mijn zoontje is net 3 maanden, maar was benieuwd of jullie tot de gecorrigeerde leeftijd hebben gewacht met bijvoeding of begonnen zijn op de echte leeftijd (4/6 maanden) het cb zei dat ik zelf mocht kijken, maar hoor graag ervaringen van jullie. en hoe zijn jullie begonnen, eerst fruit of groente enz. voor nu wacht ik zolang hij het goed doet op zijn flesvoeding.
In principe echte leeftijd... de darmen gaan rijpen vanaf het moment dat er voeding in gaat (borstvoeding / melkvoeding). Wel zou ik bij een prematuur altijd wachten tot ze er ook KLAAR voor zijn (kunnen zitten, bewust zijn voor voeding etc) Ik denk dat je al snel komt bij minimal 6 maanden werkelijk leeftijd.
In eerste instantie moesten we van de kinderarts wachten tot 6 maanden gecorrigeerd. Tijdens de controle met 5 maanden ongecorrigeerd vond ze dat het zo goed ging dat we met 6 maanden ongecorrigeerd langzaam mochten beginnen. Zo saai en zo rustig mogelijk, eerst groente. Gewoon een paar hapjes en een aantal dagen hetzelfde. Mijn ervaring met het CB is dat ze te weinig ervaring met prematuren hebben om een goed advies te geven(maar kan aan ons CB liggen). Kun je geen advies inwinnen bij je kinderarts? Hoe vroeg is je zoontje eigenlijk geboren? (Of lees ik erover heen haha)
@Cygnet: Nou dan kon ik bij mijn dochter lang wachten, die kon pas heel laat zelf zitten (10 maand). Ik heb zelf volgens mij gewacht tot 6 maand ongecorrigeerd, dan was het hier 4 maand gecorrigeerd en zat ik er precies tussen in want de darmpjes rijpen al wel vanaf de geboorte dus in principe zou het ongecorrigeerd al mogen is mij verteld door de kinderarts. Hij zei dat ik zelf maar moest kijken wanneer ik dacht dat ze eraan toe zou zijn.
Ik zou voor 4 maanden gecorrigeerd gaan. Zelf in twijfel vanwege koemelkallergie bij de oudste maar de richtlijnen schijnen veranderd te zijn. Geen introductie schema meer. Maar ze reageerde al zo heftig op de nutriton dat ik neig naar 6 maanden gecorrigeerd.
hij is 5,5 week te vroeg geboren. hij reageert tot nu toe vrij heftig na verandering in voeding, dus wilde iig wachten tot hij gecorrigeerd 4 maanden is. ik zal het volgende week ook nog even aan de ka vragen. hijzelf zit daar niet meer omdat hij het zo goed doet, maar zijn broer wel en kan altijd terecht voor de jongste.
Wij zijn begonnen met fruit en groenten 5,5 maand ongecorrigeerd. Dat zou 2,5 maand gecorrigeerd zijn. Dit deden we in overleg met de kinderarts. Onze zoon gaf duidelijk aan er aan toe te zijn. Wilde geen fles meer, maar wel eten van een lepeltje. We zijn begonnen met een paar hapjes en daarna steeds een beetje meer.
Wij zijn gestart met 6 mnd ongecorrigeerd. Onze kinderen hadden geen complicaties in de darmen. Eerst gepureerd op schoot en zodra ze in de kinderstoel konden zitten kregen ze stukken (ong 8mnd)
Ik heb het er afgelopen maandag met de kinderarts over gehad en wij mogen starten met 4 maanden (niet gecorrigeerd). Ik ben dus benieuwd hoe de dames erop gaan reageren hier.
Gisteren advies van onze kinderarts 6 maanden ongecorrigeerd dus dat zou 4 maanden zijn ongeveer. Ze was 10 weken te vroeg dus ik wacht wel tot ze 4 maanden gecorrigeerd is. Wel spannend... Ze ziet er nog zo klein uit nl. Met haar 4625 gram en 56 cm. Maar ik denk dat ze er dan ook wel aan toe is. Zo niet dan stoppen we er wel mee.. Maar ik begreep dat bij premature baby's het belangrijk is om op tijd te beginnen. Dat de lepel soms moeizamer gaat.
Oké, weet ik dat ook weer. Ga jij op de poli altijd naar Dr.H? Wij hebben nu in deze opname alle dr's gehad. We hadden eerder 2 van de 3 Dr's K nog niet gezien. Nu inmiddels dus wel. Op de poli zijn wij altijd bij Dr. B.
Ja altijd dr. H. tijdens de opnames wel allemaal gezien maar toen ze overgeplaatst werd speciaal om haar gevraagd omdat onze oudste haar al had.
we hebben hem nu deze week 2x melk met rijstebloem via het lepeltje gegeven. maart puur om te laten wennen aan de lepel en andere structuur. zolang hij het niet nodig heeft wachten we met het fruit enz
Wij mogen dit weekend beginnen maar ik moet werken dus het wordt denk ik volgende week. Ik wilde met wortel beginnen. Het is wel heel belangrijk volgens onze logopedist om meteen te beginnen met hapjes met de lepel. Niet zozeer de hoeveelheid maar het wennen aan verschillende smaken. Kennelijk is dat bij prematuren soms lastiger dan bij à terme baby's. Dus daarom beginnen we wel. En Luna stopt alles wat ze kan grijpen in haar mondje. Veel meer dan haar grote zus.
Gisteren begonnen met wortel ze keek er erg vies bij maar slikte uiteindelijk wel door. Ze moet heel erg wennen en het zijn 2 of 3 mini lepeltjes. Ook nog geen reactie van haar darmen tot nu toe maar het is ook zo weinig. We geven 5 dagen wortel en dan gaan we voor de volgende groente soort.
Fijn dat het goed gaat! Hier vorige week begonnen met fruit. Hij wilde gewoon echt meer dan alleen melk en hij krijgt nu een papfles in de ochtend en 's middags een beetje fruit. Van het lepeltje eten gaat heel goed, hij vind het heerlijk en wordt helemaal enthousiast als hij het krijgt. Hier gelukkig ook nog geen reacties van zijn darmen enkel dat zijn ontlasting weer een andere kleur is en enorm stinkt!
Rare logopedist, van prut van een lepel 'leren' ze helemaal niet zo veel. Zelf stukken laten pakken en met de mond en handen laten voelen, ontdekken en proeven is veel waardevoller. Veel verschillende smaken om mee te beginnen is helemaal niet goed. Een smaak per keer, en diezelfde smaak (puur groente, geen mengsel, geen potjesprut) minstens drie dagen achterelkaar geven!
Zoals frannie al zegt werkt dit bij prematuren meestal anders. Motorische ontwikkeling verloopt niet gelijk met ontwikkeling van de darmen en reflexen. Een baby dat lichamelijk al behoefte heeft aan andere voeding en toe is aan nieuwe smaken en structuren, kan meestal nog niks zelf pakken en in de mond stoppen. Laat staan kauwen. Motorisch is de baby 3-4 mnd, terwijl de spijsverteringsysteem en de darmen de kalenderleeftijd volgen (dus 6mnd). Daarom wordt rapley meestal afgeraden voor extreem prematuren.