Hoi dames, ik zit in dubio. Mijn zoontje is 4 maanden en krijgt pepti flesvoeding, 5 flessen van 180+6. Hij doet het hier goed op, hij weegt 7100 gram en is 63 cm lang. Hij krijgt de fles rond 9:00, 12:00, 16:00, 20:00 en dan de laatste om 00:00. Die laatste fles wil ik laten vallen, omdat ik hem er altijd voor wakker moet maken. Vorige keer zeiden jullie al dat ik hem beter niet wakker moet maken, maar ik ben bang dat ik hem dan tekort doe toch denk ik dat hij daar nu wel klaar voor is. Mijn vraag: 1. Moet ik overgaan op 4 flessen en gewoon de fles van 00:00 laten vallen, of moet ik gewoon zorgen dat ik de tijden verschuif en zorg dat hij om 20:00 de 5e fles al gehad heeft? 2. Ik weet niet waar ik moet beginnen wat betreft vast voedsel. Hij is er klaar voor, kijkt het eten uit mijn mond en eet heel goed zijn vitamientje van het lepeltje af. Wat is de beste tijd voor een hapje? Hoeveel per dag? En dan groente of fruit, of allebei, bijv smiddags fruit en s'avonds groente? Bedankt alvast
1. Ik zou de 0u00 fles gewoon laten vallen en dan afwachten wat er gebeurt. Kans is groot dat hij dan voor 9u voor een voeding komt en zijn hele schema verandert. Ik zou zeggen 'go with the flow'. Kijk wat er gebeurt, en handel daar dan naar. 2. Beste tijd is ook hoe zijn flessen dan gaan uitkomen. Ik ben beginnen met groente. Mijn zoontje krijgt rond 15u een fles en gaat daarna vaak nog naar bed voor een dutje. Dan wordt hij wakker rond 16u30/17u en dan krijgt hij groente. Inmiddels krijgt hij ook fruit en dat doe ik 's morgens om ca. 10u. Hij krijgt dit ook tussen twee flessen in (van ca, 7u30 en van 11). Ik ben begonnen met 4 dgn wortel, toen 4 dgn doperwt, 4 dgn pompoen, 4 dgn bloemkool. En nu toevallig weer wortel, want die had ik nog ingevroren. Ieder smaakje begon ik met 2 of 3 eetl., maar inmiddels geef ik zo'n 100 gram. Niet perse afgemeten hoor, maar op de gok. En ik geef dus meer omdat hij het lekker vindt en goed erop reageert. Van fruit heb ik eerst bannan gegeven, daar werd zijn poep wat te stevig van. Dus na 2 dgn over op appel. Dat vond hij niet zo lekker en vandaag mango geprobeerd. Ik zou zeggen, lekker experimenteren met produkten die hij mag hebben en gewoon goed naar je kindje kijken
Ik zou ook de fles van 0.00 laten vervallen. Zou het zelf echt een verschrikkelijke tijd vinden om dan nog een fles te moeten geven. Hij heeft dan om 20.00 de laatste gehad, dus de kans is dan zeer groot dat hij 's morgens eerder komt. Hier kan je dan weer op inspelen en hieraan 't 'schema' weer aanpassen. Hier kreeg hij toen nog wel 5 flessen, maar de 1e was om 5.00 's morgens (waarna hij wel weer sliep tot de volgende voeding) en de laatste om 21.00. Wat betreft de vaste voeding. Je kan ermee beginnen, het hoeft niet. Dus ik zou zeggen, probeer het gewoon, wil hij wel dan ga je door, wil hij niet of krijgt hij krampjes dan stop je nog weer even. Ik zou beginnen met groente en dan geef je 3 dagen achter elkaar hetzelfde soort. Daarna geef je een ander soort groente 3 dagen achter elkaar. Zo kan je zien of je kindje ergens op reageert en/of krampjes van krijgt. Als je een paar soorten groenten hebt afgewisseld kan je beginnen met fruit. Dit weer op dezelfde manier introduceren. Je kan prima fruit geven als je 's middags ook nog groente geeft, maar let dan wel op dat het een groente is die hij vaker heeft gehad als je start met een nieuw soort groente, anders weet je niet waar een evt. reactie vandaan komt. In het begin was het moment van hapjes hier een beetje rommelig, maar na 1-2 maanden was het 's morgens fruit na de fles van 9.00, dus vaak rond 10.00 en dan daarna naar bed. Groente was vaak rond 18.00, na de fles van 17.00. Maar als hij weinig had geslapen en wat jengelig was deed ik de groente ook wel eens voor de fles van 17.00, maar dit is niet het advies. Het beste is om de hapjes na een fles te geven, anders heb je kans dat je kindje z'n buikje vol eet met fruit of groente en hierdoor flesvoeding laat staan. Hier gaf ik overigens de 1e dag een paar hapjes, de 2e dag wat meer hapjes en vanaf de 3e dag (en er was geen reactie) mocht hij eten zoveel hij wilde. Het is een heel verhaal geworden, hopelijk heb je er wat aan.
Geef je pepti ivm kma?.ik geef nutramigen. Wij hebben een schema van 0730 1030 1330 1630 en 1930. Hij slaapt dan de hele nacht. Hij krijgt 4x 180 en 1x 210 Met kma kan he beter met 6 maanden met vv starten...
Ik sluit me aan bij de eerdere reactie. Wel nog een tip, als je begint met hapjes, geef die dan in de ochtend of begin van de middag. Ongeacht of je groente of fruit geeft. Van het nieuwe voedsel wat ze binnen krijgen kunnen ze namelijk (weer) wat last van kraampjes krijgen. De darmpjes moet weer wennen aan iets nieuws. Geef het daarom inde ochtend of middag, want heb je geen kraampjes drama in de avond voor het slapen gaan
Zou gewoon de fles van 00:00 weg laten en kijken wat hij doet. Lees dat je Pepti geeft is dat ivm KMA? Zo ja dan zou ik nog even wachten met vast voeding ivm allergieën. Mocht je bij een kinderarts lopen dan zou ik daar eens wat info vragen over het vaste voedsel en kma.