie eten? Dat vind ik wel laat, want dan gaat hij daarna meteen naar bed.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik maakte appelpartjes zacht door ze even te zappen en dan af te laten koelen.

Je begint natuurlijk niet meteen met EN groente EN fruit EN brood he! Gewoon eerst even beginnen met groente, gaat dat goed (dan ben je al zeker 2 weken verder) dan ga je fruit of brood aanbieden (ook weer niet allebei tegelijk).

Die eerste maanden hadden wij geen vaste tijd. We gaven iets op een moment dat ze wakker en geinteresseerd waren, of het nou ochtend of middag was maakte niet zo uit.

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Uh, wat is zappen?...:)

8. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik gok de magnetron

9. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Dat zei mijn vriend ook al:) Even gegoogled op appels en zappen, maar dan krijg je vanalles over apple tv, haha.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Warme/zachte appel vind ik alleen lekker als appelmoes, dus dat geef ik mn zoon ook als appelmoes.

Qua tijd: warm eten 's avonds, als wij eten en hij wakker is. Fruit als 't uitkomt, maar moet ik inmiddels wel een beetje in mn dag inplannen. Warm eten idd direct voor bedtijd, is hier nooit een probleem, ze lusten beiden hun warme eten en daarna hun slaap-fles binnen een uurtje ofzo.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Eens met Nova!

Appel is keihard. Mijn zoontje at het wel maar de helft kwam weer naar buiten. Na een tijd lang geen appel te hebben gegeven, at hij bij 2 jaar een appel zo uit de hand.

Peer (goed laten rijpen), banaan (dito), mango en avocado zijn lekker zachte fruitsoorten!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zappen = magnetron.

Share This Page