hey dames... ik lees bij heel veel mamas hier dat hun kindjes allemaal een mooi vast eetpatroon hebben.hoe doen jullie dat???het wil hier echt niet lukken bjarne is nu een dikke vier maand,slaapt nog niet door(drink nog 1tot2 flessen),en heeft geen vast patroon. meestal eet hij nog om de drie uur,heel soms laat hij vier uur ertussen... hij krijgt novalac ac(antikoliek voeding) 180+6schepjes krijgt nog geen fruitpapje of aardappelen/groente.ik heb twee weken geleden geprobeerd met fruit maar daar heeft hij heel de dag last van gehad,gekrijst dus.ik wil graag deze week starten met groentepapje,maar nu is hij ziek dus wacht ik maar even. hij heeft heel vlug last van zijn maag en darmpjes dus durf ik niet echt goed te starten met graanvlokken of zo in zijn melk te doen. we hebben toen hij 10weken was geprobeerd met nutriton(ivm reflux)maar daar deed hij een allergische reactie op...dus nu durf ik niks meer te proberen hebben jullie mss tips,ervaringen die jullie met mij willen delen?ik zou er zo graag een beetje een vast schema in krijgen ps:zijn broertje jurre,die is nu 20maand,heeft ook heel lang zonder routine geweest,maar sliep veel vlugger door,at wel groente en fruitpap,was veel "makkelijker" wat betreft nutriton en zo..die heeft nog steeds een ijzeren maag.dus ik ben het niet gewend een kindje te hebben waarbij ik rekening meot houden met vanalles haha lijkt wel of ik een onervaren mama ben he(beetje warrig ook allemaal genoteerd denk ik,sorry,vermoeidheid slaat hier redelijk toe.bjarne is heel veel ziek,en dat weegt door omduur) alvast bedankt dames en sorry voor het geklaag
trouwens,vandaag komt ook de dokter langs want hij is weer niet in orde...ik luister even bij haar ook,maar jullie tips en ervaringen zijn heel welkom ondertussen
Hoi Tearke, Wat vervelend, daar kan je inderdaad vrij moe van worden. Misschien is het een idee om voor iedere voeding infacol ( tegen darmkrampjes ) te geven, dan kan ie het lucht makkelijker kwijt. Hij komt ws eerder om te eten nu omdat ie hoogstwaarschijnlijk buikpijn heeft resultaat is dat je zoontje even van z`n krampjes af is om het daarna weer erger terug te krijgen... Dit moet je wel even de tijd geven, bij ons dochtertje duurde het anderhalve week voordat wij verschil merkte... Ons zoontje heeft er ook erg last van gehad dat hij niet in een ritme wou... bij ons kwam het ook door buikpijn... op een gegeven moment hebben we het losgelaten en na een week of 2 ging het beter omdat wij minder gestressed waren en ons minder zorgen maakte... hoop dat de arts je de gouden tip kan geven en dat je snel lekker kan gaan genieten!!
Hee, lastig voor je om dan allerlei "succesverhalen" te lezen.... Maar ik geloof dat het eerder uitzondering dan regel is dat kleintjes de nacht doorslapen met 4 maanden. Ik ken mensen die na 1,5 jaar dachten: zo, en nu is het welletjes geweest met die nachtvoedingen . Dus daar kun je je niet op vastpinnen. En natuurlijk ook niet op hoe je oudste zoontje was, kinderen verschillen nu eenmaal. Ik kan je wel vertellen hoe het hier is gegaan: vanzelf. Ik voedde op verzoek en dat doe ik eigenlijk nog steeds, maar ze laat er zelf een mooi ritme in zitten. Alhoewel, soms wijkt ze er ook ineens een dagje vanaf en laatst had ze een sprongetje en toen was er geen land met haar te bezeilen. Tsja, weinig aan te doen. Wat ik vooral niet zou doen in jouw geval is al beginnen met fruit, groente, enz. Volgens mij is jouw zoontje daar gewoon echt te gevoelig voor, wacht er nog maar eventjes mee tot hij 6 maanden is. Als hij nergens last van zou hebben, dan kan het wel bij 4 maanden maar het klinkt alsof hij er nog helemaal niet aan toe is.
die nachtvoedingen kunje niks aan doen. Als je kindje wakker word voor een fles, dan is dat zo! Inderdaad niet ieder kindje slaapt door met 4 maand. Hoe ik verder het ritme er in heb gepompt, is alles op vaste tijden. Ik zette mn wekker om 7uur voor de eerste fles. En dan 4 uur later kreeg ie zn 2e. Op vaste tijden naar bed brengen. Eerder liet ik het aan de kleine zelf over, maar toen was er totaal geen ritme, en ik merkte dat Finn wel ritme nodig had. Dus vandaar dat ik het zelf met de tijden deed. Misschien is dat te proberen? Succes!
@wapa,mss kan ik die infacol eens halen bij de apotheek...ik heb een hele tijd babyfen gebruikt,zonder effect.daarna collikind...dat leek ook niet echt te werken. ik gebruik ook de dokterbrown flessen,aangepaste voeding.... ik ga ze deze middag halen @miepie,idd hier is het ook voeden op verzoek;ik kan niet anders haha anders brult hij de hele buurt samen.soms heb ik het gevoel dat hij te weinig heeft aan zijn flessen alleen.daarom dat ik wou proberen met aardappeltjes....mar idd,hij lijkt er nog niet klaar voor de arts is ook net langsgeweest.die raad aan om binnen een dikke week te proberen met een klein klein beetje aardappeltjes en eventueel ook om naar een osteopaat te gaan...
sanne dat op hetzelfde uur naar bed brengen kan ik idd ook proberen.meestal valt hij tss zes en zeven in slaap....en dan maak ik hem rond tien uur nog wakker voor een laatste fles(die hij al slapend helemaal op drinkt) dat kan ik dan eigenlijk ook doen als hij in bed ligt,van hem even bij mij in bed te nemen..... ik liet hem beneden tot ik ging slapen...wss ook een slecht idee *bloos*
mijn mening is om de kleine altijd in zn eigen bedje te laten slapen, maar iedereen verschilt hierin natuurlijk. Als jou kindje ook goed beneden kan slapen.. hoe doe je het overdag? slaapt hij dan wel in zn eigen bedje?
als we opstaan drinkt hij een fles,speelt wat en na een dik uur wil hij terug slapen.dan slaapt hij in zijn wiegje(beneden dus) smiddags als hij wil slapen gaat hij in zijn bedje(boven) en als hij dan savonds of tussendoor nog slaapt dan is het in zijn wieg... hij slaapt soms maar 15tot 20minuten na elkaar....dus vind ik het gek om hel telkens keer twee verdiepen hoger te dragen...maarrrrrrr ik zeg het,mss is dat een hele misse opvatting. snachts slaapt hij trouwens wel nog bij ons op de kamer.we hebben dus twee bedjes staan.eentje bij ons op de kamer en eentje op zijn kamer.de reden hiervoor is dat ik er snachts alleen voor sta en als hij weent ik hem zo vlug mogelijk zijn fles wil geven omdat anders onze jurre wakker word... hij slaapt wel nooit bij mij in bed hoor,daar begin ik neit aan
maar heb je het idee dat je kindje sneller wakker wordt van zn broertje? Lijkt mij dat als hij gewoon beneden slaapt, waar iedereen dan is, dat hij sneller wakker wordt. Maar ons zoontje slaapt heel licht, dus hij wordt overal wakker van. Kan natuurlijk best zijn dat jou kindje gewoon overal door heen slaapt! Maar ik zal echt proberen om vaste tijden te gaan handhaven. om de hoeveel uur krijgt hij zn voeding? Want finn krijgt ook 180/6 om de 4uur.. zijn ritme ziet er zo uit. 07:00 fles 180/6 van 07:00 tot 09:30 slapen 09:30fruithap 11:00fles 180/6 11:30 uur tot 14:00 slapen 15:00 fles 180/6 16:00uur tot ong. 17:00 slapen 17:30 groentehap 19:00 fles 180/6 Daarna naar bed. om 22:00uur fles 210/7 + rijstebloem
Mini slaapt ook twee verdiepingen hoger, overdag en 's nachts. De ochtendvoeding krijgt ze op haar eigen kamertje en dan gaat ze ofwel weer naar bed, ofwel naar het kdv, net hoe het uitkomt en of ze die dag naar het kdv moet. Maar als ze thuis is, krijgt ze de voeding van 11 uur, 15 uur en 19 uur (zo ongeveer dan he, kan soms een uur schelen) beneden en dan neem ik haar dus steeds 2 verdiepingen mee. Maar ook het naar boven dragen is hier onderdeel van het naar bed gaan ritueel. De laatste voeding rond 23 uur maken we haar wakker en die krijgt ze ook op haar kamertje zodat ze direct weer kan gaan slapen. Dus de constante factor is hier haar eigen bedje waar ze altijd in slaapt. Als ze wakker is, is ze in de box of in de wipper maar zodra ze moe is, hup naar bed. Maar goed, Mini wordt dus niet vaak wakker 's nachts, dat scheelt wel heen en weer lopen. Maar misschien helpt het wel om een bepaalde regelmaat en volgorde en voorspelbaarheid voor hem in te bouwen, wellicht wordt hij daar wel rustiger van?
onze oudste word wakker van de jongste... bjarne slaapt overal doorheen eens hij slaapt hij drinkt zn flessen om de drie uur,af en toe om de vier uur maar idd,ik probeer hem boven te brengen vanaf nu...mss is dat het probleem...een vaste slaapplek even fles geven
Hoi, drinkt jou kindje dan niet veel te veel asl hij flessen van 180+6 drinkt, elke 3 a 4 uur? Hij zou maar 5 flessen mogen op een dag van die hoeveelheid.. is er niet meer aan de hand? als hij zo gevoelig reageert op Nutriton / fruit etc.? dan wordt hij 's nachts misschien niet wakker van de honger, maar van krampen?
ik zal het inderdaad proberen! overal een vast rituuel van maken, zodat hij rustiger word en inderdaad zoals Miepie het omschrijft, zo doen wij het ook! Ritme en Regelmaat is erg belangrijk!
petra dat vroeg ik ook aan de dokter deze morgen.maar die zei dat hij drinkt wat hij nodig heeft...dat het ene kind meer nodig heeft dan het andere.... we wachten nu af tot hij genezen is,en proberen dan binnen een week of twee aardappeltjes of zo...heeft hij dan terug miserie komen er verder onderzoeken omdat fructose intollerantie in de familie voorkomt(zus haar jongste) en snachts is hij wel kalm eens hij een fles heeft gedronken.... vlinderbloem,voor mij hoeft het niet een strak schema te zijn...maar wel dat er ergens een beetje van een lijn in zit....nu heb ik het gevoel dat ik maar iets doe...er zit geen beetje structuur in.en dat heeft een kindje volgens mij wel nodig toch? of heb ik het daarin mis ? jurre,onze oudste heeft een heel strak schema nu...wat hij vroeger ook niet had die gaat stipt om half twaalf slapen smiddags tot twee uur en savonds gaat hij stipt om half acht in bed tot meestal half zeven.... ook zijn ritueel voor hij in bed gaat is altijd hetzelfde. daardoor dat ik graag ook bij bjarne een klein beetje routine erin wil krijgen...
Nouja, mis.. haha dat wil ik helemaal niet zeggen hoor! Iedereen doet het op zijn manier. Ik heb het zelf alleen nooit echt heel belangrijk gevonden, ik heb het op een gegeven moment wat losgelaten en wat bleek? Op een gegeven moment kwam er vanzelf wel een soort van structuur in de dag. ookal ging niet alles stipt op dezelfde tijd. Maar daar moet natuurlijk wel ruimte voor zijn, ik kan me voorstellen dat als bijvoorbeeld allebei de ouders werken dat het dan heel anders is. ik ben thuisblijfmoeder, dus ik heb ook gewoon de ruimte om het ritme van mijn kinderen aan te houden.
Hey Tearke, Ons meisje ligt altijd in bed. En meestal moppert ze even maar valt daarna wel in slaap tussendoor wordt ze dan wel eens wakker maar binnen 2 minuten slaapt ze dan weer.. Kan me voorstellen dat als je zoontje beneden ligt dat je er zo bij bent, probeer hem eens 2 tellen te laten brullen misschien valt ie vanzelf wel weer in slaap... hier werkt dat.. ik laat haar niet heel erg krijsen hoor maar haal haar er niet bij ieder piepje uit... zo leert ze ( volgens het cb ) om zelf weer in slaap te kunnen vallen... misschien kan je daar ook iets mee..
hey wapa ik haal hem er ook niet uit vanaf hij weent hoor...ik zou wel niet anders moeten doen haha ik heb ook momenten dat ik met jurre bezig ben dat hij eens 10minuten moet wachten... nu heeft hij om 12uur zijn eerste lepeltje antibiotica gekregen en is hij een half uur geleden eindelijk in slaap gevallen na 2uur mopperen en krijsen....het is toch niet mogelijk dat hij na 10min na inname al last ervan heeft gehad...
Het klinkt alsof ie helemaal uitgeput is... arm mannetje.. en arme mama... geef het even de tijd... probeer steeds een ding voor minimaal een week.. als je dan het idee hebt dat het niet helpt dan ermee stoppen en een andere tip proberen voor minimaal een week... hoop dat de oplossing er snel bijzit voor jullie!