einde borstvoeding, start flesvoeding - 2 weken

Discussion in 'Flesvoeding' started by miepens, Apr 11, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Hallo allemaal,
    Mijn dochter is nu bijna 2 weken oud. Na veel opstart problemen met de borstvoeding, ben ik vandaag tot het besluit gekomen om te gaan starten met flesvoeding. Ik zou er anders zelf helemaal aan onder door gaan. En het is gewoon nu belangrijk dat mijn dochter gaat groeien en tevreden is.

In ieder geval heeft ze zojuist haar eerste flesje kunstvoeding gekregen. Deze ging met moeite 90cc er in.

Als ik op de zijkant van het pak kijk, adviseren ze 6x 100 cc aan te bieden. Maar tot nu toe heb ik steeds 7x borstvoeding gegeven.

Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon 7x kleinere hoeveelheden geven, of over gaan op het 6x schema (wat wel veel schappelijker is in tijden)? Of is 6x te weinig voor zo'n kleintje?

Ze weegt nu 3300 gram. Haar geboortegewicht was 3340. Dus we zijn bijna op gewicht.

2. Minerva

Minerva Niet meer actief

Oei, vind ik lastig om te zeggen. Ik heb met ongeveer 8 weken de overstap gemaakt en toen ben ik gelijk naar 5x overdag + 1x op verzoek 's nachts gegaan. Maar jouw meisje is nog een stuk jonger...

Ik denk dat 7x per dag geen probleem is. Je kunt ook eerst naar behoefte doen en je daarop afstemmen en vanaf daar eens verder gaan kijken. Kijk eens of ze het redt om iedere 3 a 4 uur te drinken. Over het algemeen is het wel zo dat flesvoeding meer verzadigt dan borstvoeding.

Is er bij jou in de buurt niet een babypoli of een lactatiekundige (?) die je kunt bellen hierover? Ik noem eigenlijk met opzet niet het cb, omdat ik niet echt de indruk hebben dat ze altijd even goede advies geven m.b.t. voeding, maar je kunt het CJG altijd even een belletje doen. Zij hebben een advieslijn waarbij 24/7 een verpleegkundige bereikbaar is.

Succes!

3. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    ik zou beginnen met 7X dan kan ze eraan wennen. mijn ervaring is dat je dan snel over kan naar minder en wat groter flesje. flesvoeding vult ook meer.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,944
    113
    Female
    Ga je in 1 keer over van bv naar kv? Dat is best heftig voor de darmpjes van je kindje..
    Beter om te beginnen met 1 flesje en dan af te bouwen, net als bij je borsten..
    Je zal toch moeten kolven of blijven voeden tot je afgebouwd bent.

Inderdaad, zoals hierboven staat, zo zal het wel gaan :)

5. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik neem aan dat je kindje al wel eens kv heeft gehad toch als het met de bv zo slecht ging? tenminste her was dat zo, een week lang half om half omdat ik amper melk had.

Een kindje zo jong mag 7-8 keer drinken op een dag (of vaker als ze willen). Kijk gewoon hoe vaak jouw kindje komt om te drinken en geef dan gewoon. Ze drinkt hoeveel ze zelf wil. Met bv heeft ze ook echt niet precies 7 x 100 ml gedronken ;)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Begin gewoon met een fles van 90cc water met 3 scheppen poeder en laat je kind bepalen hoeveel ze er van drinkt. Bouw rustig af, geef eerst een dag of 10 een fles per dag, en zorg dat je borsten niet gespannen zijn. Flessen kun je het beste ook gewoon op verzoek geven, net als borst.

Maar 7 keer borstvoeding op een dag voor een kind van nog geen 2 weken is eigenlijk te weinig. Als je reden om te stoppen is dat ze niet genoeg groeit: leg dan gewoon vaker aan. 10-12 keer op een dag aan de borst is wat je kunt verwachten als een kind zo jong is.

Zorg ook dat je kind naast 1 fles nog zeker 7-8 keer per dag aan de borst gaat, en bij 2 flessen nog zeker 6-7 keer!

7. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Bedankt voor de adviezen.

Mijn dochter komt te weinig aan en dronk steeds minder uit mijn borsten. Valt steeds in slaap aan de borst en meldde zich niet vaak genoeg. Ik wist dat mijn borsten meer melk bevatten dan dat ze echt dronk. En voor een kindje van ruim 3 kilo is 40cc toch erg weinig met 7-8 voedingen. Ook haar poepluiers vind ik niet groot. Dus gisteren na heel veel tranen besloten om de borstvoeding te laten varen. Doet me echt pijn. Zeker omdat we zo goede start hadden gemaakt, maar ik wil gewoon dat ze gaat groeien. Ze heeft ondertussen twee ontstoken oogjes, spruw, een smetvlekje, verkoudheid, naveltje is nog steeds onrustig en ze had ineens verhoging. Dus mijn belang is dat ze eerst aansterkt en dan zien we wel verder.
    De eerder afgekolfde melk ben ik aan het pasteuriseren zodat ze niet alsnog spruw geinfecteerd blijft worden. En ik behandal haar na elke voeding met nystatine.
    Nu ik het besluit heb genomen om de borstvoeding te laten varen, kolf ik ineens weer meer (vanochtend zelfs 200cc, terwijl ik 1 voeding had overgeslagen, wat is dat toch tussen mijn oren???). Ik heb nu besloten om te kolven als ik daar zin en tijd voor heb (of dat mijn borsten vol zijn) en als ik dan te weinig heb, dan krijgt ze flesvoeding. Misschien loopt mijn productie dan terug, maar dat zien we dan wel weer.
    Ik hoop nu dat ze aan gaat sterken en alsnog mijn borst gaat nemen. Als dat niet zo is, dan is dat jammer, maar ik wil een blij baby en een blije moeder zijn. En geloof me, dat was ik sinds woensdag niet meer.

Tot nu toe blijven we op 7 voedingen zitten, waarvan ik nu 1 kunstvoeding heb gegeven. En ik merk nu al dat ze wat alerter reageert tijdens het drinken. Dus ik heb het gevoel dat we weer in een stijgende lijn zitten.
    Vanochtend heb ik zelfs de borst nog geprobeert te geven, toenze zich wel zelf meldde. Maar toen dronk ze maar 40cc met moeite. Dus nog even aansterken...

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,944
    113
    Female
    #8 Zoe123, Apr 12, 2014
    Last edited: Apr 12, 2014
    Toch mijn verhaal met jongste dochter, wie weet geeft herkenning je rust dat het (bv of kv) wel goed komt qua gewicht!
    Sommige kindjes doen er gewoon wat langer over...

Jongste dochter kwam ook niet goed aan. Viel in slaap aan de borst en melde zich niet vaak uit zichzelf.
    Na 10 dagen zat ze nog onder haar geboortegewicht. Er brak al paniek
    uit bij KA en ik moest met haar langskomen. Gelukkig was ze die dag wat aangekomen dus de afspraak mocht worden verzet.
    Omdat ik er niet uitkwam met de borstvoeding, heb ik uiteraard een LK gebeld.
    Zelf doormodderen had geen zin.
    Die kwam langs en constateerde dat eigenlijk alles goed ging.
    Maar dat dochter nog niet effectief genoeg aan de borst dronk en moeite had met mijn vlakke tepels.
    Tips: vaker aanbieden, en met een tepelhoedje voeden.
    Evt met fingerfeeding wat extra aanbieden.

Met een dag of 15 merkte ik dat het drinken opeens veel beter ging en ze minder in slaap viel.
    Toen heb ik die verdomde weegschaal de deur uit gedaan..
    Met 4 weken was het probleem over.

Je kindje is nog zo klein, als jij genoeg melk hebt, is het een kwestie van tijd.
    De bv helemaal opgeven hoeft echt niet :)

9. Cream86

Cream86 Bekend lid

Feb 12, 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Is 600cc op een dag niet best veel voeding voor een kindje van 3300 gram? Mij is verteld door de LK dat je het gewicht in kilo's (dus 3,3) x150 moet doen en dan heb je het aantal cc wat ze op een dag zouden moeten drinken. Dat zou dan 495 zijn. Als ze vol zitten laten ze het wel staan meestal, dus het zal vast goed komen, maar ik vroeg het mij gewoon af ^^

Het in slaap vallen en dan niet verder drinken klinkt heel erg bekend. Tips die ik kreeg waren om de sokjes uit te doen of evt zelfs wat meer kleertjes. Door de kou blijven ze wakker(der) en drinken ze goed. En inderdaad vaker aanleggen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Soms geeft kv je net een zetje dat je nodig hebt. Blijf vooral kolven!

Wat ik niet begrijp eerlijk gezegd, als je kind niet voldoende groeit en tijdens de borst in slaap valt...waarom dat dan niet gewoon aanpakken? Waarom niet investeren in een aantal dagen op jouw verzoek voeden? Elke twee uur aanleggen, en daarbij heel goed op de drinktechniek letten, daar eventueel hulp bij zoeken van LLL, VBN of lactatiekundige. En na één borst luier wisselen en daarna tweede borst aanbieden?

7 voedingen is voor een kind van twee weken gewoon veel te weinig!

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ben het eens met de anderen. Kv kan je dat beetje rust geven, en ondertussen zou ik lekker doorkolven en blijven aanleggen. Niet alle kinderen zijn natuurtalenten helaas. Ik heb ontzettend veel gehad aan de instructiefilmpjes van dr. Jack Newman, waarin hij toont wanneer een baby goed en effectief drinkt en wanneer niet (alleen sabbelen, en als de 'latch' ook niet goed is).

Mijn dochter was ook een matige drinker in het begin, ze meldde zich wel maar ik had enorme overproductie en dat kon ze niet aan. Veel verslikken en gefrustreerd raken aan de borst tot gevolg, niet verder willen drinken. Ook had ze te weinig kracht om mijn tepel te pakken. Voeden met tepelhoedje bleek hier de oplossing, net als liggend voeden en na twee weken ben ik gaan blokvoeden. Hierdoor kreeg ze de achtermelk ook goed binnen. Hier hadden we wel veel meer voedingsmomenten, 12 tot 15 keer binnen de 24 uur. Met 12 weken zaten we op 7 a 8, toen begon ze ook door te slapen.

Hier zat ze met 10 dagen weer op haar geboortegewicht (3235 gr), daarvoor dus afgevallen, en dat was volgens de vroedvrouw en lk heel netjes. Ik heb me eigenlijk nooit zo'n zorgen gemaakt om haar gewicht.

12. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik ben nu een paar dagen verder en op zich gaat het goed. Ik snap jullie advies om vaker dan 7 keer per dag aan te leggen of te laten drinken. Ik zit nu ongeveer op 7 a 8 voedingen per dag, en ze meld zich prima om de 3 uur. Als ze eerder komt, dan vind ik het ook goed.
    Tot nu toe heeft ze in totaal 2 flesjes kunstvoeding gekregen. De rest met mijn gekolfde melk in flesje(welke dus wel gepasteuriseerd is ivm spruw).
    Omdat ik weet dat ik 's ochtends veel melk in mijn borsten heb, heb ik haar vanochtend aan de borst laten drinken. In 45 minuten heeft ze toch iets van 50cc uit 1 borst gedronken en nog iets van 20-25 uit de andere. Maar na de voeding heb ik nog beide borsten leeggekolfd en daar kwam toch nog iets van 100cc uit. Dus ze drinkt mijn borsten nog steeds niet leeg (zelfs de eerste borst niet). Ik weet nu niet of ze wel vet genoege melk krijgt. IN ieder geval ben ik blij dat ze wel wat actiever lijkt te gaan drinken en dat ze mijn borst nog steeds pakt.

Wat het nu erg vervelend maakt om aan te leggen, is die spruw. We lopen al een week met spruw, en dat is nog totaal niet weg. Eigenlijk mag ze maar 4x per dag 1 ml nystatine krijgen. Maar ik heb ook gehoord dat je het eigenlijk na elke voeding moet doen. Daarom doe ik nu na elke voeding iets van 0,5 ml, zodat ze niet te veel van dat spul binnenkrijgt.
    Maar als ik nu dus veel vaker per dag zou gaan aanleggen, dan zou ik nog vaker die nystatine moeten gebruiken, (en natuurlijk mijn borsten blijven schoonmaken/miconazol etc smeren). Dus dat is nog zo'n opgave.
    Het liefst zou ik nu dus van die spruw af zijn, want dan zou ik haar inderdaad veel vaker op mijn verzoek kunnen aanleggen.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Voor de spruw: probeer eens gentiaan violet. Dat is te bestellen via internet, als ik het goed heb.

En hoe weet je precies hoeveel ze drinkt? Een goed drinkende baby kan vaak veel meer uit je borst halen dan je zou vermoeden of kan kolven.
    Zou blokvoeden ook meer rust kunnen geven? (dan leg je binnen de 3 uur steeds aan dezelfde borst aan, na 3 uur wissel je) Dan krijgt ze de vettere achtermelk goed binnen.

14. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    vanochtend aan de borst heeft ze 30 minuten 1 borst gehad, (40-50 cc), en 10 minuten de andere (20 cc). Als ik haar een flesje geef, dan drinkt ze nu 70cc.

Ik ben ook van plan om de weegschaal langer in huis te houden, zodat als ik weer fulltime aan de borst ga geven, dat ik dan iets beter zicht heb op haar drinkgedrag. Tot nu toe doe ik het liever met een flesje, omdat ze nog iets meer moet aansterken (ze is ook nog eens verkouden, spruw, ontstoken oogjes, smetvlekje in de lies en een onrustig naveltje en af en toe een temperatuur boven de 37,5 (niet veel hoger, hoor))

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Of gentiaan violet al mag weet ik niet zeker, ik dacht van wel, er zal vast info staan op borstvoeding.com.

Het wegen voor en na de voeding heb ik eigenlijk nooit gedaan, de vroedvrouw zei ook dat het een vertekend beeld kan geven, als ze bijv. net daarna poept is het een heel ander gewicht, en weet je nog niet hoeveel ze echt heeft gedronken... als ze over het algemeen wel groeit (hier moest ze binnen 14 dagen weer op het geboortegewicht zitten), en verder tevreden is na een voeding krijgt ze genoeg binnen.

Veel succes verder, hoop dat jullie de spruw snel onder controle krijgen, want dat is vervelend! En beterschap voor je meisje.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,944
    113
    Female
    Wat goed dat je zoveel aan het investeren bent! En ook nog spruw er boven op, wat enorm vervelend...
    Het enige wat ik je nog wil meegeven, als je het gevoel hebt dat het allemaal een beetje een wir war is, schakel dan echt een LK in.
    Dat kan zoveel rust geven! Samen een plan maken.
    Als het drinkgedrag van je kindje zo blijft, dus dat ze niet effectief drinkt (want daar komt het op neer), dan is het wel belangrijk dat er meegekeken wordt, om de oorzaak te achterhalen.
    Hier was het tepelhoedje dus ook een uitkomst.

Mijn jongste dochter is nooit een grote baby geworden. Is nu nog steeds een ieniemienie. Dat lag niet aan de borstvoeding. Haar zus en broer waren het eerste jaar bolle bollies. Het is gewoon zoals zij is.

En wat betreft de weegschaal...ik ben het helemaal met Nescio eens. Ik had er heeel veel moeite mee om dat rotding de deur uit te doen.
    Aan de andere kant, ik ben toen 2x per week op het cb gaan wegen. Daardoor nam ik gedwongen afstand van een "stress" moment en kon het daardoor ook loslaten.

Share This Page