Goedemorgen Dames! Onze baby van nu 6,5 week heeft al een aardig ritme te pakken. Overdag slaapt ze moeilijk in bed, maar wel makkelijk in de box en op de arm. Ik probeer haar toch wel ook in haar bedje te laten slapen overdag. Wat gisteren heel goed is gelukt! Nu het punt waar ik een beetje over twijfel: Ze krijgt 6 flessen per dag. De laatste om 22.30 uur, daarvoor nog 1 tussen 19.00 en 19.30. en de eerste sochtends om 06.00 uur. Daarna een fles tussen 09.00 en 10.00 , ligt er net aan hoe laat ze komt. Voor de fles van 06.00 uur moet ik haar de laatste dagen wakker maken. Ze drinkt dan keurig haar flesje leeg. Ik leg haar na deze fles altijd weer direct zonder even te spelen terug in bed (in een nog donkere kamer, hou de verduisteringsgordijnen dicht). Dat betekent dat het donker op haar kamer is tot 09.00 - 10.00 uur. Is dit wel goed voor het dag nacht ritme? Tussen 06.00 en 10.00 slaapt ze wel altijd, maar wel erg onrustig met veel geluidjes / bewegen enz. Is dit erg? Die fles van 06.00 moet er in blijven, want over een aantal weken ga ik weer werken, en ik begin om 07.00 uur (mijn man nog eerder). Vóór die tijd gaat ze dus al naar oma. Na de fles van 19.30 is ze altijd erg onrustig. ze blijft dan tot de fles van 22.30 uur beneden en slaapt vanaf een uurtje of 21.00 op schoot. Nu denk ik er sterk aan om na haar fles van 19.30 uur nog even te spelen, en dan toch proberen in bedje met de gordijnen dicht. Dan dus weer de fles om 22.30 en dan tot 06.00 , waarna de dag begint. Ooh ik weet het even niet. Wat zouden jullie doen? En ja ik weet dat dit alles alleen werkt als dochterlief het ook ziet zitten :-D . Maar goed, ik ben toch de gene die haar wel of niet in haar bedje moet leggen / spelen / gordijnen dicht doen.
's avonds in haar bedje slapen komt vanzelf wel. Ik zou haar lekker beneden houden zolang ze wat onrustig is. De meeste baby's zijn 's avonds het liefst bij de mama (of papa). Er kan in de tijd voordat je moet gaan werken nog zoveel veranderen, dus daar zou ik nog niet teveel mee bezig zijn. Om 6 uur wakker maken zou ik zelf niet doen, maar dat kan natuurlijk wel. Het kan ook zijn dat ze binnenkort weer wel een nachtvoeding wil of dat ze om 6 uur haar flesje nog niet wil drinken.
Hier ben ik het mee eens. Baby's zijn 's avonds vaak erg onrustig (clustergedrag komt ook bij fleskindjes voor). Dus lekker beneden houden en veel bij je laten liggen/slapen. Over je werk zou ik me ook niet druk maken. Er verandert zoveel, baby's gooien om de zoveel tijd hun ritme helemaal om. Ik zou haar dus ook niet wakker maken om 6 uur en dan laten slapen tot 10 uur, maar afwachten wanneer ze wakker wordt en dan ook de dag 'beginnen' (rond 8 uur bijvoorbeeld). Volg je kind. Komt allemaal goed.
Wat doet ze het al goed voor 6.5 week!!! En jij ook. Dat ze onrustig slaapt na 6.00 komt omdat ze even niet meer in haar diepe slaapje komt waarschijnlijk...die bewaart ze voor de nachten zo te lezen. Overdag slapen komt vanzelf. Bij mijn zoontje zijn we ook zo begonnen en inmiddels is het een hele goede slaper 's nachts en overdag.
Hier was zoonlief ook een aantal maanden wakker tot 21.30. Ik vond het zelf een beetje onzinnig om m al om 'kinderbedtijd' naar bed te doen terwijl ie nog gewoon wakker was.. Buiten dat, leek het me voor zoonlief zelf ook niet fijn om nog uren wakker in zn bedje te lopen huilen Op een gegeven moment merkten we steeds vaker prikkelbaarheid in de avond. Toen zijn we m om 19 uur op bed gaan leggen en sindsdien slaapt ie gemiddeld van 19-7. Ze geven doorgaans echt wel aan wat ze nodig hebben, dus om het punt dat je nu in de ochtend de gordijnen dicht laat zou ik me niet zo'n zorgen maken Meningen verschillen trouwens toch altijd. Zo doet het gros van de ouders tijdens de slaapjes overdag de gordijnen dicht. En wij laten het overdag gewoon open, en dat werkt echt niet minder goed O ja, dat om 6 uur wakker maken zou ik ook niet doen. Naar mijn mening hebben baby's slaap nodig naar behoefte. Ga je rommelen met hun natuurlijke schema, dan is dat niet fijn voor je baby en doorgaans dus ook niet voor jou Uiteraard kun je best de week voorafgaand dat hij/zij naar de opvang moet gaan oefenen, om je kind toch een béétje te leren om in dat ritme te komen. Maar veel eerder dan een week van tevoren beginnen zou ik niet snel doen..
Bedankt voor jullie reacties dames! Ja wat doet ze het goed he met 6.5 week, echt ongelooflijk. Clustergedrag, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Nee dan ga ik haar zeker niet in dr bedje leggen, dat vind ik zielig. Dr papa en mama zijn ed voor haar als ze ons nodig hebt, dat moet ze weten. Hm dan maar gewoon zo laten zoals het gaat, en ik zal me niet druk maken over de dichte gordijnen haha. Die fles van 6 uur ben ik nog niet helemaal over uit. Zit toch met mn werk in mn hoofd.... aargh! Goed, mn gevoel zegt me denk vanzelf wel wat juist is. . Vind het erg fijn te lezen wat andere mama's zouden doen in mijn situatie .
Ik maakte me ook druk om die eerste fles. Moet om 7 de deur uit. Tot bleek dat ze bij wakker worden nog niet suoertrek had en ze de eerste fles op kdv kreeg. Hoefde ik haar alleen maar 6.45 uit bed te halen, snel aankleden en weg. Scheelde een hoop met zo vroeg wakker maken om die fles er al in te hebben. Nog steeds eet ze dr ontbijt pas ruim na wakker worden.
O dat zou natuurlijk ook nog kunnen dat ze het zelf op die manier regelt. Hmm dat zet me aan het denken
Ik vind t er keurig uit zien hoor! Ons dochtertje is iets ouder en is sinds deze week over op 5 flessen. We maakten haar eerst altijd wakker voor een late fles maar met of zonder deze fles komt ze toch wel s nachts dus wij gaan liever lekker op tijd naar bed, zeker toen wij merkten dat ze dus ook rond 21.00 echt diep gaat slapen. Ons ritme is nu ongeveer zo: 4.00/7.30/12.00/16.00/20.00 maar voed zoveel als kan op verzoek dus t kan wel een uur schelen soms. Over die fles s morgens zou ik me ook nog niet druk maken. En zoals iemand anders al aangaf deed ik het met m'n zoontje ook. Die plukte ik om 6.10 uit bed en in de maxi cosi, om 6.15 waren we bij oma of gastouder en pas daar kreeg hij z'n 1e fles. Nu nog steeds ontbijt hij daar... Ideaal vind ik als het kan, scheelt je een hoop gedoe in de vroege ochtend.
He dames, afgelopen 2 ochtenden heb ik haar zelf laten wakker worden. Ze kwam om 06:30 en 06:45. En wat jullie al zeiden: over 3 weken zie ik wel weer hoe ik het dan met het werk doe. Bedankt voor het meedenken! Na deze fles heb ik haar wel weer in dr bedje gelegd met de gordijnen dicht, ze werd zelf weer rond 09:30 wakker. Hierna startte de dag. Misschien laat ik van de week de dag starten na de eerste ochtendfles, en leg ik haar pas weer na het spelen in dr bedje met de gordijnen open. Ik denk dat ze daar binnenkort aan toe is, want vandaag heb ik nog een uur heen en weer gelopen om speentjes te geven. Normaal had ze sochtends nooit een speentje nodig om weer in te slapen. Hihi zo grappig hoe het allemaal zo veranderd iedere keer . Het is zowaar een hele ontdekkingstocht met zn tweetjes ( oké, drietjes, maar papa is al aan het werk dus die tel ik nu even niet mee )