Wat nodig?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door UmmAbderrahman, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. UmmAbderrahman

UmmAbderrahman Bekend lid

4 okt 2012
    944
    0
    0
    Hoi dames,

Ik ben momenteel 35 wk zwanger van mijn eerste kindje.
    Sinds het begin ben ik er al van overtuigd dat ik bv wil geven. Zoveel commentaar in me omgeving gehad maar ik blijf volhouden dat dit is wat ik wil en dat ik ook zeker niet van plan ben om op te geven als het even tegen zit. Mijn vraag aan de profs hier.. Hoe bereid ik me het beste voor? Wat moet ik in huis hebben? Denk aan een kolf machine.. Flesjes?

En misschien nog tips als de kleine er is? Alles is welkom en ik wil mezelf zo goed mogelijk voorbereiden. Ik hoop ook echt dat fv niet nodig is!

2. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Wat goed dat je het wilt proberen, ondanks een omgeving die je niet steunt!

Beslist nodig: doorzettingsvermogen, voorbereiding (lezen/cursus), een bevalplan waarin staat dat er geen kv gegeven wordt en je kindje zsm bij je wordt (aan)gelegd, een telefoonnummer van een lactatiekundige (zodat, mocht je die nodig hebben, je die niet meer hoeft te zoeken).

Verder handig: voedingsbeha's en zoogcompressen.

Kolf kun je volgens mij altijd nog wel lenen/huren/kopen als het nodig is.

3. UmmAbderrahman

4 okt 2012
    944
    0
    0

Perfect ! Dit soort adviezen heb ik nodig. Niemand steunt me behalve me man die overigens het belangrijkst is natuurlijk. Maar om me dan goed voor te bereiden is altijd handig. Weet jij misschien wat het beste is om te lezen? Ik ga ook even van de week bij me vk informeren naar een curvus of voorlichtings avond. Beval plan heb ik maar daar staat dit nog niet in.. Ga ik ook meteen doen. En een telefoon nr zoeken.

Kolf hoeft dus nog niet perse? Dat kan ook als het bv niet op gang komt?

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 17 jun 2013
    Laatst bewerkt: 17 jun 2013
    Spannend hoor! Nog even en dan is de kleine er.... :p
    Ook handig om te hebben: een paar voedingsshirtjes.Gewoon basic die bij de Hema bijv kan kopen. Als alles lekker loopt kan je altijd nog een shopje voor meer gaan doen.Maar wel praktisch om er wat van in huis te hebben!

Wat betreft de kolf, ik heb die bij onze oudste dochter bij de Evean winkel gehuurd, zo'n zorgwinkel.Daar hebben ze ook echt het "zwaardere" werk staan, die je kan gebruiken als de boel wat hulp nodig heeft.Ik kreeg via de verzekering daar ook een groot deel van vergoed.
    Een reguliere kolf zou ik pas aanschaffen als je zelf weet wat je plannen zijn qua bv/werk.

Succes!:) En ik wens je een succesvolle bv-tijd toe!

5. UmmAbderrahman

4 okt 2012
    944
    0
    0
    Dankjewel ik ga van de wk meteen even kijken bij de hema!
    Sommige zeiden mij een kolf aan te schaffen of huren als de bv niet op gang wou komen. En sommige raden hem altijd meteen aan. Maar dat is dus niet perse nodig? Ik ben een thuisblijf moeder dus kolven voor het werk bv zou niet perse hoeven. Ik dacht meer omdat sommige zeggen dat je hem nodig hebt om het opgang te krijgen.. Maar ik kan dan ook eventueel voor het huren gaan kijken.

Bedankt

6. SDenise

SDenise Fanatiek lid

27 jan 2012
    1.859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Hier kwam de bv heel goed op gang door de kolf (zoon lag in het ziekenhuis en had hem zeker nodig ) :)

7. Marjoo83

Marjoo83 Actief lid

31 jan 2012
    352
    1
    16
    Ik zou eerst kijken hoe het met de borstvoeding gaat en dan kan je ( als het niet loopt) altijd nog een kolf gaan huren..
    Verder ben ik erg blij met een voedingskussen, goede voedingsbh ( ook een stevige voor in het begin die je ook 's nachts kan dragen) en zoogcompressen!!
    Ik heb ook bepanthen gebruikt voor tepelkloven die ik had in het begin, fijn spul!

Succes met de voorbereiding!
    En trek je niet teveel aan van je omgeving, doe wat jullie prettig vinden!

8. Missmama2be

Missmama2be Bekend lid

26 jan 2012
    830
    0
    0
    Wat ook erg handig is, is 1 of 2 nachthemden met knoopjes aan de voorzijde (v&d heeft leuke voor niet al te veel, op de markt kan je ook slagen)...
    De eerste dagen moest ik nog niet denken aan kleding (ongeplande keizersnede) en droeg alleen mn voedingsbh's en dan die nachthemden.
    Nu zijn ze voor 's avonds en 's nachts nog ideaal.

Jammer dat je geen steun hebt in je omgeving. Hier ook een huismoeder en vind dat bv toch de beste start is. Goed dat je man je wel steunt!!!

Ik had overigens geen bevalplan maar vind bv dusdanig belangrijk dat ik op de uitslaapkamer (vlak na de OK) al vroeg wanneer ik dr moest aanleggen.... binnen een uur lag mijn meissie heerlijk te drinken aan de borst, al waren t maar 5 slokjes...

9. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
  10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Goede adviezen hier al! Vwb de kolf: ik zou er inderdaad niet direct eentje kopen. Huren bij de thuiszorg is een goed plan, soms is het nodig in de eerste dagen wat bij te kolven om de voeding goed op gang te brengen, dan is een elektrische wel fijn. En dan kun je ook rustig kijken of je elke dag bijvoorbeeld een ochtendvoeding af wilt kolven om een voorraadje in de vriezer te hebben, of dat je dat niet nodig vindt. Gebaseerd op je wensen en het drinkgedrag van je kindje en de hoeveelheid melk moet je pas een kolf uitkiezen. Dus dat kun je beter doen als je kindje er is en ee week of wat oud is.

Verder heb ik nog een tip: als je in je kraamweken in bed ligt helemaal tjokvol hormonen en hardstikke moe, en de BV loopt even niet zo lekker en het is allemaal niet wat je je er van voor had gesteld, wacht dan even met stoppen. Ik heb altijd met mijn man afgesproken dat als ik roep dat ik wil stoppen hij me er aan helpt herinneren dat ik vanaf het moment dat ik dat roep even 2 dagen bedenktijd in moet lassen. En dan wil ik altijd weer door :D Soms is het gewoon pittig, zeker in de eerste weken, en dan moet je soms even doorbijten ;)

11. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    weet je, borstvoeding is heel natuurlijk, dus het belangrijkste is je gevoel volgen. In het begin zal je kindje vaak willen drinken, vaker dan met flesvoeding en zeker niet op schema. Ook ken je je kindje in het begin niet zo goed. Dat is het grote verschil met flesvoeding, je kunt niet vertrouwen op de informatie achterop de verpakking, maar je moet op jezelf vertrouwen (en dat terwijl je vol hormonen zit ;))

Wat hier goed werkte:
    *geen schaamte om met blote borsten te zitten bij familie/visite, maar aanleggen wanneer je denkt dat je kindje honger heeft.
    * de eerste tijd niet teveel willen/plannen maar lekker op de bank met je kindje aan de borst
    * goed kijken naar hongersignaaltjes (smakken/zoeken met mondje) en niet wachten tot kindje huilt.
    * het jezelf zo comfortabel mogelijk maken voor de nachtvoeding, kindje lekker naast je laten slapen (cosleeper). flesjes water, wat eten, telefoon met spelletje
    *beseffen dat het met de tijd makkelijker wordt, je kent elkaar beter, je wordt makkelijker in het voeden/aanleggen.
    * pijn bij het voeden is niet goed, schakel dan meteen een lactatiekundige in, die is er voor opgeleid (verloskundigen en kraamverzorgenden hebben goede bedoelingen maar hebben gewoon minder kennis, een slager heeft ook minder verstand van brood dan de bakker, ondanks dat het beiden winkeliers zijn)

Borstvoeding is absoluut geen leidensweg of zware opgave maar het is wel even wat investeren in het begin. Ik ben nu 4mnd op weg en vind het ideaal, nooit gedoe met flesjes klaarmaken en gewoon aanleggen als hij huilt/zich niet fijn voelt, niet druk hoeven maken over aantal schepjes en maximale voedingen.

En makkelijker of niet was voor mij eigenlijk ook geen reden om voor borstvoeding te kiezen, het is beter voor mijn kindje. Ik vond de voordelen tov van flesvoeding enorm! Ik zie het zo, borstvoeding is als vaginaal bevallen, als het niet lukt hebben we gelukkig een alternatief zoals keizersnee en flesvoeding, maar de voorkeur ligt toch bij een 'normale' bevalling en borstvoeding, daar zijn die borsten immers voor.

12. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Oh en wat je nodig hebt aan praktische zaken:
    ik had geen kolf nodig om het op gang te brengen, veel aanleggen was voldoende.
    wel had ik snachts vaak een bh-topje van de action aan (3euro of zo) met een hydrofiele luier erin tegen het lekken. Een voedingsbeha zou ik hoogstens 1 of 2 aanschaffen, je weet nog niet in welke maat je terecht komt.
    Een kolf kun je huren bij een lactatiekundige.
    zoogcompressen had ik dan wel weer nodig.

En de eerste 24u hoeft je kindje nog helemaal niet zoveel binnen te krijgen (hier begon hij pas na 20u iets te drinken, daarvoor hing hij met zn mondje onder mn tepel maar vergat dat hij t zelf moest doen :p) Grijp niet meteen naar flesvoeding als je denkt dat je kindje te weinig binnenkrijgt, maar leg aan! Daarmee stimuleer je de borstvoeding.

13. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik zou een kolf pas gaan huren/kopen als je kleintje er is.

Mijn eerste kwam 6 weken te vroeg. Ze heeft nooit aan de borst kunnen drinken. Eerst had ze er de kracht niet voor, later wilde ze gewoon niet meer omdat ze al een flesje gewend was. Heel jammer allemaal, maar ik wist wel dat ik voor dat kleine meisje het beste van mezelf wilde geven. Daarom heb ik een dubbele kolf overgekocht omdat ik wist dat het alleen bij kolven zou blijven. Ik heb er een jaar heel veel plezier van gehad.

Maar als dingen anders waren gelopen, had ik misschien helemaal geen dubbele kolf gekocht. Maar een enkele. Of misschien zelfs een handkolf.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Kolf pas huren als je kleine er is. Misschien is het wel helemaal niet nodig.

Verder, doorzettingsvermogen. Lees je in, zorg dat je zelf goed op de hoogte bent en durf nee te zeggen tegen anderen als ze kv adviseren. Als jij en je man erachter staan komt het vast goed!

15. UmmAbderrahman

4 okt 2012
    944
    0
    0
    Zo wat een geweldige adviezen hier! Ik voel me meteen wat zelfverzekerder :)

Ik was zo nerveus over alles. Natuurlijk al over de hele bevalling.. Maar de bv speelde ook een rol.

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Nog iets, omdat je aangeeft dat dit je eerste is en je in je omgeving niet veel steun hebt (en dus geen vragen over BV kwijt kunt): Geef bij je intake van de kraamzorg duidelijk aan dat je echt BV wilt gaan geven en dat je dus een heel ervaren kraamverzorgende wilt hebben. De meeste BV mislukt m.i. door een gebrek aan kennis en niemand om vragen aan te kunnen stellen.

Beperk de kraamvisite in je kraamtijd, die heb je nodig om rustig te leren BV te geven en de BV op gang te laten komen. Ik heb meestal in de kraamtijd maar 1x bezoek van 1 uur per dag. Het is al druk genoeg :D

Kijk op de websites van Borstvoeding.com, maar ook van VBN en LLL. Als je hulp nodig hebt kun je hun bellen met vragen, dit zijn organisaties van ervaren vrijwilligers.

Hoppa:
    Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
    Borstvoedingorganisatie LLL - Home

17. UmmAbderrahman

4 okt 2012
    944
    0
    0

Geweldige tip! Ik ga alles even noteren. Dankjewel xx

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het lijkt niets met bv te maken te hebben, maar toch heel handig: stouw je diepvries vol met gezond, lekker, makkelijk warm te maken eten. Een nieuwe baby kost veel tijd, bv in het begin ook. Er is dan niets zo lekker als weten dat je nog iets hebt liggen wat alleen maar warm gemaakt hoeft te worden. Dan kun je je tijd en energie besteden aan belangrijker zaken, maar eet je wel gezond en gevarieerd. De eerste week gaat meestal wel, kraamzorg is er nog, man heeft vaak wat vrij, maar de weken daarna zijn ook vaak erg tijdrovend.

19. UmmAbderrahman

4 okt 2012
    944
    0
    0
    Ook een hele goede tip! Vriendinnen in de omgeving hebben ook aangeboden om te koken. Ook erg lief

20. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48

Deel Deze Pagina