Welke draagdoek. Of toch buikdrager?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door diantje82, 15 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diantje82

diantje82 Actief lid

19 apr 2008
    277
    0
    0
    Verzorgende IG
    Apeldoorn
    Ik ben aan het kijken naar een draagdoek/buikdrager. Maar ben nu wel benieuwd welke er handiger is en het fijnst is voor je kindje.

Ik neig heel erg naar een draagdoek. Maar welke moet ik dan nemen?

2. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Een draagdoek is ergonomisch veel beter voor je kindje omdat de heupjes in spreidstand/kikkerhouding zitten... ook is een draagdoek langer te gebruiken.

Je hebt ook buikdrager die de beentjes in spreidstand hebben: http://www.slingomama.nl/index.php?cPat ... 1e8db222ce

Qua draagdoek heb je deze mogelijkheden:
    *ringsling: [​IMG]
    Die draag je over één schouder en kan je zowel voor baby als voor peuter gebruiken... nadeel is wel dat alle gewicht op één kant van je lichaam komt, dus niet iedereen vind dit prettig.

*Rekbare draagdoek: (bvb tricot slen of een draagdoek.nl) Erg fijn in gebruik bij een jonge baby's (tot 3 maanden) Hoe ouder ze worden, en dus ook zwaarder, hoe minder fijn deze draagdoek in gebruik word... het gaat een beetje snijden en de doek gaat erg doorhangen.

*Geweven draagdoek: Iets lastiger te knopen dan een rekbare maar is te gebruiken vanaf baby tot peuter... hier kan je ook goed mee rugdragen wat moet een rekbare word afgeraden.... bekende merken: Girasol, Hoppediz, didymos, ellaroo...
    De meest standaard maat is maatje 6 = 4,6 meter.

Voor meer vragen: www.dragen-en-voeden.nl

3. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    En een voordeel van een draadgoek vind ik dat je kindje er meteen al inkan en in een buikdrager kan dat pas na een week of 6.
    Ik heb zelf een doek van draagdoek.nl

4. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    hier een draagdoek van draagdoek.nl die uitstekend bevalt, en ook een babybjorn drager (mag vanaf 3,5 kilo, en onze zoon was al 4,5 bij geboorte). die is ook fijn, maar tóch vind ik de doek nu fijner.
    misschien als hij zwaarder wordt, dat ik de drager prefereer? ik zie wel.

draagdoek.nl vind ik wel een aanrader; fijne doeken, uitstekende service.

5. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Nou ik heb juist bij mijn zoontje mijn buikdrager ingeruild voor doek toen hij 3 maanden was.... omdat hij te zwaar werd al... in de doek heb ik er geen last van

6. loesjej

loesjej Actief lid

12 dec 2008
    416
    0
    0
    hier de minimonkey, heeeeel erg lang te gebruiken!

7. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik zou als ik jou was er eerst eentje lenen, zo kan je kijken of je het prettig vindt. Een nieuwe is snel gekocht.

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik ben toch wel benieuwd naar die minimonkey. Qua prijs bevalt die me erg goed ;) Maar ik vraag me af of het wel lekker zit, aangezien je niet zo'n lekkere zachte doek hebt.

Ik twijfel nog tussen de minimonkey en de tricot slen/draagdoek.nl enzo.

9. diantje82

diantje82 Actief lid

19 apr 2008
    277
    0
    0
    Verzorgende IG
    Apeldoorn
    Dan moet ik er eerst iemand vinden die een draagdoek heeft. Dus dan zal het gauw een nieuwe worden

10. diantje82

diantje82 Actief lid

19 apr 2008
    277
    0
    0
    Verzorgende IG
    Apeldoorn
    Ik twijvel ook erg tussen een minimonkey en een draagdoek van draagdoek.nl

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Minimonkey is ook wat sportiever qua look. Er wonen hier heel veel afrikanen in de buurt, en dan voel ik me net zo'n na aap moeder :p Doe mij dan maar zo'n klein sportief ding. Maar ja, moet wel lekker zitten natuurlijk!

12. loesjej

loesjej Actief lid

12 dec 2008
    416
    0
    0
    De minimonkey is ons super bevallen! Makkelijk en het zit prima! En inderdaad voor de prijs kun je het bijna niet laten, misschien op marktplaats? Mijn man kon er minder makkelijk mee overweg en heeft de babybjorn gebruikt, vond ik persoonlijk weer minder!
    Ik deed alles met beeb in de draagdoek, tot aan dweilen toe (heeft de eerste 10 weken in de minimonkey gespendeerd, vanweg zijn huilbuien)

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wij hebben een babybjorn gekocht toen we Jelle kregen, maar voor hij erin paste/mocht waren we al een aantal weken verder... :) Bij een babybjorn moet je baby minstens 3,5 kilo zijn en dat duurde bij Jelle even... En toen hij zwaarder werd kreeg ik na een poosje (ongeveer een uur) vreselijk last van mijn rug... Mijn man heeft hem wel langer gebruikt, maar ook niet meer na de 9 maanden...

Ik neig idd ook naar een draagdoek voor Jitte, vooral omdat ze idd graag op schoot/bij mij is en ik Jelle ook nog rond heb lopen zou het handig zijn als ik beide handen vrij heb... Kan ik tenminste op mijn gemak een keer stofzuigen of spelen met Jelle, ipv elke keer halverwege te moeten stoppen omdat Jitte iets nodig heeft... :)

14. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik heb begrepen dat na de 3 maanden de Minimonkey bijna niet meer gebruikt word door iedereen...

Hier een lijst met draagdoekconsulenten: http://www.draagdoekconsulenten.nl/ daar kan je een niet rekbare doek uitproberen (bijna hetzelfde als rekbare doek, en als je op dragen en voeden een oproepje plaatst woont er vast wel iemand in de buurt die helpen kan!

Nou ik hoop dat ik (ook als 20jarige moeder) er niet als apen moeder uitzie zo:
    (dit is mijn rekbare doek van draagdoek.nl, ik heb dus nog 3 geweven doeken)

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb van iemand een mei-tai te leen. Dat is ook een ideale drager.

Met mijn 13 kilo zware dreumes op mijn rug kon ik zo een half uur lopen, zonder enige oefening.

Een mei tai is een vierkante doek met daaraan 4 lange repen stof. 2 daarvan knoop je om je heup, de andere 2 over je schouders (en daarna afhankelijk van de houding terug naar beneden). Je kunt er buik en rug mee dragen. En er bestaan kleinere maten voor jonge baby's. Maar een peuter kan er ook in, als de doek groot genoeg is.
    Zo'n mei-tai kun je ook zelf maken, of via internet regelen (google maar op "mei tai").

Ik ben in ieder geval verliefd op die doek.

16. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Oh nee, helemaal niet! Ik vind die wel heel mooi zitten ook om je armen zo.

Kun je die van Draagdoek.nl ook op verschillende manieren dragen (ook liggend en op je rug?).

En dan meteen nog maar een vraag, wat zou jij aanraden, een rekbare doek of een niet rekkende doek?

p.s. ik zei trouwens niet apen moeder, ik zei "na-aap-moeder". Beetje snel getypt/gelezen denk ik. Ik bedoel meer dat hier alle schattige Afrikaanse kindjes gewoon in een handdoek bij moeder op de rug mee gesjouwt worden, en dan kom ik daar aan met mijn ingenieuze (westerse) geweven draagdoek. Vandaar. Daarom spreekt die Draagdoek.nl/minimonkey me meer aan, vanwege de minder Afrikaanse look. Het ziet er wat stoerder uit. Maar ja, ik wil hem natuurlijk wel iets langer dan 3 maanden gebruiken... Is zo'n rekbare doek dan nog wel fijn?

17. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    rekbare doeken zijn vooral in het begin fijn. Als kindjes zwaarder worden gaan ze toch wat meer hangen in zo'n doek. Ik hoor vaak dat moeders rond de 5-6 kilo overstappen naar geweven doeken. En het verschilt per kindjes wanneer dat is.. Bij de mijne zou dat na 2 maanden al zijn geweest, voor andere pas met een half jaar.

18. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Een rekkende kan je wel liggend dragen maar op de rug word afgeraden, dit omdat een kindje in rekbare doek sneller achteruit kan hangen en dat niet erg veilig is...

Ik zou graan voor een niet rekbare doek, dit omdat ik binnen een maand na mijn rekbare een niet rekbare heb aanschaft. Ik heb nu een Girasol en een Ellaroo.

Ik zie dat je in DLD woont, daar moet het 2e hands niet zo moeilijk zijn om aan een doek te komen, in DLD zit o.a Hoppediz & didymos! Ze zijn daar echt meer van het dragen in doeken dan in NL!

Hier nog een foto van mij en mijn kleine in de Girasol:

Deel Deze Pagina