Hee meiden, Misschien hebben jullie tips voor me... Ons meisje is nu 3 weken oud, de bv lukte niet en vanwege lage bloedglucose waardes kreeg ze in het zh al nutrilon standaard als bijvoeding. Thuis zijn we hier mee verder gegaan en uiteindelijk de bv opgegeven. Nu kreeg ze onwijs last van krampjes, spugen (we houden haar nu een half uur omhoog na de voeding en sindsdien spuugt ze niet meer), vaak smakken en tong uitsteken. Ook lijkt ze moeite te hebben met de ontlasting, we helpen haar soms door te tempen... en ze heeft moeite met boertjes laten, uiteindelijk komt er een onwijs harde boer die echt wel pijn moet doen! We geven sab simplex tegen de krampjes, daardoor lijkt er wel meer lucht vrij te komen... sinds gister zijn we overgestapt op nutrilon ha (omdat ik zelf wat allergieën heb/had dachten we dat dit een optie was) maar ik lees nu overal dat dit geen enkele zin heeft. Ze lijkt er ook erg misselijk van te worden.... Zal het misschien toch verborgen reflux zijn? Wat nu? Terug naar Nutrilon standaard en evt jbpm?!
Nutrilon ha heeft na nutrilon standaard geen effect meer. Vanwege het poepen zou ik eerder naar nutrilon omneo comfort overstappen. Of standaard voeding met extra water, maar mogelijk helpt dat niet voldoende. Verder zou ik eerst kijken naar wat er mogelijk mis gaat in het bereiden van de voeding en geven van de voeding voordat je verder gaat met sab simplex. Als jij zorgt dat de lucht niet in je kindje komt hoef je ook geen extra middelen te gebruiken. Hoe maak je de fles? Welke fles gebruik je en hoe lang duurt de voeding? Maak je ook gebruik van de overige leefregels voor reflux? Hoeveel voedingen zit je nu op en hoeveel per fles?
Je wil natuurlijk medisch eerst uitsluiten of je kindje niet specifiek ergens last van heeft, maar op zich zijn krampjes op die leeftijd heel normaal. Ontzettend vervelend wel...
We gebruiken uitgekookt water, warmen dit op, roeren de kv erdoor. Ze krijgt dit in een fles van dr browns met een prematuur speen, speen 1 gaat te snel. Hiermee doet ze 20 min over dr fles. Ze zit nog op 90cc om de 3 uur, laat max nog tot 20 cc staan. Ze is 3 weken te vroeg geboren en krijgt nog niet meer op. Wat betreft de reflux houden we haar na de boeding een half uur omhoog, ligt haar matrasje iets omhoog en slaapt ze op haar zijtje...
Je gaf in je openingspost aan dat je kindje nog meer symptomen laat zien dan alleen de krampjes, dus ik zou voor de zekerheid even naar de huisarts gaan. Als het alleen krampjes waren zou ik me niet zo snel zorgen maken, maar helemaal met een prematuur kindje moet je extra voorzichtig zijn lijkt me.
Hopelijk is er verder niets aan de hand of is er een goede oplossing! Krampjes zijn sowieso echt super frustrerend. Je voelt je zo machteloos...
Ik hoorde (maar heb geen bron) dat Sab Simplex kan zorgen voor moeizame stoelgang. Dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Ik zou ook op comfort overstappen en dat blijven geven. Volgens mij is dat voor zowel spugen als krampjes/ontlasting
Ik zou naar de huisarts gaan. Je zou ook contact op kunnen nemen met een lactatiekundige over relacteren, want dit zijn wel typische kunstvoedingsbijwerkingen.
Krampjes kun je denk ik ook niet helemaal voorkomen... dat hoort er helaas "gewoon" bij... maar dat neemt niet weg dat het onwijs zielig is... Bv zal ik best weer willen geven en er komt ook nog steeds melk uit m'n borsten maar aanleggen is echt een drama. Ze hapt heel klein waardoor het bij mij vreselijk pijn doet en kloven krijg... als ze m dan eindelijk goed pakt laat ze m na een paar keer zuigen alweer los... nadat we sit zo'n 4x hebben geprobeerd raakt ze gefrustreerd, gaat huilen en pakt m dan niet meer. Ik wil best gaan kolven maar niet alleen maar... weet niet zo goed wat ik ermee moet...
Heb je wel hulp gehad van een lactatiekundige? Er zijn meerdere redenen waarom een baby niet goed aanhapt,maar als je zulke problemen hebt ervaren is hulp wel belangrijk..In je eentje is het meestal moeilijk op te lossen.En dat hoeft ook niet. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er sprake is van een te kort lipbandje. En dan is het,ook bij drinken uit de fles,belangrijk om te behandelen.. Hier lukte het aanhappen ook niet (auw). Met tepelhoedje was het probleem verholpen en kon ik prima voeden ��