Ik ben een beetje onzeker m.b.t. de flesvoeding van onze dochter. Ze is morgen 7 weken en weegt 4020 gram. Ze krijgt op dit moment Nutrilon standaard. Vanaf vorige week zaterdag ben ik begonnen met 120 cc 6 flessen (120 water, 4 schepjes en dan afmeten tot 120) dus in totaal 720 cc. Dit ging een paar dagen goed maar sinds 2 dagen komt ze 's nachts weer voor een extra fles dus nu probeer ik weer terug te gaan naar 7 x 90 omdat ik haar anders te veel geef. Hier lijkt ze geen genoegen mee te nemen en ik kom eigenlijk weer uit op 8 x 90 (in totaal 800 cc) dus ook te veel. Ook lijkt ze na een flesje van 90 cc soms nog meer te willen. Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit nu het beste aan kan pakken. Hebben jullie tips? Ik ben een beetje bang dat ik haar op deze manier te veel voeding geef. Ik voed overigens op verzoek, rekken is bij haar echt geen optie.
Ik zou me om dat teveel niet al teveel zorgen maken. Als het maar niet meer wordt dan een liter. Zou het helpen om 5x 120 en dan de fles voor de nacht iets meer te geven? Ik zou mn kind ook niet honger laten lijden.
jeetje, die van ons krijgt met 3700 gram en bijna 4 weken flessen van 120+4 en niet afgegoten.. Dus 135cc ongeveer. ik zou me dus ook niet zo vast houden aan 'teveel'. kijk met borstvoeding.. dat is echt op vraag en kunnen ze pakken wat ze nodig hebben, met flesvoeding raakt ineens iedereen helemaal in paniek als een kindje 'teveel' wil. Ik zou je kleine gewoon wat meer aanbieden en kijken of dat helpt. is het teveel dan merk je dat snel genoeg.
Ik vind het ook heel verwarrend hoor! Je hoort/leest namelijk erg tegenstrijdige dingen: de een zegt maximaal 150ml per kg lichaamsgewicht. Op de verpakking van bijv nutrilon staat tussen 3 en 3,5kg max 600ml of tussen 3,5 tot 4kg max 675ml als richtlijn. Weer anders is max een liter of 30 scheppen. Wanneer hou je nou welke maatstaf aan? Die van max een liter ken ik maar vanaf wanneer hanteer je die? Als ik de 'regel' 150ml per kg lichaamsgewicht zou hanteren dan zou het betekenen dat onze dochter met 3,5kg max 525ml zou mogen. Nou, daar zit zij al een hele tijd ruim over heen. Overigens kun je van flesvoeding zeker wel te veel geven. Dat kun je niet vergelijken met borstvoeding dat je onbeperkt kunt geven. Het verschil zit hem in de voedingsstoffen dat in flesvoeding zit. De voedingsstoffen in borstvoeding worden afgestemd op de behoeftes van je baby. Flesvoeding zit bomvol (kunstmatig) toegevoegde stoffen waar je dus wel degelijk teveel van kunt geven. Daarbij is bv ook nog lichtverteerbaar en fv niet.
Dat van de 150cc per kg is wat ze binnen MOET krijgen minimaal per dag. (Wat ik van de ka van het cb heb begrepen) meer mag tot 180cc per kg lichaams gewicht. Ik zou de flesjes iets ruimer maken en dan kijken wat ze ervan drinkt. Als ze overdag genoeg krijgt zal ze misschien snachts ook niet meer komen. (Dat was iig hier het geval bij 6/7 weken. (Toen opgehoogd naar 150+5 flessen, dronk ze niet alles van op in het begin, maar na een paar dagen wel en ging ze naar 5 voedingen.)
Even inhaken, Het klopt namelijk niet wat je zegt. (Cb heeft het je fout verteld, daarnaast is de cb-arts absoluut geen ka. Mocht hij/zij willen om met basisarts al volwaardig ka te mogen zijn ) Het minimale wat men aanhoud als richtlijn is; 120cc voeding per kg per 24 uur. De 'standaard' richtlijn is; 150cc voeding per kg per 24 uur. De maximale wat men aanhoud als richtlijn is; 180cc voeding per kg per 24 uur. Echter er zijn ook nog andere richtlijnen die ook naar leeftijd kijken. Ook is het zo dat er kindjes zijn die net onder het minimale drinken, waar ouders echt niet meer in krijgen, en wel voldoende groeien en ontwikkelen. Minimaal is dus echt niet de 150cc regel. Jij eet misschien ook meer of juist minder dan een ander om op hetzelfde gewicht te blijven @ ts. Richtlijn zegt 600 cc voeding, max 720. De 6 flessen zou netjes zijn, maar wel op de max. Eerder gaf je al aan te denken aan reflux, volg je daar alle leefregels al van op? En heb je mijn reactie in je andere topic gelezen?
Ik leef idd de leefregels van reflux al een tijdje na! Ik heb vandaag tot nu toe 4 x 100 gegeven en 1 x 120. Geef dalijk nog een keer 120 als laatste fles in de hoop dat ze dan een flinke ruk slaapt.. Nu is het ook weer huilen geblazen na de fles.. Blijf die hoeveelheden lastig vinden aangezien ik op verzoek voed..
Deze formule zou je kunnen aanhouden. Dit is gebaseerd op de grootte van het maagje van je baby. Helaas is het met flesvoeding vaak veel te veel wat er gegeven wordt, waardoor het maagje wordt opgerekt. Kleintjes komen in het begin tussen de 8-12 keer per dag voor een voeding. Mijn zoon van 9 wkn krijgt een combi van bv en fv en komt nu 7x per dag.
Romymama heir precies hetzelfde, hij kreeg 7x90 maar ging opeens weer snachts vaker wakker worden, terwijl hij de eerste 3 weken 4 uur sliep en daarna 3 uur doet hij nu 3 uur en daarna 2.5 uur. Dus nu toch maar 135 gaan geven maar dan kom ik nog wel op 7 voedingen..ik lees even mee naar de reacties, mijn kindje is 6 weken nu
Ik had het nog nagevraagd op het CB en die zeiden dat het niet erg was om je kindje wat meer te geven. Volgens hen gaat die formule eigenlijk pas op als ze een maand of 2/3 zijn? Ik bied haar nu 6 x 120+4 aan (dus 6x135 cc). Meestal laat ze hoe wat van staan. Soms 10, soms 20, soms 30. Ik vind het nu lastig hoe ik het moet verdelen. Momenteel komt ze om de 4 uur en 's nachts slaapt ze ongeveer van 00.00 tot 05.30. Als ik dan om de 4 uur ga voeden kom ik uiteindelijk 's avonds niet uit want ze krijgt dan: 05.30 09.30 13.30 17.30 21.30 en dan eigenlijk pas weer om 1.30 maar dit werkt natuurlijk niet echt voor ons. Iemand enig idee hoe we dit het beste op kunnen lossen? Ik wil de laatste fles eigenlijk niet later dan 23.30 geven. Hoor graag wat reacties
Kan je haar niet na de fles van 21.30 gewoon zelf laten komen? Hier kreeg hij ook rond 22.00 de laatste fles en vervolgens lieten we 'm gewoon zelf komen, konden we zelf ook een beetje op tijd naar bed. Zou proberen zoveel mogelijk op verzoek te voeden, met een maximum van 4 uur tussen de voedingen overdag. En als je het zelf prettig vind eventueel op een vast tijdstip de dag beginnen? Wat je ook nog zou kunnen doen is haar om 5.30 maar een half flesje geven (als ze daar genoegen mee neemt). Haar dan vervolgens rond 7.00 weer wakker maken en dan steeds om de 4 uur voeden. Maar sommige kinderen hebben gewoon steevast hun eigen ritme (of geen ritme...).
Meteen uitgeprobeerd! Half 9 laatste fles, omdat ons schema al overhoop lag. Toen kwam ze pas om 5.15! ik probeer zo toch maar op verzoek door te gaan want je merkt toch dat een echt schema aanhouden niet werkt..
Geen verwijt hoor maar vraag het me gewoon af.. Op verpakking staat 120 water plus 4 schepjes.. Ik lees vaker dat dames 4 schepjes doen en daarna tot 120 afmeten.. Waarom??